صلاح‌الدین دمیرتاش از سیاست کناره‌گیری کرد

رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها با شروع جنبش زن، زندگی، آزادی، در حمایت از ایرانیان موهای خود را تراشید

صلاح‌الدین دمیرتاش از سال ۲۰۱۶ تاکنون در زندان است‌ــ‌STR / AFP

در پی پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها که اکنون در زندان به سر می‌برد، خبر داد در شرایط فعلی از «سیاست فعال» کناره‌گیری می‌کند. این سیاستمدار کرد در توییتی تاکید کرد مانند دیگر رفقایش به مبارزه از طریق مقاومت در زندان ادامه می‌دهد.

دمیرتاش که در انتخابات اخیر ترکیه از کمال قلیچ‌داراوغلو، رقیب اردوغان، حمایت کرده بود، گفت که از انتقادها استقبال می‌کند و می‌کوشد که از آن‌ها بیاموزد. او همچنین از اینکه حزب دموکراتیک خلق‌ها در ارائه برنامه سیاسی «شایسته» در انتخابات اخیر ریاست‌‌جمهوری ترکیه موفق نبود، از مردم این کشور عذرخواهی کرد.

آنچه در توییتر دمیرتاش منتشر شد، بخش کوتاهی از مصاحبه‌ او با تلویزیون آرتی گرچک بود.

صلاح‌الدین دمیرتاش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌ ۲۰۱۴ ترکیه نامزد حزب دموکراتیک خلق‌ها بود. این حزب که با علامت اختصاری (HDP/ه.د.پ) شناخته می‌شود، در میان استان‌های کردنشین ترکیه به‌خصوص دیاربکر حامیان زیادی دارد.

دولت فعلی ترکیه بارها حزب دموکراتیک خلق‌ها را به همکاری با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌‌ک) و فعالیت‌های «تروریستی» متهم کرده است؛ اتهامی که رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها همواره رد کرده‌اند.

صلاح‌الدین دمیرتاش از سال ۲۰۱۶، پس از کودتای حامیان فتح‌الله گولن در ترکیه، به همراه شمار زیادی از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها به زندان افتاد. او از آن زمان به بعد، فعالیت‌های سیاسی‌اش را در زندان ادامه داد.  

اردوغان در جریان مبارزات انتخاباتی اخیرش، رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها را چندین بار به اقدام‌های «تروریستی» متهم و او را به اعدام تهدید کرد. او پس از پیروزی در انتخابات نیز در جمع حامیانش گفت که در دولت او، امکان آزادی دمیرتاش وجود ندارد. حامیانش نیز با سر دادن شعار «مرگ بر سلو» خواستار اعدام دمیرتاش شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صلاح‌الدین دمیرتاش دو روز پس از انتخابات ترکیه در توییتر به این تهدیدها واکنش نشان داد و اردوغان را «شاه پیری» نامید که «از پیروزی متقلبانه سرمست است». او خطاب به رئیس‌جمهوری ترکیه نوشت: «تو حتی کت من را هم نمی‌توانی آویزان کنی.»

او پیشینه اجدادی خود را متذکر شد و ادامه داد: «من نوه سردار بزرگ کرد، صلاح‌الدین ایوبی، فاتح بیت‌المقدس‌ام و به نام او نامیده شده‌ام؛ قول می‌دهم روزش که برسد با شما منصفانه رفتار کنم.»

رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها در جریان کارزارهای انتخاباتی اردوغان چندین بار به او تاخت و پس از سخنرانی‌ اردوغان در مسجد سلطان احمد استانبول گفت: «نیمی از سخنانش دروغ و مابقی توهین، نیرنگ و فریب افکارعمومی بود.»

دمیرتاش انتخاب مجدد اردوغان را «کابوس» خواند و از مردم ترکیه خواست اجازه ندهند این «ذهنیت سیاه» آینده‌شان را «تاریک» کند.

رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها پس از برگزاری دور اول انتخابات ریاست‌‌جمهوری ترکیه نیز ادعای تقلب را مطرح کرد و در توییتی نوشت: «اگر احزاب حاکم از ۲۰ هزار صندوق ترکیه هرکدام ۱۵۰ رای دزدیده باشند، می‌شود سه میلیون رای که برای تغییر نتیجه انتخابات کافی است.»

او همچنین نوشت: «تقلب در انتخابات سال‌ها است در ترکیه رخ می‌دهد و این سابقه اردوغان است». او هشدار داده بود در صورت انتخاب دوباره اردوغان، ترکیه به دیکتاتوری تبدیل می‌شود.

صلاح‌الدین دمیرتاش، وکیل، فعال سیاسی و نوازنده باغلاما، ساز معروف ترکیه‌ای، است. او در جریان خیزش انقلابی مردم ایران نیز سرکوب و اعدام‌های حکومتی به‌خصوص سرکوب فعالان کرد را به‌شدت محکوم کرد. او پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران، در حمایت از زنان ایران و جنبش «زن، زندگی، آزادی» موهای خود را تراشید.

دادگاه حقوق بشر اروپا دسامبر ۲۰۲۰ با صدور حکمی از ترکیه خواسته بود صلاح‌الدین دمیرتاش را فورا آزاد کند. در این حکم آمده بود توجیه آنکارا برای حبس دمیرتاش «پوششی برای محدود کردن تکثرگرایی و گفتمان سیاسی در ترکیه» است. بر مبنای این حکم هیچ مدرکی که اتهام‌های دولت ترکیه علیه دمیرتاش را اثبات کند، وجود ندارد.

پیش از آن، دادگاه قانون اساسی ترکیه هم اعلام کرده بود که «حق آزادی و امنیت رهبر پیشین حزب دموکراتیک خلق‌ها نقض شده است».

بیشتر از جهان