مایک پنس نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا می‌شود

معاون سابق ترامپ هفته آینده وارد گود می‌شود ‏

مایک پنس وارد رقابت‌های درون حزبی جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود - AFP

مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته آینده نامزدی در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه را اعلام می‌کند. شبکه «ان‌بی‌سی» روز چهارشنبه به نقل از منبعی نزدیک به پنس خبر داد که او در روز هفتم ژوئن با انتشار یک ویدیو و سخنرانی در شهر دموین در ایالت آیوا وارد گود می‌شود. این روز مصادف با شصت‌و‌چهارمین سالگرد تولد پنس است.

پنس مدت‌ها است پشتیبان مواضع محافظه‌کاران سنتی در مسائل اقتصادی و اجتماعی بوده است. او حالا تلاش دارد رقیب جدیدی برای رئیس سابقش، دونالد ترامپ، باشد. در بیشتر نظرسنجی‌های سراسری، ترامپ به‌روشنی از رقبا پیش است و ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، در جایگاه دوم قرار دارد. چند ساعتی پیش از خبر نامزدی پنس، خبر نامزدی هفته آینده کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی، نیز اعلام شده بود. انتظار می‌رود داگ بورگوم، فرماندار داکوتای شمالی، نیز در همان روز ۷ ژوئن نامزدی خود را اعلام کند. با این حساب، تعداد کل نامزدهای جدی جمهوری‌خواه به ده می‌رسد.

کارشناسان می‌گویند مشکل پنس این است که بیشتر مردم او را در حکم معاون ترامپ می‌شناسند و او حالا باید بتواند شخصیت مستقل خودش را به رای‌دهندگان نشان دهد. از نقاط قوت او این است که متولد ایالت ایندیانا است و در نتیجه، به ایالت آیوا که اولین انتخابات مقدماتی در آنجا برگزار می‌شود نزدیک است. پنس خودش را سیاستمداری می‌داند که با خوی مردم منطقه «غرب میانه» آمریکا آشنا دارد. این منطقه هم در گام اول انتخابات مقدماتی مهم است و هم در انتخابات نهایی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از نزدیکان پنس به «ان‌بی‌سی» گفت: «آیوا جایی است که به ارزش‌های مایک پنس- که ارزش‌های محافظه‌کار سنتی است- و به ایمان عمیق او و شخصیت نامعمول او ارزش و بها می‌دهد.»

به گفته این شخص، پنس قرار است تا پیش از انتخابات مقدماتی آیوا، که در ژانویه سال آینده برگزار می‌شود، در تمام ۹۹ بخش این ایالت فعالیت انتخاباتی کند. به نظر می‌رسد هدف او حضور در جلسات کوچک و فعالیت‌هایی مثل سر زدن به رستوران‌ها و گفت‌وگو با مردم عادی باشد. فعالیت فشرده در آیوا را از علت‌های پیروزی و موفقیت باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ می‌‌دانند.

اما، از جمله مهم‌ترین دشواری‌های پنس باید توضیح دادن این باشد که چرا در روز تاریخی ۶ ژانویه ۲۰۲۱ از ترامپ جدا شد و پیروزی بایدن در انتخابات را تایید کرد. از جمله شعارهای مهاجمان به کنگره آمریکا، «مایک پنس را دار بزنید» بود.

پنس در ماه‌های گذشته برخی تفاوت‌های خود با سیاست‌های ترامپ را روشن کرده است. مثلا، برخلاف رئیس‌جمهوری سابق، او کاملا پشتیبان موضع آمریکا در قبال اوکراین و کمک همه‌‌جانبه تسلیحاتی به آن کشور است. او در ضمن گفته است که کنگره و کاخ سفید باید به فکر کاهش بودجه تامین اجتماعی و «مدیکر» (بیمه درمانی سراسری بهداشت در آمریکا) باشند. ترامپ با این مواضع مخالف است.

پنس در سال ۲۰۰۱ از ایندیانا به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافت و دوازده سال در این سمت و از جمله دو سال رئیس فراکسیون جمهوری‌خواهان در این مجلس بود. او سپس فرماندار ایندیانا شد و چهار سال در این سمت بود تا اینکه در سال ۲۰۱۷ در مقام معاون ترامپ به کاخ سفید رفت. او که پیرو مذهب مسیحیت کاتولیک است در این سال‌ها خود را یکی از چهره‌های اصلی محافظه‌کاری اجتماعی مطرح کرده است و در موضوع‌هایی همچون سقط‌جنین و حقوق همجنس‌گرایان موضع محافظه‌کارانه گرفته است. در کارنامه او، در ضمن، رنگ و بوی جمهوری‌خواهان ریگانی دهه ۱۹۸۰ را نیز می‌بینیم که مثل آن‌ها گرایش به کاهش مالیات و افزایش بودجه نظامی دارد.

پنس نیز مثل بیشتر جمهوری‌خواهان در ماه‌های اخیر خیلی مستقیم از ترامپ انتقاد نکرده است. او در مورد دسنتیس (که با او نیز در زمینه اوکراین اختلاف دارد‌) موضعی مشابه داشته است. با این حال، بسیاری از مردم آمریکا پنس را کسی می‌شناسند که در لحظه حساس ژانویه ۲۰۲۱ کنار ترامپ نایستاد و از دعاوی او حمایت نکرد.

کارشناسان می‌گویند پرتعداد شدن حضور نامزدهای جمهوری‌خواه دو نکته را نشان می‌دهد: اول اینکه شاید جمهوری‌خواهان گمان می‌کنند که پیروزی ترامپ در انتخابات مقدماتی قطعی نیست. دوم اینکه دسنتیس هنوز دیگران را قانع نکرده است که توان شکست ترامپ را دارد.

بیشتر از جهان