کریس کریستی، از منتقدهای ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا می‌شود

فرماندار سابق نیوجرسی هفته آینده نامزدی خود را در انتخابات ۲۰۲۴ اعلام می‌کند ‏

کریس کریستی نامزد رقابت‌های درون حزبی جمهوریخواهان برای ریاست‌جمهوری - WADE VANDERVORT/AFP

کریس کریستی، فرماندار سابق ایالت نیوجرسی آمریکا که از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ به‌حساب می‌آید، هفته آینده نامزدی خود را برای انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه آمریکا اعلام می‌کند. شبکه «ای‌بی‌سی نیوز»، خبرگزاری رویترز، و چند رسانه دیگر روز چهارشنبه این خبر را به نقل از منابع آگاه منتشر کردند.

به گزارش وب‌سایت «آکسیوس»، کریستی روز ششم ژوئن، ساعت ۶:۳۰ بعدازظهر به وقت محلی، در نشستی در «کالج سنت آنسلم»، دانشگاهی کاتولیک در ایالت نیوهمشایر، نامزدی خود را رسما اعلام خواهد کرد.

کریستی در سال ۲۰۱۶ از مشاوران کارزار انتخاباتی ترامپ بود، اما در چند ماه اخیر، به یکی از منتقدان سرسخت او تبدیل شده است. در حالی که بسیاری از جمهوری‌خواهان به دلیل محبوبیت ترامپ در صفوف هواداران حزب خود از انتقاد کردن از او اکراه دارند، کریستی همواره به ترامپ حمله کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شخصیت سیاسی ۶۰ ساله باید به مصاف ترامپ و نامزدهای دیگری همچون ران دسنتیس، ویوک راماسوآمی، نیکی هیلی، و تیم اسکات برود. در حال حاضر، کارشناسان بخت چندانی برای کریستی قائل نیستند. او در سال ۲۰۱۶ نیز نامزد ریاست‌جمهوری بود، اما عملکرد موفقی نداشت. در نظرسنجی رویترز/ایپسوس، که در روزهای ۹ تا ۱۵ مه انجام شده است، فقط یک درصد از جمهوری‌خواهان او را نامزد مورد علاقه خود برای انتخابات سال آینده دانسته‌اند.

از دیگر چهره‌های جمهوری‌خواه که احتمال ورودش به میدان انتخابات بالا است می‌توان به مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهوری، و کریس سونونو، فرماندار نیوهمشایر، اشاره کرد.

کریستی اخیرا کتابی به نام «نجات جمهوری‌خواهان» نوشته و در آن از هم‌حزبی‌های خود خواسته است دعاوی ترامپ راجع به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را کنار بگذارند. حالا باید دید این موضع او چقدر در بین رای‌دهندگان جمهوری‌خواه محبوب خواهد بود.

فرماندار سابق نیوجرسی دو ماه پیش به «آکسیوس» گفت حتی اگر ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ شود، او حاضر نیست به چنین شخصی رای دهد. این در حالی است که ترامپ همچنان در نظرسنجی‌ها با اختلاف چشمگیری از نزدیک‌ترین رقیب جمهوری‌خواه خود دسنتیس پیش است.

کریستی سابقا دادستان فدرال بود و می‌گوید این مهارت و آمادگی را دارد که ترامپ را به صورت مستقیم به چالش بکشد. بیل پالاتوچی، از مشاوران دیرین کریستی، رئیس یکی از کمیته‌های سیاسی حامی او خواهد بود. او روز سه‌شنبه در پیغامی خطاب به اعضای کمیته ایالتی حزب جمهوری‌خواه در نیوجرسی نوشت: «در نیوجرسی همه خوب می‌دانیم که فرماندار رهبری ثابت‌شده است که بی‌باکانه و سرراست حرفش را می‌زند».

بیشتر از جهان