روسیه باید چهار کنسولگری خود را در آلمان تعطیل کند

ماه گذشته ۲۰ تن از دیپلمات‌ها و کارکنان کنسولگری‌های آلمان از روسیه اخراج شدند

ساختمان سفارت روسیه در برلین - دسامبر ۲۰۱۹ - JOHN MACDOUGALL AFP

در ادامه تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک میان روسیه و کشورهای اروپایی، روز چهارشنبه ۳۱ مه (۱۰ خرداد)، وزارت خارجه آلمان به روسیه دستور داد تا پایان سال جاری میلادی به فعالیت چهار کنسولگری خود در آلمان پایان دهد.

در حال حاضر، روسیه در شهرهای بن، فرانکفورت، هامبورگ، لایپزیگ، و مونیخ پنج کنسولگری و نمایندگی دارد که از میان آن‌ها می‌‌تواند فقط یکی را فعال نگه دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه به نقل از کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، نوشت این تصمیم با هدف ایجاد برابری میان «شمار کارکنان و ساختارها» گرفته شده است.

در اوایل اردیبهشت گذشته، وزارت خارجه روسیه در پاسخ به اخراج گسترده کارمندان و دیپلمات‌های روسیه از آلمان، در اقدامی متقابل، اعلام کرد ۲۰ تن از دیپلمات‌های آلمانی را از مسکو اخراج می‌کند و آن‌ها باید خاک روسیه را ترک کنند.

دولت روسیه تازگی اعلام کرده است که دولت آلمان حداکثر می‌تواند ۳۵۰ تن از کارمندان دولتی‌اش را، از جمله افرادی را که در نهادهای فرهنگی و مدرسه‌ها کار می‌کنند، همچنان در روسیه نگه دارد.

به‌ گفته سخنگوی وزارت خارجه آلمان، تصمیم دولت روسیه به این معنا است که دولت آلمان باید تا ماه نوامبر کنسولگری‌های خود را در شهرهای یکاترینبورگ و نووسیبیرسک و کالینینگراد ببندد. با این حال، وزارت خارجه آلمان تاکید کرده است که حضور و روابط دیپلماتیک در مسکو حفظ خواهد شد.

به‌ گفته این مقام وزارت خارجه آلمان، تا پایان ماه نوامبر فقط سفارت آلمان در مسکو و کنسولگری این کشور در سن پترزبورگ فعال خواهد ماند و سایر مراکز و کنسولگری‌ها تعطیل می‌شود.

کریستوفر برگر در بخش دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه خود، ضمن ابراز تاسف از شرایط به وجود آمده و تصمیم دولت آلمان، گفت: «جنگ اوکراین موجب شد هیچ مبنایی برای فعالیت‌های دوجانبه متنوع میان دو کشور وجود نداشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، خطاب به خبرنگاران، دولت روسیه را متهم کرد که عامل وضعیت به وجود آمده است، و برلین را مجبور کرده است دست به تدابیر و اقدام‌های متقابل بزند.

 تا پیش از شروع جنگ اوکراین، آلمان از مهم‌ترین شریکان تجاری روسیه، و روسیه تامین‌کننده اصلی نیاز انرژی آلمان بود.

از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک میان روسیه و کشورهای متعدد اروپایی افزایش یافته است.

روسیه کشورهای اروپایی متحد آمریکا در پیمان نظامی ناتو را متهم می‌کند که با ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای ارتش اوکراین در این جنگ مداخله کرده‌اند. در برابر، شمار زیادی از کشورهای اروپایی، ضمن وضع تحریم‌های گسترده اقتصادی و حقوق بشری، عده زیادی از دیپلمات‌‌ها و نمایندگان روسیه را به جاسوسی متهم کرده‌اند. بیشتر این نمایندگان سیاسی زیر عنوان «عنصر نامطلوب» از اروپا اخراج شده‌اند.

بیشتر از جهان