افزایش تنش‌های دیپلماتیک؛ روسیه از شهروندانش خواست به کانادا سفر نکنند

مسکو هفته گذشته علیه ۳۳۳ شخصیت کانادایی از جمله ورزشکاران المپیک تحریم‌هایی را اعمال کرد

سفارت روسیه در اتاوا، پایتخت کانادا، ۲۶ مارس ۲۰۱۸ ـ AFP

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد این کشور با توجه به «موارد متعدد تبعیض علیه روس‌ها» از جمله خشونت فیزیکی، به شهروندانش توصیه می‌کند از سفر به کانادا خودداری کنند.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به موارد متعدد تبعیض علیه شهروندان روسی در کانادا، توصیه می‌کنیم از سفر به این کشور برای اهداف گردشگری، تحصیلی و تجاری خودداری کنید.»

مسکو همچنین به شهروندان روس توصیه کرد: «اگر در حال حاضر در کانادا حضور دارید، از شما می‌خواهیم که مراقب باشید؛ به‌ویژه در مکان‌های عمومی.»

کانادا یکی از سرسخت‌ترین حامیان اوکراین در نبرد این کشور با روسیه است و از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین تاکنون، صدها مقام و شرکت روسی را تحریم و ممنوعیت‌های تجاری گسترده‌ای را علیه این کشور اعمال کرده است. با این حال این کشور هنوز درباره بیانیه تازه وزارت امور خارجه روسیه مبنی بر توصیه به شهروندان این کشور برای دوری از کانادا واکنشی نشان نداده است.

مدت کوتاهی پس از آغاز حمله مسکو به کی‌یف در سال ۲۰۲۲، کانادا به شهروندانش توصیه کرد به روسیه سفر نکنند و حمایت از اوکراین را آغاز کرد.

در فوریه ۲۰۲۳ هم جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در اظهاراتی به مناسبت سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین اعلام کرد که خرید انواع سلاح‌ از روسیه ممنوع می‌شود. او همچنین از تحریم‌های جدید کانادا علیه روسیه خبر داد؛ از جمله قرار گرفتن نام ۱۲۹ فرد شامل معاونان نخست‌وزیر و دیگر مقام‌های ارشد دولت روسیه و ۶۳ نهاد در فهرست سیاه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانادا همچنین اعلام کرد که در حمایت از کی‌یف، تانک‌های لئوپارد-۲، خودروهای زرهی و بیش از پنج هزار گلوله مهمات به اوکراین می‌فرستد.

روسیه نیز هفته گذشته تحریم‌هایی را علیه ۳۳۳ مقام و شخصیت کانادایی، از جمله ورزشکاران سرشناس المپیک، اعمال کرد. مسکو این تحریم‌ها را واکنشی تند به محدودیت‌های کانادا بر مسکو و حمایت از اوکراین دانسته است.

روسیه پیش‌تر در نوامبر ۲۰۲۲، هم با ذکر دلایلی نظیر «روس‌هراسی»، ۱۰۰ کانادایی دیگر از جمله جیم کری، ستاره هالیوود، و مارگارت اتوود، نویسنده مشهور، را تحریم کرده بود. با تحریم‌های جدید روسیه، در حال حاضر هزاران شهروند و شرکت کانادایی در لیست تحریم‌های مسکو قرار دارند.

تداوم تهاجم نظامی روسیه به اوکراین روابط دیپلماتیک مسکو با کشورهای دیگر را بسیار پرتنش کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که در پاسخ به اخراج گسترده کارمندان و دیپلمات‌های خود از آلمان، در اقدامی متقابل ۲۰ تن از دیپلمات‌های آلمانی را از مسکو اخراج می‌‌‌کند. به گفته مقام‌های وزارت امور خارجه روسیه، تصمیم به اخراج دیپلمات‌های آلمانی از روسیه سه هفته پیش، در پنجم آوریل، به اطلاع سفیر آلمان در مسکو رسیده بود، اما خبر به‌طور عمومی اعلام نشد. این وزارتخانه اضافه کرد شمار کارمندان و دیپلمات‌های روسیه در برلین نیز کاهش خواهد یافت.

علاوه بر آلمان، شمار دیگری از دیپلمات‌های روسیه در کشورهای مختلف اروپایی هم به‌ اتهام جاسوسی و اقدام‌های غیردیپلماتیک اخراج شده‌اند. استونی، هلند و اتریش در چند ماه گذشته در اقدامی مشابه، دیپلمات‌های روسیه را اخراج کردند. ایتالیا، بلغارستان و ایالات متحده آمریکا نیز پیش‌تر دیپلمات‌های روسیه را به‌ اتهام جاسوسی، از کشورهایشان اخراج کرده بودند. 

بیشتر از جهان