رابرت مالی: گزینه نظامی روی میز است اما دیپلماسی را ترجیح می‌دهیم

مالی درحالی این ادعا را مطرح می‌کند که رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای رایزنی در آمریکا است

مالی در جلسه کمیته خارجی سنا درباره برجام، ۲۵ مه ۲۰۲۲-AFP

همزمان با انتشار گزارش‌های متعدد درباره تلاش‌های آشکار و پشت‌پرده دولت بایدن برای معامله با جمهوری اسلامی، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد که واشینگتن به تهران اجازه نمی‌دهد به سلاح هسته‌ای دست یابد، حتی اگر این به معنی گزینه نظامی باشد. او در عین حال گفت که گزینه نظامی با گزینه مطلوب دولت بایدن فاصله زیادی دارد و جامعه اطلاعاتی آمریکا هنوز به این جمع‌بندی نرسیده است که ایران در مسیر تولید بمب هسته‌ای گام برمی‌دارد.

این اظهارنظر درحالی مطرح می‌شود که وزیر امور استراتژیک اسرائیل در راس هیاتی عازم واشینگتن است تا روز پنجشنبه با مقامات آمریکایی دیدار کند. گفته می‌شود که ابراز نگرانی از نوعی توافق بین تهران و واشینگتن که به تعلیق در برابر  تعلیق-محدودیت‌های هسته‌ای در مقابل لغو برخی تحریم‌ها- مشهور است، از جمله دستور کار‌های این سفر است.

مالی در گفت‌و‌گو با رادیو ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، مدعی شد که در صورتی که آمریکا به نتیجه برسد ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای گام برمی‌دارید، همه گزینه ها روی میز است. اما دیپلماسی را دنبال خواهد کرد چون فکر می‌کند که معتبرترین راه برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مالی در حالی از روی میز بودن گزینه نظامی سخن می‌گوید که رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای رایزنی‌هایی که احتمال می‌رود درباره دارایی‌های مسدود شده باشد، به آمریکا سفر کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تهران و واشینگتن در کانال‌های پشت پرده نحوه آزادسازی هفت میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را دنبال می‌کنند.

از سوی دیگر مالی که به موضع‌گیری‌هایی به سود جمهوری اسلامی شهرت دارد درحالی از روی میز بودن گزینه نظامی صحبت می‌کند که در آستانه سفر اخیر سلطان عمان به ایران، یک امدادگر بلژیکی گروگان در ایران با اسدالله اسدی، متهم به تلاش برای اقدام تروریستی در خاک اروپا مبادله شد. اکسیوس نیز گزارش داده است که مشاور بایدن پیش از سفر سلطان عمان به تهران برای رایزنی درباره ایران به مسقط سفر کرده بود.

مالی در پاسخ به پرسش ان‌پی‌آر درباره فاصله تهران با گریز هسته‌ای بار دیگر تکرار کرد که این فاصله تنها چند هفته‌ است. ادعایی که در دو سال‌و‌نیم اخیر در دولت بایدن بارها و بارها تکرار شده است. او درباره فاصله تهران تا تولید بمب هسته‌ای نیز گفت که این اطلاعات محرمانه است، اما این زمان طولانی‌تر خواهد بود.

مالی بار دیگر انگشت اتهام را به سوی دولت دونالد ترامپ نشانه رفت که از برجام که به گفته او «برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را تحت کنترل نگاه‌داشته بود، خارج شد».

خبرگزاری‌ مهر روز سه‌شنبه نهم خرداد به نقل از منابعی که نام آنها را فاش نکرد مدعی شد که ایران و آژانس در مورد دو موضوع مورد اختلاف، شامل سایت اعلام شده «آباده» و رد غنی‌سازی ۸۴ درصدی در تاسیسات هسته‌ای به توافق رسیده‌اند.

این ادعا که هنوز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تایید نکرده است، در آستانه نشست فصلی شورای حکام مطرح شده است.