اکسیوس: مشاور بایدن پیش از سفر سلطان عمان به ایران به مسقط رفته بود

به گزارش اکسیوس سفر اعلام نشده برت مک‌گورک با هدف رایزنی درباره تعامل دیپلماتیک با تهران در برنامه‌های هسته‌ای انجام شد

مک‌‌گورک، هشتم مه و پس از سفری که در همراهی با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان داشت به مسقط رفته است-AFP

اکسیوس به نقل از پنج مقام آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی گزارش داد که برت مک‌گورک، مشاور بایدن در امور خاورمیانه، اوایل ماه جاری میلادی در سفری رسانه‌ای نشده به عمان رفته است تا با مقامات این کشور درباره تعامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران رایزنی کند.

هدف از این رایزنی‌ها، پیشرفت دیپلماسی در زمینه برنامه‌های هسته‌ای تهران عنوان شده است.

رایزنی مشاور عالی بایدن و مقامات عمان پیش از سفر اخیر سلطان عمان به تهران و دیدار او با مقامات ارشد جمهوری اسلامی انجام شده است. در آستانه این سفر، یک امدادگر بلژیکی گروگان‌گرفته شده در ایران با اسدالله اسدی که به تلاش برای اقدام تروریستی در خاک اروپا متهم بود، معاوضه شد. همچنین رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یک روز پس از این سفر راهی آمریکا شد و گزارش‌هایی متعددی هم از تلاش برای آزادسازی حدود هفت میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از آغاز تبلیغات انتخاباتی خود به تعامل با جمهوری اسلامی و بازگشت به برجام اشاره کرده بود و همواره پس از ورود به کاخ سفید به‌دنبال نوعی معامله با تهران بوده است. خیزش سراسری مردم ایران که مهرماه گذشته با کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، برای مدتی تلا‌ش‌های پنهان و آشکار دولت بایدن و لابی جمهوری اسلامی را به حاشیه برد اما اکنون بار دیگر این تلاش‌ها به‌طور علنی از سر گرفته شده است.

اکسیوس در ماه آوریل نیز از رایزنی دولت بایدن با مقامات اروپا و اسرائیل برای یک توافق مقدماتی با تهران خبر داد که برخی تحریم‌ها را در مقابل محدودیت‌های هسته‌ای، لغو می‌کند.

گزارش اکسیوس حاکی از آن است که مک‌‌گورک، هشتم مه و پس از سفری که در همراهی با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان داشت به مسقط رفته است.

اکسیوس به نقل از چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی گزارش داده که او همزمان سفری به اسرائیل داشته است.

این درحالی است که مقامات آمریکا یا عمان سفر مک‌گورک را رسانه‌ای نکردند. سفری که گفته می‌شود با هدف پیشرفت دیپلماتیک در قبال ایران با میانجی‌گری عمان بوده است.

یک مقام اسرائیلی به اکسیوس گفت که مذاکرات آمریکا و ایران با میانجی‌گری عمان در جریان است.

مقامات جمهوری اسلامی از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز ادعای مشابهی دارند و می‌گویند که از طریق واسطه‌ها با آمریکا در تماس‌اند.

عمان پیش‌تر نیز در موارد متعددی از آزادی کوهنوردان آمریکایی تا برجام نقش میانجی را بین ایران و آمریکا ایفا کرده است. رایزنی‌هایی که به توافق هسته‌ای در دولت روحانی منجر شد، در اواخر دولت احمدی‌نژاد در ویلای شخصی سلطان وقت عمان در مسقط بین نمایندگان جمهوری اسلامی و آمریکا آغاز شد.

به گزارش اکسیوس، اکنون نیز کاخ سفید در تلاش است از طریق دولت عمان دریابد که آیا تهران برای برداشتن گام‌هایی در مسیر کاهش پیشرفت هسته‌ای و تنش‌های منطقه‌ای آمادگی دارد یا خیر و در مقابل چه می‌خواهد.

البته سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به اکسیوس گفته است که در این زمینه اظهار نظر نمی‌کند.

در این بین گزارش‌هایی از نگرانی دولت اسرائیل نسبت به اجرای طرح «تعلیق در برابر تعلیق» بین دولت بایدن و جمهوری اسلامی منتشر شده است.

انتظار می‌رود وزیر امور استراتژیک اسرائیل و مشاور امنیت ملی این کشور در سفر روز پنجشنبه به واشینگتن این موضوع را با مقامات آمریکا مطرح کنند.

این در حالی است که رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی از حل‌و‌فصل دو موضوع مورد اختلاف بین تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده‌اند.

بنابر ادعای خبرگزاری مهر، پرونده سایت اعلام نشده «آباده» و کشف اورانیوم با غنای ۸۴ درصد در تاسیسات هسته‌ای ایران حل شده است.

این ادعاها که هنوز به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نرسیده است، در آستانه نشست شورای حکام آژانس در هفته آینده مطرح می‌شود.

توافق نسبی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله گام‌های مورد نیاز برای نوعی توافق هسته‌ای بزرگتر در مقابل لغو بخشی از تحریم‌ها به‌شمار می‌رود که به‌نظر می‌رسد دولت بایدن در پی آن است.

بیشتر از جهان