سرکوب دانشجویان با ممنوعیت ورود به دانشگاه و خوابگاه ادامه دارد

احضار یک دانشجوی پسر به کمیته انضباطی به اتهام داشتن موی بلند و گوشواره

کانال‌های خبری دانشجویی از تداوم سرکوب دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ایران خبر می‌دهند. ممنوع‌الورودی ۴۰ تن از دانشجویان دختر دانشگاه هنر، تعلیق ۲۰ دانشجوی خوابگاه متاهلان دانشگاه تهران، احضار دانشجویان به کمیته‌های انضباطی و تعطیلی تشکل‌های دانشجویی بخشی از روش‌های سرکوب دستگاه‌های امنیتی برای تداوم فشار بر دانشجویان‌اند.

حدود ۲۰ دانشجوی ساکن خوابگاه‌ جلال آل‌احمد دانشگاه تهران، ویژه متاهلان، به اتهام ایجاد مزاحمت و وقفه در امور دانشگاه به یک نیمسال منع موقت از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شده‌اند. دلیل این محکومیت بی‌توجهی به ممنوعیت ورود این دانشجویان به خوابگاه و تحویل ندادن اتاق‌هایشان اعلام شد. این در حالی‎ است که دانشجویان محکوم‌شده در بازه مجاز سنوات رفاهی قرار دارند و حق دارند از خوابگاه استفاده کنند؛ اما دانشگاه تهران به بهانه کمبود خوابگاه متاهلی، دانشجویان را زودتر از موعد به تخلیه‌ خوابگاه مجبور می‌کند.

حراست دانشگاه هنر نیز ۴۰‌ نفر از دانشحویان دختر را به این دانشگاه ممنوع‌الورود کرد. بر اساس گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، این دانشجویان از دانشکده‌های مختلف‌اند و حراست این دانشگاه بدون تذکر قبلی آن‌ها را ممنوع‌الورود کرده است. حراست هیچ سند و مدرکی مبنی بر تخلف این دانشجویان ارائه نمی‌کند و مشخص هم نیست که این ممنوع‌الورودی تا چه زمان ادامه خواهد داشت.

بر اساس شیوه‌نامه انضباطی، ممنوعیت ورود دانشجویان تنها به دستور شخص رئیس دانشگاه ممکن است و حداکثر می‌تواند تا یک ماه پس از شروع رسیدگی به پرونده دانشجو در کمیته انضباطی طول بکشد. شوراهای صنفی دانشجویان کشور با انتشار این خبر اعلام کرد که فشارهای وارده با هدف حذف دانشجویان از محیط دانشگاه صورت گرفته‌ است.

در پی سرکوب دانشجویان و فشار بر شوراهای صنفی، انجمن‌های سیاسی و انجمن‌های علمی، مرکز مطالعات اجتماعی زنان در دانشگاه شیراز هم منحل شد و انجمن علمی جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز در خبری اعلام کرد که معاونت پژوهشی دانشگاه این مرکز مطالعاتی در حوزه زنان را منحل کرده است.

شوراهای صنفی دانشجویان روز دوشنبه هشتم خردادماه ویدیویی منتشر کرد که نشان می‌داد دانشجویان دانشکده‌ هنر و معماری دانشگاه هنر تبریز در اعتراض به کیفیت پایین غذای سلف، اعتصاب کرده‌اند. دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به این موضوع، سینی‌های غذا را در مسیری طولانی در حیاط این دانشگاه چیدند.

سپیده رشنو، دانشجوی نقاشی ورودی ۹۹ دانشگاه الزهرا، در اینستاگرام از احضارش به دادسرای اوین خبر داد. به این دانشجو که پیش‌تر به اتهام رعایت نکردن پوشش اجباری به دو نیمسال منع موقت از تحصیل محکوم شده بود، ضرب‌الاجلی پنج روزه داده شده است تا برای تفهیم اتهام یک پرونده قضایی جدید به دادسرای اوین مراجعه کند.

رشنو پیش از این در تیر ۱۴۰۱، به علت مقاومت در برابر دخالت‌های یک زن آمر به معروف در نوع پوشش خود، دستگیر شد. ویدیو درگیری او و آمر به معروف بازخورد وسیعی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت. او مدتی پس از بازداشت، با چهره‌ای که نشانه‌های شکنجه بر آن مشهود بود، به اعتراف اجباری در صداوسیمای جمهوری اسلامی وادار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های گذشته، دانشجویان دختر بسیاری به علت از سر برداشتن حجاب به کمیته‌های انضباطی احضار و تعلیق شدند. البته فشار بر دانشجویان به بهانه پوشش این روزها به دانشجویان دختر محدود نیست و خبرها حاکی از آن است که یکی از دانشجویان پسر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به همین علت احضار شده است. بر این اساس، محمدمهدی وثوقیان، دانشجوی رشته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و عضو شورای صنفی این دانشگاه، به دلیل داشتن موی بلند و انداختن گوشواره در خوابگاه روز یکشنبه به صورت تلفنی به کمیته انضباطی احضار و پس از مراجعه به او گفته شد که به دلیل بلند بودن موها و اشتباه گرفته شدن با خانم‌ها احضار شده‌ است. پرونده این دانشجو پس از اخذ دفاعیه بابت اتهام بلندی مو و انداختن گوشواره در خوابگاه، در نهایت برای بررسی به شورای انضباطی ارجاع شد.

به گزارش دانشجویان متحد، عارف کمانی دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک و دبیر سابق شورای صنفی این دانشگاه، با حکم شورای انضباطی مرکزی وزارت بهداشت به چهار ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات که دو ترم آن قطعی و دو ترم دیگر معلق است محکوم شده و وضعیت تحصیلی او هم از روزانه به شهریه‌پرداز تغییر پیدا کرده است.

از سوی دیگر نیروهای امنیتی محمدنوید بادامی، دانشجوی ادبیات دانشگاه بهشتی، را هم از هفته گذشته بازداشت کرده‌اند و تاکنون در خصوص محل نگهداری و نهاد بازداشت‌کننده او اطلاعاتی در دست نیست.