چگونه مارهای کلئوپاترا وارد جواهرات لوکس شدند

جواهرات کلئوپاترا الهام‌بخش بولگاری برای ساخت اولین ساعت ماری خود در ۱۹۴۸ شد

مارهای طلایی ۷۵ سال دور مچ، گردن و انگشتان ستاره‌های هالیوود، تاب خورده‌اند-BULGARI

بیش از دو هزار سال است که زیورآلات کلئوپاترا الهام‌بخش جواهرسازان دنیا بوده‌اند، چه زرگرهای جاده ابریشم و چه طراحان امروزی خانه‌های جواهر.

زمانی که شهرت ملکه کلئوپاترا به لطف سینما و هنرنمایی ویوین لی اوج گرفته بود، بولگاری نخستین ساعت ماری خود را در ۱۹۴۸ با الهام از او طراحی کرد. کارتیه هم اواخر دهه ۱۹۶۰ برخی از مشهورترین جواهرات مارپیچ خود را برای ماریا فلیکس، هنرپیشه مکزیکی، ساخت.

مارهای طلایی ۷۵ سال دور مچ، گردن و انگشتان مشتریان بولگاری، حتی ستاره‌های هالیوود، تاب خورده‌اند.

یک عکس تبلیغاتی در ۱۹۶۲ برای فیلم کلئوپاترا (۱۹۶۳)، الیزابت تیلور را به تصویر کشید که ساعت دستبندی بولگاری با ماری بزرگ با سری از الماس، دور مچش حلقه زده بود.

جواهرات کلئوپاترا الهام‌بخش بولگاری برای ساخت اولین ساعت ماری خود در ۱۹۴۸ شد، و از آن زمان تاکنون ثابت شده است که افعی پیچ‌خورده، به طرز منحصربه‌فردی برای جواهرات مناسب است.

به گزارش روزنامه ساوت مورنینگ چاینا،  ژان کریستف بابین، مدیرعامل گروه بولگاری، می‌گوید که این مار، خلاقیت و هنر مبتکرانه این نشان تجاری ایتالیایی را به نمایش می‌گذارد و ثابت می‌کند که «این، نماد غایی بولگاری از دگردیسی پایان‌ناپذیر بوده و همچنان نیز همان است».

این مار که امروز به یک افعی الماس بسیار شیک تبدیل ‌شده، استعاره‌ای از تجدید‌پذیری است. لوسیا سیلوستری، مدیر خلاق جواهرات بولگاری، می‌گوید: «تفسیر مجدد افعی بدون تغییر هویت آن، چالشی الهام‌بخش است. توازن کامل بین میراث و تکامل خلاقانه آن است که این نماد را واقعا بی‌زمان، و همواره همگام با زمانه کرده است.»

مار آزتک‌ها، مصریان باستان و یونانیان را مجذوب خود کرده بود. دمترا لالائونیس، یکی از چهار دختر ایلیا لالائونیس، زرگر معروف آتنی، می‌گوید: «در یونان، مار یکی از پرستش‌شده‌ترین حیوانات و نماد تولد دوباره، تجدیدپذیری، سلامت و باروری است. از اوایل دهه ۱۹۶۰، مفهوم گسترده نمادین، حسی بودن و ویژگی‌های دگرگون‌شونده و ظریف آن، ما را به خود جذب کرده و برای ادامه تفسیر مجدد آن با استفاده از فن‌های مختلف، به چالش کشیده است».

مارهای لالائونیس صاف و براق‌اند یا مانند پوست مار بافت دارند و خطی از الماس در پشت آن‌ها قرار دارد.

از بوشرون، کارتیه و السا پرتی در تیفانی گرفته تا بسیاری از طراحان و هنرمندان مستقل جواهرات، این خزنده الهام‌بخش جواهرات مارشکل متعدد بوده است.

«سرپنت بوهم» (Serpente Bohème) در اصل یک گردنبند مارشکل بود که فردریک بوشرون، بنیانگذار نشان تجاری بوشرون، برای همسرش گابریل طراحی کرد. در دهه ۱۹۶۰ این طرح احیا شد و سپس در ۲۰۱۷ به شکلی بسیار انتزاعی و مبتنی بر سر مار، بازگشتی دیگر داشت.

بیشتر از مُد و زیبایی