امامعلی رحمان: پیمان امنیت جمعی برای تهدیدهای احتمالی افغانستان آماده باشد

سازمان پیمان امنیت جمعی پاییز آینده یک رزمایش بزرگ نظامی برگزار می‌کند

سران پیمان امنیت جمعی، روز دوشنبه، در نشست مسکو بر تقویت حفاظت از مرزها تاکید کردند-ALEXANDER NEMENOV / POOL / AFP

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه)، در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی در مسکو گفت این سازمان باید برای تهدیدهای احتمالی افغانستان آماده باشد.

به گزارش خبرگزاری خاور، رسانه دولتی تاجیکستان، رحمان در این نشست «در مورد سناریوهای مختلف در مرزهای جنوبی‌ (سرحد آسیای میانه با افغانستان) هشدار داد» و از سران این پیمان خواست برای دفع تهدیدها آمادگی داشته باشند.

رئیس‌جمهوری تاجیکستان با اشاره به وخامت اوضاع در افغانستان و سلطه گروه طالبان بر این کشور، افزود: «برای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی مهم است که تلاش‌ها برای حفاظت از مرزهای خارجی را افزایش دهند.» رحمان همچنین تاکید کرد که باید سیستم‌های حفاظت از مرزها تقویت شود و اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی در این مورد هماهنگ و مداوم کار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز در این نشست حضور داشت و با تاکید بر تلاش برای حفاظت از مرزهای جنوبی آسیای میانه، گفت نیروهای مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی در ادامه رزمایش‌ها برای آمادگی نظامی در حفاظت از مرزها، قرار است در پاییز سال جاری میلادی نیز در کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان رزمایش برگزار کنند.

نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی در اکتبر سال گذشته نیز رزمایش‌ بزرگی در مرز تاجیکستان با افغانستان برگزار کردند. هدف از این رزمایش بالا بردن سطح آمادگی برای مقابله با هر نوع تهدید احتمالی ناشی از سلطه طالبان بر افغانستان اعلام شد.

در همین حال، برخی رسانه‌های افغانستان از جمله روزنامه «اطلاعات روز»، به نقل از ساکنان محلی در شهرستان امام صاحب استان قندوز، از وقوع درگیری میان طالبان و مرزبانان تاجیکستان خبر دادند. منابع رسمی طالبان و دولت تاجیکستان هنوز وقوع این درگیری را تایید نکرده‌اند.

یکی از اهالی شهرستان امام صاحب، با شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت در روزهای اخیر، درگیری میان طالبان و مرزبانان تاجیک رخ نداده است، اما از روز یکشنبه، نیروهای تاجیک در مرز افغانستان در حال انجام رزمایش نظامی بوده‌اند و صدای سلاح‌های سبک و سنگین از نواحی مرز شنیده می‌شود.

به گفته این منبع آگاه، پس از حمله موشکی داعش خراسان به خاک تاجیکستان، که روز شنبه ۱۷ اردیبهشت از روستای قفلاطون در شهرستان خواجه غار استان تخار صورت گرفت، نیروهای مرزبانی تاجیکستان در تلاش‌اند آمادگی‌‌شان را تقویت کنند. دولت تاجیکستان تاکنون در مورد برگزاری رزمایش در مرز افغانستان اظهارنظر نکرده است؛ اما هفته گذشته، امامعلی رحمان و ولادیمیر پوتین، در تماسی تلفنی، بر ضرورت اتخاذ تدابیر امنیتی بیشتر برای حفاظت از مرزهای آسیای میانه تاکید کردند.