آمریکا در مسیر اشتباه گام برمی‌دارد

شمار زیادی از شهروندان آمریکا درباره سلامت روانی و جسمی بایدن، تردید دارند

در کشوری که میانگین سنی مردم ۳۸ سال است، مسئله سن برای بایدن و ترامپ، هر دو، چالش‌برانگیز است- LUCY NICHOLSON/REUTER

دموکراسی در آمریکا در بهترین شکل خود قرار دارد؛ حتی اگر گاه در عمل، استثناهایی وجود داشته باشد، مانند یورش هواداران ترامپ به ساختمان کنگره یا به عنوان مثال زمانی که اصل «تفکیک قوا» اجرا نشد و رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در اختیارات قضایی دادستان کل دخالت کرد تا از او درباره احضار و محاکمه ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، بازجویی کند.

با این حال، در دموکراسی آمریکا جنبه‌های مثبتی زیادی وجود دارد؛ به عنوان مثال، زمانی که مسئولان ذی‌صلاح به خانه‌ها و دفاتر رئیس‌جمهوری فعلی کشور وارد می‌شوند و اسناد محرمانه‌ای را که از زمان تصدی کرسی معاونت رئیس‌جمهوری در دوره اوباما حفظ کرده است، جست‌وجو ‌می‌کنند.

در این کشور دموکراتیک که مشخصه آن حاکمیت قانون و اعمال یکسان آن برای همه است، رقابت به دو حزب بزرگ جمهوری‌خواه و دموکرات محدود می‌شود.

بایدن و ترامپ، نامزدهای انتخابات پیش رو

اخیرا ترامپ و بایدن نامزدی خود را برای انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ اعلام کردند. نامزدی ترامپ زمانی اعلام شد که قرار است او در دادگاه کیفری حضور یابد. ناظران زمان‌بندی مسائل حل‌نشده را تلاشی برای تاثیرگذاری بر روند بررسی پرونده قضایی ترامپ، سوق دادن «هواخواهان ترامپ» به حرکت در حمایت از او و بستن راه برای نامزدهای جمهوری‌خواه دیگر که قصد دارند در انتخابات پیش رو با ترامپ رقابت کنند، مرتبط می‌دانند.

از سوی دیگر، بایدن نیز ۲۵ آوریل ۲۰۲۳ در یک ویدیو سه دقیقه‌ای نامزدی خود را اعلام کرد. او در سخنانش به خاطره‌ روزی که در سال ۲۰۲۰ رقابت با ترامپ را آغاز کرد، پرداخت؛ هرچند این نامزدی یک سال و نیم قبل از تاریخ برگزاری انتخابات شروع شد. با این حال، ناظران امور آمریکا بر این باورند که هدف از این اقدام تلاش برای جلوگیری از بروز مخالفت‌های داخلی با نامزدی بایدن به دلایل زیر است:

  • چالش سن بایدن (۸۲ سال) که مسن‌ترین رئیس‌جمهوری آمریکا به شمار می‌رود.
  • تردید شمار زیادی از شهروندان آمریکا درباره سلامت روانی و جسمی بایدن، به ویژه اینکه بایدن علاوه بر فراموشکاری‌های مکرر، بارها روی پله‌های هواپیما زمین خورده است. به همین دلیل، نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره خواستار بررسی «توانایی‌های ذهنی» بایدن شدند.
  • نارضایتی‌ برخی جناح‌های درونی حزب دموکرات، به‌ویژه محیط‌‌بانان ناراضی که به عقب‌نشینی بایدن از وعده‌های انتخاباتی و موافقتش با اجاره دادن زمین‌های آلاسکا به غول‌های نفت و گاز که آثار منفی بسیاری بر محیط‌ زیست به جا می‌گذارد، به‌شدت انتقاد دارند.

چالش‌های فراروی ترامپ و بایدن

اول، همان‌طور که ترامپ با چالش مخالفت‌های داخلی در حزب جمهوری‌خواه روبرو است، بایدن نیز با مشکل رقبای زیاد در درون حزب دموکرات درگیر است. البته شخصیتی که بیش از همه باعث نگرانی بایدن می‌شود، فرماندار کالیفرنیا است که نزد بسیاری از آمریکایی‌ها محبوبیت دارد، در حالی‌ که ترامپ از رقابت با فرماندار فلوریدا در هراس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوم، در کشوری که میانگین سنی نمایندگان ۵۷ سال و میانگین سنی مردم ۳۸ سال است، مسئله سن هم برای بایدن و هم برای ترامپ چالش‌برانگیز است و جلب رضایت جوانان برای هر دو نامزد هدفی است که دستیابی به آن دشوار به نظر می‌رسد.

سوم، هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نه تنها در انتخاب نامزد بلکه در موضوع شعارها و محتوای تبلیغات انتخاباتی نیز با دشواری مواجه‌اند. در حالی‌ که رای‌دهندگان آمریکایی برای سیاست خارجی واشنگتن اهمیت چندانی قائل نیستند، جنگ روسیه و اوکراین اکنون از نظر اقتصادی بر رای‌دهندگان آمریکایی تاثیر بسیاری می‌گذارد؛ به‌ویژه اینکه میزان کمک‌های واشنگتن به کی‌یف تاکنون حدود ۴۴ میلیارد دلار برآورد شده است.

بایدن خواهان «تکرار تاریخ» است

بایدن می‌خواهد در صورت موافقت حزب جمهوری‌خواه با نامزدی ترامپ، هرگونه بحث احتمالی حزبی را به نفع خود تمام کند و برای مقابله با ترامپ، تاریخ را یک بار دیگر تکرار کند. در جریان سفر اخیر بایدن به ایرلند، وقتی از او درباره دستاوردهایش پرسیده شد، گفت: «به من به عنوان یک قدیس نگاه نکنید، بلکه مرا با رقیبم مقایسه کنید». هرچند بر اساس نظرسنجی اخیر، محبوبیت بایدن به ۳۹ درصد کاهش یافته و در حزب دموکرات، صحبت‌های بسیاری درباره لزوم یافتن جایگزینی برای او مطرح است، در عین حال، برای رقبای بایدن نیز دشوار است که آزمون‌های پرهزینه مقدماتی را که مسیر نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری را هموار می‌کند، به‌آسانی بگذرانند و در آن‌ها موفق شوند.

البته اقتصاد در تعیین سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نقش اساسی دارد. بنابراین بایدن زمانی می‌تواند خود را در چندقدمی دوره دوم ریاست‌جمهوری ببیند که در تصویب قوانین مهم برای زیرساخت‌ها، فناوری و مبارزه با تورم (که به زیر شش درصد کاهش یافته است) به موفقیت چشمگیری دست یابد. این در حالی است که رشد اقتصادی به دلیل سیاست بهره بالا (پنج درصد)، کاهش شدید رشد و نگرانی فزاینده از ورشکستگی دوباره بانک‌ها، به سمت رکود گام برمی‌دارد.

دو طرف روی چه چیزی بیشتر تمرکز خواهند کرد؟

توجه هر دو حزب بر مسائل زیر متمرکز خواهد بود:

  • مسائل زنان، حق سقط جنین، تنظیم خانواده و ازدواج همجنسگرایان
  • معافیت دانشجویان از بازپرداخت وام‌های تحصیلی
  • بازنگری مقررات حمل سلاح برای شهروندان آمریکایی
  • مسائل مربوط به مهاجرت، مهاجران و اقلیت‌ها و آموزش تاریخ آمریکا و مسائل مربوط به برده‌داری، تبعیض نژادی، نسل‌کشی بومی‌های آمریکا و سیاست‌های آموزشی سختگیرانه
  • تلاش برای تصمیم‌گیری درباره حذف بخش‌های مهم برنامه‌های تامین اجتماعی، بیکاری و بازنشستگی و بیمه سلامت برای سالمندان.
  • لزوم محافظت از نظام دموکراسی

با توجه به نکات یادشده که نشان‌دهنده چالش‌هایی بسیاری برای انتخاب رئیس‌جمهوری قدرتمندترین کشور جهان است، می‌توان گفت که نظرسنجی شبکه خبری ان‌بی‌سی مبنی بر اینکه «۷۰ درصد آمریکایی‌ها بر این باورند که کشور آن‌ها به سمت اشتباه می‌رود»، درست از آب درآمده است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه