نتایج نظرسنجی: ترامپ با اختلاف هفت درصد جلوتر از بایدن است

براساس نظرسنجی هاروارد و هریس، دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان ۵۸ درصد آرا و جو بایدن در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها ۴۱ درصد آرا را از آن خود می‌کنند

دو نامزد پیروز در انتخابات مقدماتی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات، در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به مصاف هم می‌روند- AFP

نظرسنجی هاروارد و هریس با مقایسه محبوبیت دو نامزد اصلی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، احتمال پیروزی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، را هفت درصد بیش از رقیب اصلی او، جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا، پیش‌بینی کرد.

براساس این نظرسنجی، پیش‌بینی می‌شود دونالد ترامپ ۴۷ درصد آرا را به دست آورد، حال آنکه جو بایدن احتمالا باید به کسب ۴۰ درصد آرا رضایت دهد.

با گذشت نزدیک به چهار هفته از اعلام نامزدی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، نظرسنجی هاروارد و هریس میزان محبوبیت رئیس‌جمهوری آمریکا را ۴۳ درصد گزارش کرد. این در حالی است که نتایج این نظرسنجی در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان، از محبوبیت ۵۸ درصدی دونالد ترامپ در میان هواداران این حزب حکایت دارد.

۱۰ روز پس از مصاحبه جنجالی دونالد ترامپ با سی‌ان‌ان و کمی پس از انتشار گزارش جان دورهام، بازپرس ویژه ایالات متحده، محبوبیت رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نسبت به ماه گذشته، اندکی (دو درصد) افزایش یافت.

این نظرسنجی پیش‌بینی می‌کند جو بایدن ۸۰ ساله در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها ۴۱ درصد آرا را از آن خود خواهد کرد.

جان دورهام، دادستان ویژه و مسئول بررسی پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده اواسط ماه جاری میلادی (مه) در گزارش نهایی خود، درباره اتهام ارتباط کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه در سال ۲۰۱۶، نوشت که هیچ‌گونه «شواهد واقعی» مبنی بر تبانی میان کارزار ترامپ و کرملین وجود ندارد و به توصیه‌های رقبای سیاسی ترامپ برای دامن زدن به ماجرای ارتباط این کارزار با روسیه بیش از حد تکیه شده است.

با این‌ حال، بنا به یافته‌های این نظر‌سنجی، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در مورد نتیجه‌گیری گزارش دورهام سردرگم‌اند. نیمی از رای‌دهندگان از جمله ۷۲ درصد دموکرات‌ها معتقدند که تحقیقات اف‌بی‌ای موجه است، حتی اگر نتیجه خلاف فرضیه اولیه باشد. در حالی که ۵۷ درصد دموکرات‌ها گزارش دورهام را بررسی منصفانه‌ای می‌دانند. ۵۴ درصد جمهوری‌خواهان آن را گزارشی مغرضانه توصیف کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال بر اساس این نظرسنجی، ۷۰ درصد از دموکرات‌ها همچنان معتقدند که ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین با روسیه همکاری داشته است.

در واکنش به گزارش دورهام، دونالد ترامپ گفت که آن‌ها «سر افکار عمومی آمریکا کلاه گذاشتند». این نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیش‌تر بارها ارتباط کارزار انتخاباتی پیشین با روسیه را رد کرده و آن را «توطئه» مخالفانش خوانده بود.

رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده در آخرین اظهار‌نظرش، وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، تمام اسناد محرمانه منتشرنشده از قتل کندی را در اختیار مردم قرار دهد.

نظرسنجی هاروارد و هریس یک نظرسنجی مشترک مرکز مطالعات سیاسی آمریکایی هاروارد و مرکز نظرسنجی هریس است که هرماه به‌صورت آنلاین و با حجم نمونه بیش از دو هزار پاسخگو انجام می‌شود.

بیشتر از جهان