ران دسنتیس با شعار رهبری «بازگشت بزرگ آمریکا» کارزار انتخاباتی را آغاز کرد 

فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا کارزار ریاست‌جمهوری خود را در توییتر اعلام کرد 

دسنتیس می‌گوید حکمرانی با سرگرمی تفاوت دارد-Reuters

ران دسنتیس، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، بامداد پنجشنببه ۲۵ مه، چهارم خرداد، کارزار ریاست‌جمهوری خود را با ریسک آغاز کرد. او تصمیم گرفته بود به جای اقدام معمول، کارزار را در فضای مجازی و در گفتگویی با ایلان ماسک، صاحب توییتر، در جلسه «اسپیس» در همین شبکه اجتماعی آغاز کند. دیوید سکز، چهره سرمایه‌گذار صنعت فن‌آوری و از دوستان نزدیک ماسک، مجری این مراسم بود. این جلسه در ابتدا با مشکلاتی جدی مواجه شد. حضور بیش از ۶۰۰ هزار نفر در صفحه‌ «اسیپس» که ماسک آغاز کرده بود باعث نقص فنی آن شد و بیش از ۱۵ دقیقه طول کشید تا مشکل حل شود. تعداد شرکت‌کنندگان به ۱۰۰ هزار نفر در ابتدا و ۳۰۰ هزار نفر در انتها رسید. مخالفان دسنتیس، از جمله جو بایدن و دونالد ترامپ، هر دو به روش‌های مختلف این نقص فنی را به سخره گرفتند. حامیان دسنتیس اما می‌گویند این نشان می‌دهد که صدها هزار نفر می‌خواستند به حرف‌های او گوش کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق نظرسنجی‌ها، دسنتیس از حمایت بیش از ۲۰ درصد رای‌دهندگان در انتخابات‌ مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برخوردار است. با این حساب تنها نامزدی است که رقیبی جدی برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. البته آرای ترامپ در نظرسنجی‌ها همچنان بالای۵۰ درصد است. دسنتیس در ماه‌های گذشته کم‌تر به طور مستقیم از ترامپ انتقاد کرده است. اما رئیس‌جمهوری سابق بارها از فرماندار فلوریدا انتقاد کرده و او را به سخره گرفته است. شماری از هواداران ترامپ نیز شب چهارشنبه مقابل هتل فورسیزنز در میامی که مقر حامیان مالی دسنتیس است تجمع کردند و علیه او شعار دادند. 

دسنتیس در صحبت‌های خود اشاره مستقیمی به ترامپ نکرد و سوالی هم در این‌باره از او نشد. او اما حرف‌هایی زد که تلویحا انتقاد از ترامپ محسوب می‌شوند. مثلا گفت «حکمرانی با سرگرمی تفاوت دارد» و در جای دیگری از «فرهنگ باختن» در حزب جمهوری‌خواه انتقاد کرد. 

در عین حال اما بسیاری از شعارها و سیاست‌های دسنتیس با ترامپ شباهت دارند. مثلا در حالی که رئیس‌جمهوری سابق با شعار «آمریکا را دوباره بزرگ بسازیم» فعالیت می‌کند، دسنتیس در ویدئوی تبلیغاتی خود می‌گوید: «من نامزد ریاست‌جمهوری شده‌ام تا بازگشت بزرگ آمریکا را رهبری کنم». او در این ویدئو یک دقیقه‌ای به مسائل مورد علاقه ترامپ مثل ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا و رواج جرم و جنایت در شهرهای آمریکا اشاره کرد و گفت: «ما به شجاعت برای رهبری و به قدرت برای پیروزی نیازمندیم.» دسنتیس در سخنان آغازین خود در جلسه «اسپیس توییتری» نیز چنین گفت: «من نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا شده‌ام تا بازگشت بزرگ آمریکایی ما را رهبری کنم».

دسنتیس جلسه را با خواندن اظهاراتی از روی بیانیه‌ای که از قبل آماده بود شروع کرد. او به گذشته خود به عنوان بازنشسته نیروی دریایی اشاره کرد و بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی را متهم کرد که ارتش را سیاسی کرده و باعث کاهش حضور جوانان در آن شده است. او در ضمن گفت سیاست‌های بایدن باعث افزایش تورم شده و تاکید کرد که با تغییر این سیاست‌ها وضع زندگی مردم را بهتر خواهد کرد. دسنتیس از ایلان ماسک به‌دلیل خرید توییتر تقدیر کرد و گفت این حرکت در دفاع از آزادی بیان بوده است. 

فرماندار فلوریدا چنان‌که انتظار می‌رفت با آن‌چه «ایدئولوژی ووک» می‌نامند نیز ابراز مخالفت کرد. «ووک» به معنای «بیدار» است و به برخی حساسیت‌های مربوط به عدالت اجتماعی و برابری نژادی اطلاق می‌شود که برخی لیبرال‌ها و چپ‌گرایان در آمریکا از آن‌ پشتیبانی می‌کنند و بسیاری محافظه‌کاران با آن‌ مخالف‌اند. برای نمونه، دسنتیس به سیاست‌های آموزشی خود اشاره کرد و گفت بر خلاف ادعای مخالفان هیچ کتابی در فلوریدا ممنوع نشده و او تنها به والدین این اختیار را داده که برخی کتاب‌ها را (مثلا کتاب‌هایی که مضامین جنسی دارند) از کتابخانه‌های مدارس خارج کنند. او گفت این طرفداران «ووک»‌اند که می‌خواهند برخی کتاب‌ها را ممنوع کنند او چنین قصدی ندارد.
دسنتیس با اشاره به انتقاد یک انجمن حمایت از حقوق سیاه‌پوستان در آمریکا که گفته بود فلوریدا برای اقلیت‌های نژادی «امن نیست» گفت این تبلیغات سیاسی چپ‌گرایان است و کسی آن‌را باور نمی‌کند چون فلوریدا کاملا امن است. او گفت در ضمن بیش‌ترین تعداد صاحبان سیاه‌پوست کسب و کارها در این ایالت وجود دارد و دولت او بسیاری از سیاه‌پوستان را به  ریاست نهادهای مهم حکومتی منصوب کرده است که به‌دلیل شایستگی آن‌ها بوده و نه رنگ پوست‌شان. او در ضمن گفت سیاست‌های آموزشی دولت او در فلوریدا بر مبنا آموزش تاریخ واقعی کشور است اما «نظریه نژادی انتقادی» را ممنوع کرده و نمی‌خواهد «به دانش‌آموزان آموزش داده شود که از کشور خودشان منتفر باشند». او تاکید کرد که تاریخ برده‌داری و تبعیض نژادی همچنان در مدارس فلوریدا تدریس می‌شوند.

سبک برگزاری جلسه «اسپیس» این‌گونه بود که چند نفر از مخاطبان نیز فرصت گفتگو با دسنتیس را یافتند. یکی از آنها دکتر جی باتاچاریا، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد بود که با حضور در جلسه از سیاست‌های او در زمینه کرونا دفاع کرد و گفت بازگشایی مدارس کار صحیحی بود و بهتر از سیاست دموکرات‌ها در ایالت کالیفرنیا که یک سال و نیم کودکان را در خانه نگاه داشت. دسنتیس با اشاره به دوران کرونا گفت سیاست‌های دولت فدرال در این زمینه غلط بوده‌اند و به جای توجه به شواهد، سیاست زده‌ بوده‌اند و در نتیجه کل ساختار نهادهای دولتی در زمینه بهداشت عمومی باید عوض شوند. او در ضمن گفت، به‌‌زودی در فلوریدا منشور حقوق دیجیتال را به میان می‌آورد تا شرکت‌های فن‌آوری نتوانند سانسور کنند. دینا لاش، کنشگر شناخته‌شده حقوق اسلحه‌داران در آمریکا، دیگر فردی بود که در جلسه حاضر شد و اعلام کرد در انتخابات مقدماتی از دسنتیس حمایت می‌کند.

فرماندار فلوریدا که درس‌خوانده دانشگاه‌های معتبر آمریکا همچون هاروارد و ییل است در ضمن کوشید تلویحا به پیشینه متفاوت اقتصادی خود نسبت به ترامپ اشاره کند. او با اشاره به اینکه در منطقه تامپا بی در فلوریدا رشد کرده، گفت پدربزرگش کارگر صنعت فولاد بوده و خودش هم «پسر یقه آبی» است و حرف مردم را می‌فهمد. کارشناسان می‌گویند اشاره دسنتیس به پیشینه کارگری و سابقه‌اش در کارکردن در شغل‌هایی با درآمد پایین نوعی مقایسه تلویحی با ترامپ است که از خانواده‌ای ثروتمند می‌آید. بایدن نیز در کارزار سه سال پیش مقایسه مشابهی با ترامپ انجام می‌داد.

بیشتر از جهان