برگزاری نشست «نقش زنان در انقلاب ملی ایران»

شهبانو فرح پهلوی: «همه نیروهای آزادی‌خواه ایرانی صرف‌نظر از گرایش‌ها و باورهای سیاسی باید برای پشتیبانی از نیروهای داخلی مجهز و متحد شوند»

کنفرانس «نقش زنان در انقلاب ملی ایران، نخستین نشست زنان فیروزه‌ای از مجموعه نشست‌های ایران، آزادی، آبادی» صبح روز شنبه ۶ خرداد (۲۷ مه) با پیام شهبانو فرح پهلوی در لندن افتتاح شد.

شهبانو فرح پهلوی با ارسال پیامی صوتی به این کنفرانس، تاکید کردند که «همایش شما آزادگان در این روز، گام بزرگی در پیگیری نهضت زن، زندگی، آزادی و در فراز نگه داشتن شعله‌های آنست که با افتخار به آن ارج میگذارم و یقین دارم که طنین آن در ایران برای مردم به پا خواسته ما موجب دلگرمی است.»

شهبانو فرح پهلوی در بخشی از پیام خود با اشاره به اینکه زنان ایران پیش از حکومت مذهبی از حقوق مساوی با مردان برخوردار بودند، اظهار امیدواری کردند که در ایران آزاد فردا شاهد درخشش بیشتر استعداد‌های خیره‌کننده زنان ایران باشیم. شهبانو فرح پهلوی در پایان این پیام افزودند: «برای رسیدن به آن روز، همه نیروهای آزادی‌خواه ایرانی صرف‌نظر از گرایش‌ها و باورهای سیاسی باید برای پشتیبانی از نیروهای داخلی مجهز و متحد شوند و باور دارم که همه ایرانیان بر پایه یک اتحاد ملی، پشتوانه تمامیت ارضی، حقوق بشر و همزیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند.»

پس از پیام شهبانو فرح پهلوی، کنفرانس «نقش زنان در انقلاب ملی ایران» در چهار «پنل» آغاز به کار کرد.

رضا تقی‌زاده، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، در پنل نخست که به «بررسی نقش زنان در فردای ایران» می‌پرداخت، گفت:‌ «شعار زن، زندگی، آزادی به نوعی به این انقلاب تحمیل شد، اگرچه شعار بسیار زیبایی است. لازم بود اما هرگز کافی نبود. و دیدیم خیلی نگذشت که ما دنباله این شعار را مثل مصرع تکمیلی این شعر شنیدیم: مرد، میهن آبادی. ... اما از دید من شاید آزادی مهم‌ترین بخش خواسته ما است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضا تقی‌زاده همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «انقلاب ملی ایران فارغ از جنسیت به دنبال آزادی است.» او در ادامه افزود که با توجه به تمامی فراز و فرودهایی که این انقلاب ملی داشته است، زنان و‌مردان شانه‌به‌شانه هم در برابر جمهوری اسلامی ایستاده‌اند و به مبارزات خود در راه آزادی ادامه می‌دهند.

تقی‌زاده همچنین افزود: «کسانی به‌خصوص در خارج از ایران بودند که در همین خط سیاسی جمهوری اسلامی حرکت کردند و سطح مطالبات را به مطالبات محدود مثل حجاب پایین آوردند و یا شکل تند سیاسی چپ به آن دادند یا به دنبال هدف‌هایی بودند که در داخل جامعه ما به‌عنوان «قومی» معرفی می‌شود. ولی واقعا این انقلاب تنها زمانی استحقاق نام انقلاب دارد که جامع باشد. این انقلاب به‌دنبال آزادی و عبور از جمهوری اسلامی است و نمی‌تواند و نباید خواسته‌های خودش را در حد خواسته‌های جمهوری اسلامی یا هدف‌های اعلام‌شده بخش‌هایی از اپوزیسیون کاهش بدهد. این انقلابی است برانداز، انقلابی است برای رسیدن به آزادی و شکل جنسیتی و قومی ندارد.»

گلنار جهانبانی، دختر سپهبد نادر جهانبانی، خلبان نیروی هوایی شاهنشاهی ایران و معاون فرماندهی وقت این نیرو، در پنل دوم این کنفرانس با عنوان «ریشه‌های فرهنگی تضاد زنان ایرانی و نظام ولایی» تاکید کرد: «شعار زن، زندگی، آزادی در کنار شعار مرد، میهن، آبادی یعنی بازگشت به هویت تاریخی و ملی ایران یعنی آغاز یک انقلاب ملی برای پس گرفتن شناسنامه و هویت ملی و تاریخی خودمان.» او همچنین گفت که «از زمان مادها، هخامنشیان و تا حمله اعراب، زن در صحنه سیاسی و نظامی نقش‌های اساسی و جایگاه ارزنده‌ای داشته است.»

حسن منصور، اقتصاددان، نیز در بخشی از این کنفرانس با اشاره به اینکه شعار «زن، زندگی، آزادی»، یکی از بهترین شعارهایی است که در تاریخ بشری ابداع شده است، افزود: «این جنبش بزرگی که امروز طلیعه‌اش در ایران برخاسته و تمام اقشار جامعه را به علل مختلف در بر گرفته، یک حرکت تمدنی بزرگ است. یک حرکت صرفا سیاسی نیست و تفاوتش با تمام جنبش‌های بزرگی که در پیش انجام‌گرفته این است که این جنبش یک جنبه بزرگ تمدنی دارد و ایران را بر پایه‌های استوار تمدنی خودش قرار می‌دهد و انتظار می‌رود که با همکاری تمام اقشار جامعه به‌ویژه فرهیختگانی که به ایران عشق می‌ورزند و می‌خواهند این کشور آباد و سربلند باشد در سطح جهانی، به اهداف بسیار مهمی دسترسی پیدا کنند.»

دانیال جعفری، رئیس سازمان لیبرتی (ایرانیان آمریکایی برای آزادی)، نیز در بخشی از این نشست گفت که «شعار زن، زندگی، آزادی شعاری پسندیده است ولی بدون مرد، میهن، آبادی که بارها و بارها سانسور شد، ناقص و ناکافی است».