تداوم تهدید، زندان و فشار امنیتی علیه خانواده کشته‌شدگان خیزش و معترضان در ایران

«عاتکه رجبی»، معلم مشهدی،۱۲ اردیبهشت در تماس با خانواده خود گفته بود در بازداشتگاه انفرادی به سر می‌برد

«محمد سعیدی ابواسحاقی» معلم لردگانی به جرم دیدار با خانواده کیان پیرفلک از کار در آموزش و پرورش اخراج شد.

منابع نزدیک به سعیدی گفتند هیئت رسیدگی به تخلفات اداری استان چهارمحال‌وبختیاری با اتهام «طرف‌داری و فعالیت به نفع گروه‌های معاند» حکم اخراج این معلم را صادر کرده است.

بخشی از اتهام‌های وارده به این معلم لردگانی دیدار با خانواده کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر و انتشار مطالبی در رسانه‌های اجتماعی اعلام شده است.

اخراج این معلم در حالی رخ‌ داده است که طی روزهای اخیر و هم‌زمان با تجمع فرهنگیان در نقاط مختلف ایران، فشارهای امنیتی بر معلمان افزایش‌ یافته است.

به گزارش تشکل‌های صنفی فرهنگیان، «انوش عادلی»، «عزیز قاسم‌زاده» و «محمود صدیقی پور» که از فروردین‌ماه برای گذران دوره محکومیت خود به زندان لاکان رشت منتقل شده‌اند، از ۱۹ اردیبهشت و هم‌زمان با تجمع سراسری معلمان اجازه ملاقات و تماس تلفنی نداشته‌اند.

همچنین طبق اخبار منتشرشده، «عاتکه رجبی»، معلم مشهدی، نیز که ۲۱ اردیبهشت در تماس با خانواده خود گفته بود در بازداشتگاه انفرادی به سر می‌برد، اعتصاب‌ غذای خشک کرده است. رجبی روز ۱۹ اردیبهشت زمانی که قصد شرکت در تجمع معلمان برابر ساختمان آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی را داشت، بازداشت شده بود.

در ادامه اعتراض‌ معلمان زندانی، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، شورای تشکل‌های صنفی فرهنگیان از اعتصاب‌ غذای صفی خانپور نیز خبر داد. خانپور در تجمع سنندج معلمان با ضرب و شتم ماموران بازداشت شده بود. این شورا اعلام کرده است تعداد معلمان بازداشتی تاکنون به ۱۶ تن رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر فشار بر معلمان معترض، طی هفته‌های گذشته فشار بر بازداشت‌شدگان اعتراض‌های مردم ایران و خانواده کشته‌شدگان خیزش نیز شدت بیشتری یافته است.

در همین ارتباط، با وجود برگزاری اولین جلسه بازپرسی توماج صالحی، شرکت او از طریق ویدیوکنفرانس در این جلسه، نگرانی‌ها از شرایط جسمانی‌اش را افزایش داده است.

برخی فعالان حقوق بشری بر این باورند دلیل‌ حضورنیافتن توماج صالحی در جلسه بازپرسی می‌تواند شرایط نامساعد جسمی او باشد.

منابع نزدیک به خانواده مجاهد کورکوری، جوان محکوم‌شده به اعدام، هم اعلام کرده‌اند هم‌زمان با انتقال پرونده او به تهران، تماس خانواده با او قطع شده است و نهادهای امنیتی فشار مضاعفی بر مادر مجاهد وارد کرده‌اند تا مانع اطلاع‌رسانی در مورد شرایط پرونده او شوند.

اذیت و آزار خانواده‌های بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان خیزش مردمی در ماه گذشته تنها به تهدید آن‌ها خلاصه نشده و دستگاه امنیتی بعضی نزدیکان و وابستگان این افراد را نیز بازداشت کرده است.

فواد چوبین، دایی آرتین رحمانی، ۲۲ فروردین، مهسا احمدی، نامزد حامد سلحشور، ۲۵ فروردین، کمال لطفی، پدر رضا لطفی، ۲۷ فروردین بازداشت شده و در زندان به سر می‌برند.

منوچهر بختیاری و ناهید شیربیشه پدر و مادر پویا بختیاری نیز از جمله خانواده‌هایی‌اند که هنوز آزاد نشده‌اند.

همچنین پدر، مادر و سه برادر جواد حیدری نیز فروردین‌ماه بازداشت شده‌ و با قرار وثیقه آزاد شدند. علی روحی پدر حمیدرضا روحی نیز ۱۷ فروردین بازداشت و سه روز بعد با قرار وثیقه آزاد شد.

دوازده اردیبهشت نیز نیروهای امنیتی حسین افکاری، پدر نوید افکاری، را بازداشت کردند که او با قرار وثیقه آزاد شد. این موارد جدای از احضار خانواده‌ها به نهادهای امنیتی است.

سپیده رشنو، نویسنده و ویراستار جوان ایرانی، هم که تیرماه ۱۴۰۱ بازداشت و پس از پخش اعتراف‌های تلویزیونی آزاد شده بود، از تعلیق خود از طرف کمیته انضباطی دانشگاه الزهرا خبر داده است.

محرومیت از تحصیل سپیده رشنو، دانشجوی «نقاشی» مقطع کارشناسی این دانشگاه، پس از آنکه پیشنهاد دو ترم مرخصی از طرف مسئولان دانشگاه به اتهام «پوشش نامناسب» را رد کرده، صادره شده است.

رشنو در صفحه اینستاگرام خود نوشت حتی پس از این دو ترم بازهم با پوشش اختیاری به دانشگاه خواهد رفت.

به نظر می‌رسد همبستگی خانواده‌های زندانی و دادخواه و نپذیرفتن درخواست سکوت مسئولان امنیتی، سبب شده است جمهوری اسلامی فشار بر زندانیان و خانواده آن‌ها را راهکاری برای سرکوب فریاد دادخواهی آن‌ها بداند.

به گفته خانواده‌های زندانیان سیاسی، بیشترین اتهام این افراد دیدار با دیگر خانواده‌ها اعلام شده است که نشان می‌دهد هراس حکومت ایجاد حلقه‌های جدید دادخواهی است.