یلن: برای جلوگیری از نُکول تا ۵ ژوئن فرصت داریم

وزیر خزانه‌داری آمریکا طی ماه‌های اخیر بارها نسبت به امکان کمبود نقدینگی دولت و به‌تبع ناتوانی کشور در بازپرداخت بدهی‌هایش هشدار داد

Chandan KHANNA / AFP

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، با انتشار نامه‌ای سرگشاده در روز جمعه، ۲۶ مه ۲۰۲۳، خطاب به کوین مک‌کارتی، سخنگوی جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، نوشت اگر کنگره تا روز ۵ ژوئن سال جاری میلادی برای سقف بدهی‌های دولت فدرال چاره‌ای نیاندیشد، وزارت خزانه‌داری نیز نقدینگی کافی به‌منظور پرداخت کامل و به‌موقع بدهی‌های دولت را نخواهد داشت. 

به‌گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز نامه وزیر خزانه‌داری آمریکا در حالی منتشر می‌شود که مقام‌های دولت دموکراتِ جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، و اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، که اکثریت کرسی‌ها را در اختیار دارند، در حال چانه‌زنی بر سر دستیابی به توافقی هستند که بتوانند بر پایه آن سقف بدهی دولت را، که برابر با ۳۱.۴ تریلیون دلار است، بردارند و از پرداخت نشدن بدهی‌های دولت فدرال ایالات متحده آمریکا جلوگیری به‌عمل آورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنت یلن در ماه‌های اخیر بارها به قانونگذاران آمریکایی هشدار داد این امکان وجود دارد که دولت فدرال ایالات متحده آمریکا نقدینگی خود به‌منظور پرداخت به‌موقع و کامل بدهی‌هایش را از دست بدهد.

در حال حاضر مقام‌های آمریکا و اقتصاددان‌های این کشور می‌گویند اگر دولت فدرال قادر به پرداخت به‌موقع و کامل بدهی‌هایش نباشد، باید به «نُکول» دست بزند که تبعات مخربی برای اقتصاد آمریکا و به‌تبع آن اقتصاد جهانی به‌همراه خواهد آورد؛ اقدامی که به‌معنای پذیرش ناتوانی در انجام تعهدات مالی یکی از جانب وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا است. 

با این‌حال رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در آخرین اظهارنظرش در ارتباط با بدهی‌های دولت فدرال، گفت دولتش زیر بار نُکول نخواهد رفت و به‌زودی برای حل این بحران توافقی صورت خواهد گرفت؛ هر چند نماینده‌های جمهوری‌خواه کنگره، با دیده تردید به وعده‌های رئیس جمهوری آمریکا می‌نگرند.

با تمامی این اوصاف، برخی برآوردهای مستقل نیز بر این است که اگر کنگره آمریکا سقف بدهی کشور را افزایش ندهد یا آن را تعلیق نکند، دولت فدرال نهایتا تا اواسط ماه ژوئن با کمبود نقدینگی و به‌تبع آن ناتوانی در انجام تعهدات مالی‌اش مواجه خواهد شد.

بیشتر از اقتصاد