هانا نیومن: در حکومت طالبان، افغانستان یک بمب ساعتی است

به گفته‌ نماینده پارلمان اروپا «پیروزی» طالبان از طریق جنگ سبب شده است که آن‌ها در برابر هیچ‌کس و هیچ نهادی احساس مسئولیت نکنند

نیومن گفته است که در سفر به افغانستان با شمار زیادی از زنان افغان دیدار و گفت‌وگو کرده است- Ali Al-Baroodi for MEP Neumann/Jurist

هانا نیومن، عضو پارلمان اروپا، می‌گوید در حکومت طالبان، افغانستان یک بمب ساعتی است و جامعه بین‌المللی نمی‌تواند چشم خود را به روی افغانستان ببندد، حتی اگر یافتن راه‌حل‌ها چندان آسان نباشد.

این عضو پارلمان اروپا تاکید کرد که طالبان قدرت را از طریق جنگ به دست آورده‌اند و این «پیروزی» از طریق جنگ سبب شده است که آن‌ها در برابر هیچ‌کس و هیچ نهادی احساس مسئولیت نکنند. به گفته او، طالبان فقط جنگجو هستند و در جنگ کردن مهارت دارند، اما اداره کردن یک کشور مهارت‌هایی غیر از جنگیدن لازم دارد.

نیومن در مصاحبه‌ای با نشریه حقوقی جرست تصریح کرده است که طالبان، هم‌زمان با تاکید بر حفظ استقلال از اثرگذاری بین‌المللی، از کاهش کمک‌های جهانی به بودجه افغانستان شکایت دارند. او با اشاره به تناقض‌ها در دیدگاه طالبان افزود در حالی که این گروه مخالفت خود را با فرار مغزها ابراز می‌کند، هیچ چشم‌اندازی برای فراهم کردن فرصت‌ شغلی برای زنان و اقلیت‌ها در افغانستان و تأمین معیشت آن‌ها ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عضو پارلمان اروپا می‌گوید که در سفر اخیرش در ماه آوریل به افغانستان، با زنان متعددی دیدار و گفت‌وگو کرده است و تجربه‌ها و دشواری‌های زندگی آن‌ها را از خود آن‌ها شنیده است. او تصریح کرد: «از زمان کنفرانس مطبوعاتی طالبان دو روز پس از سقوط کابل، هیچ‌یک از وعده‌های آن‌ها عملی نشده است، به‌ویژه در تحصیل و کار زنان و رفع تبعیض آشکار علیه آن‌ها. در عوض، آنچه ما شاهدیم، نقض نگران‌کننده حقوق زنان و دختران، از جمله محدودیت در تحصیل و اشتغال و مشارکت در زندگی عمومی است.»

خانم نیومن تاکید کرد که صدور فرمان‌های متعدد طالبان برای به حاشیه راندن زنان و دختران، محدود کردن آن‌ها در حصار خانه، و محروم کردن این قشر جامعه از حقوق ابتدایی‌شان، مصداق عینی تبعیض جنسیتی است. 

او با اشاره به فرمان‌های اخیر طالبان مبنی بر جلوگیری از کار زنان در سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی، گفت که این کار طالبان به هدف سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه بوده است. این عضو پارلمان اروپا تاکید کرد: «ما با هرگونه تلاش‌هایی از این دست باید آشکارا مخالفت کنیم.»

خانم نیومن تاکید کرد که پارلمان اروپا مسئله افغانستان را مرتب در دستور کار خود قرار داده است. او گفت: «من به‌شدت درگیر بحث‌های جاری با همکاران دیگر نهادهای اتحادیه اروپا هستم تا از قدرت جمعی این اتحادیه برای تدوین رویکردی جامع استفاده کنم.»

این عضو پارلمان اروپا ارسال کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به افغانستان را مهم خواند، اما تاکید کرد که این کمک‌ها باید طبق اصول بین‌المللی صورت گیرد. به گفته او، این کمک‌ها برای مردم افغانستان است، نه برای طالبان.