هانا نیومن: طالبان با اسیر گرفتن زنان نسل جدیدی از جنگجویان جهادی را پرورش می‌دهند

عضو پارلمان اتحادیه اروپا گفت طالبان مدارس خصوصی را تعطیل کرده‌اند و به‌جای آن مدارس دینی می‌سازند

هانا نیومن، عضو پارلمان اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل)‌، در نشستی که برای بررسی اوضاع حقوق بشر در این پارلمان برگزار شد، گفت طالبان با اسیر گرفتن زنان در خانه‌ها، تلاش می‌کنند نسل جدیدی از جنگجویان جهادی را پرورش دهند. او گفت مدارس خصوصی در افغانستان تعطیل شده‌اند و به‌جای آنان مدارس دینی ساخته می‌شوند.

نیومن تصریح کرد که طالبان به حملاتشان به آینده افغانستان ادامه می‌دهند. او از زبان وزیر معارف (آموزش‌وپرورش) طالبان گفت که این گروه تلاش می‌کند برنامه درسی جهادی برای مدارس تهیه کند.

نیومن گفت که مدارس دینی «تنها امکان آموزش برای بسیاری از پسران» است.

او همچنین گفت کسانی که با ترویج آموزش براساس فرهنگ و سنت رایج در افغانستان موافق‌اند و برای آن تلاش می‌کنند، پشت میله‌های زندان قرار گرفته‌اند.

نیومن از مطیع‌الله ویسا، بنیان‌گذار انجمن «راه قلم»، یاد کرد که حدود یک ماه قبل بازداشت و زندانی شد. به گفته نیومن، ویسا حدود ۱۴ سال است که در‌زمینه ترویج آموزش تلاش می‌کند و با سلطه طالبان بر افغانستان نیز به‌صورت پیگیر برای بازگشایی مدارس فعالیت می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هانا نیومن گفت: «طالبان حملات جدیدی را علیه زنان و آموزش آغاز کرده‌اند.» به گفته نیومن، پس از بازگشت طالبان به قدرت، زنان از رفتن به محل کار، پارک‌ها و اماکن عمومی محروم‌اند و در آخرین مورد زنان از کار در دفاتر سازمان ملل متحد نیز محروم شدند.

رهبر طالبان در هفتم آوریل دستور داد که زنان افغان حق کار در دفاتر سازمان ملل متحد را ندارند. پس از صدور این دستور، مقام‌های سازمان ملل خواهان لغو آن شدند، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در پاسخ به آن گفت که این دستور براساس خواست خانواده‌های افغان گرفته شده و یک مسئله داخلی افغان‌ها است.

با بازگشت طالبان به قدرت، مدارس دخترانه تعطیل شدند و در‌پی آن زنان و دختران از تحصیل در دانشگاه و کار در بیرون از خانه نیز محروم شدند.

هانا نیومن درباره بحران جاری در افغانستان گفت: «هیچ پاسخ و راه‌حل آسانی برای آن وجود ندارد.» او خطاب به اعضای پارلمان اتحادیه اروپا تاکید کرد که مهم است اوضاع افغانستان به‌صورت دقیق زیر نظر باشد تا اتفاقاتی که در آنجا رخ می‌دهند از چشم همه پنهان نمانند.

هانا نیومن گفت: «به همین دلایل ما نباید حتی در‌مورد به رسمیت شناختن طالبان فکر کنیم.»

نیومن خواستار آزادی مطیع‌الله ویسا و دیگر فعالان و کنشگرانی شد که در زندان طالبان به سر می‌برند.

هانا نیومن، اردیبهشت ۱۴۰۱، به افغانستان سفر کرد و با شماری از مقام‌های طالبان ازجمله نورالله منیر، وزیر وقت معارف طالبان، دیدار کرد. او همچنین با گروهی از فعالان زن در کابل دیدار کرد و در بازگشت از افغانستان در گزارشی نوشت که اوضاع زنان در افغانستان به‌شدت نگران‌کننده است و محدودیت‌های طالبان، زنان را از صحنه فعالیت اجتماعی حذف کرده است.