سفیر افغانستان در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا: جنایت‌های طالبان را عادی‌سازی نکنیم

تلاش نماینده روسیه برای ممانعت از سخنرانی سفیر دولت پیشین افغانستان در این نشست ناکام ماند

منیژه باختری به ضرورت ایجاد حکومت فراگیر ملی با حضور زنان در افغانستان تاکید کرد -Micky Kroell - OSCE

نشست هماهنگی سازمان امنیت و همکاری اروپا در مورد مقابله با بحران و تضمین مشارکت زنان در زندگی عمومی و سیاسی، روز جمعه پنجم خرداد (۲۶ مه) در شهر وین، پایتخت اتریش، برگزار شد. در این نشست، منیژه باختری، سفیر افغانستان در اتریش، در مورد نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان صحبت کرد و خواستار اقدام این سازمان برای بهبود وضعیت زنان در افغانستان شد.

قبل از سخنرانی منیژه باختری، نماینده روسیه در این نشست با حضور و سخنرانی خانم باختری ابراز مخالفت کرد و گفت که وی سفیر دولت پیشین است و «چون نماینده حاکمیت فعلی [طالبان] نیست، اعتبارنامه او به عنوان سفیر اعتبار رسمی ندارد.»

 در این نشست، آدام هالاسینسکی، نماینده لهستان و رئیس دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا، از حضور سفیر افغانستان در این نشست دفاع کرد و گفت که او اجازه سخنرانی دارد.

منیژه باختری به ایندیپندنت فارسی گفت که نماینده روسیه در نشست قبلی این سازمان نیز، در نخستین ماه‌های به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، با سخنرانی او مخالفت کرده بود و موقعیت او به عنوان سفیر افغانستان را بی‌اعتبار خوانده بود.

باختری گفت که نمایندگان روسیه در نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل و دیگر نشست‌های بین‌المللی «همواره تلاش کرده‌اند نمایندگان دولت پیشین افغانستان را بی‌اعتبار نشان دهند و برای نمایندگان طالبان جا باز کنند.»

با این حال، با موافقت بقیه اعضای نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا، منیژه باختری سخنرانی کرد و از سیاست‌های تحمیلی طالبان بر زنان انتقاد کرد. او گفت: «اقدام‌های قهقرایی طالبان [در مورد زنان] چالش‌های موجود را تشدید کرده است.» منیژه باختری بر نیاز فوری بر تلاش‌های جمعی برای از بین بردن موانع و تضمین مشارکت برابر و معنادار زنان در شکل دادن به آینده افغانستان تاکید کرد.

باختری گفت: «حذف زنان و دختران از شرکت در زندگی عمومی و سیاسی آپارتاید جنسیتی جدی است.» او تاکید کرد که اقدام‌های طالبان علیه زنان و دختران در افغانستان را باید با تعریف‌های خاصی شناسایی کرد. باختری تصریح کرد: «تبعیض سیستماتیکی را که آن‌ها [طالبان] ادامه می‌دهند، آنچه واقعا هست عنوان کنیم، یعنی آپارتاید جنسیتی و آزار و اذیت جنسیتی.»

او گفت که با عادی‌سازی تبعیض علیه زنان، طالبان آشکارا حقوق اساسی بشر را نقض کرده‌اند و مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند.

سفیر افغانستان به نقش جامعه بین‌المللی در تغییر دادن وضعیت حقوق بشری در افغانستان تاکید کرد و گفت که جامعه بین‌المللی باید موضع قاطعی بگیرد و پیامی جمعی و منسجم در مخالفت با هر شکلی از به رسمیت شناختن رسمی یا تعامل بی‌قید و شرط با طالبان بفرستد.

در این نشست، منیژه باختری آماری از سرکوب و خشونت طالبان علیه زنان ارائه کرد و گفت که خشونت جنسی و جنسیتی علیه زنان و دختران، با مصونیت عاملان از مجازات و حداقل حمایت از قربانیان و مدافعان حقوق بشر که اعتراض می‌کنند، رو به افزایش است.

او تصریح کرد: «از زمان به قدرت رسیدن طالبان، مرگ غیرطبیعی بیش از ۲۸۰زن و کودک در رسانه‌ها گزارش شده است که حداقل ۷۵ مورد از آن‌ها قتل عمد بوده است. به احتمال قوی، تعداد واقعی زنان و کودکان کشته شده بیشتر از این باشد، زیرا بسیاری از موارد گزارش نشده است.»

در این نشست، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان، فوزیه کوفی، عضو پارلمان دولت پیشین افغانستان، و الهام کوهستانی، فعال حقوق بشر، نیز حضور داشتند و در بخشی از این نشست سخنرانی کردند.

در بیانیه جمعی این نشست، به ضرورت واکنش منسجم جهانی در مورد وضعیت زنان و دختران در افغانستان تاکید شده و آمده است: «وضعیت حقوق بشر زنان و دختران در افغانستان یکی از وخیم‌ترین وضعیت‌های حقوق بشر در جهان است.» طبق این بیانیه، تصمیم‌های طالبان در قبال زنان در افغانستان، در تضاد با همه قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است که افغانستان عضویت آن‌ها را دارد.

این سازمان تاکید کرده است که برای تغییر در وضعیت حقوق بشر و زنان در افغانستان، باید موانع اصلی مشارکت زنان در زندگی عمومی و سیاسی آن کشور شناسایی شود و در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان و محروم ماندن مردم از حقوقشان، بحث‌های فراگیر در سطح جهان صورت گیرد.