پرواز مستقیم از افغانستان به چین از سرگرفته شد

وزارت خارجه طالبان اعلام کرد با آغاز پروازهای مستقیم افغانستان به چین، صادرات کالا به‌ویژه انار افزایش خواهد یافت

پروازهای مستقیم به چین از زمان سرنگونی حکومت سابق افغانستان متوقف شده بودند- WAKIL KOHSARAFP

وزارت خارجه طالبان روز سه‌شنبه سوم خرداد (۲۴ مه) اعلام کرد پروازهای مستقیم میان افغانستان و چین دوباره برقرار شده است.  

در بیانیه این وزارتخانه، به دیدار وانگ یو، سفیر چین در کابل، با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، هم اشاره و به نقل از سفیر چین اعلام شده که «کشورش روابط با افغانستان را عادی نگه‌ داشته و خواهان تقویت بیشتر آن است». 

بنا بر اعلام وزارت خارجه طالبان، با آغاز پروازهای مستقیم افغانستان به چین، صادرات کالا به‌ویژه انار افزایش خواهد یافت.  

از سوی دیگر، غلام جیلانی وفا، معاون عملیات وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان، گفت که زمینه برقراری پروازهای بیشتر از فرودگاه‌ها را فراهم می‌کند. او گفت: «با ابتکار شرکت هواپیمایی ملی آریانا و همچنین همکاری اتاق‌ بازرگانی، مسیر هوایی کابل‌ــارومچی افتتاح می‌شود که بر رشد اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد. من به نمایندگی از وزارت ترانسپورت و هوانوردی بازرگانی اعلام می‌کنم که ما در بخش هوانوردی بازرگانی خواستار روابط خوب با همسایگان‌ایم.» 

او تاکید کرد تصمیم دارند پروازهای بین‌المللی دیگری هم از فرودگاه‌های افغانستان آغاز کنند، تا شرکت‌های داخلی و خارجی بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.  

رحمت‌الله آغا، رئیس شرکت هوایی آریانا، هم از برنامه‌های این شرکت برای خریداری هواپیماهای جدید خبر داد و گفت که این پیشنهاد را با ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، مطرح کرده‌اند. او ادعا کرد که این شرکت در زمان جمهوریت حدود ۳.۵ میلیون دلار از سازمان هواپیمایی کشوری افغانستان و حدود چهار میلیون دلار از وزارت مالیه بدهکار بود، اما اینک آن‌ها این بدهی‌ها را پرداخت کرده‌اند. 

او اطمینان داد که در راستای افزایش ظرفیت شرکت هوپیمایی آریانا تلاش خواهند کرد. 

با سرنگونی حکومت افغانستان به‌ دست طالبان در اوت ۲۰۲۱، پروازهای مستقیم از افغانستان به ایران، ترکیه، امارات متحده عربی و برخی از دیگر کشورها متوقف شدند، اما بعضی از این کشورها رفته‌رفته پروازها به افغانستان را از سر گرفتند.  

چین از جمله کشورهای است که برای برقراری روابط نزدیک با طالبان تلاش می‌کند و سفارت افغانستان را نیز به طالبان تحویل داده است. پکن مایل است در بخش استخراج معادن در افغانستان سرمایه‌گذاری کند. بر اساس براوردها، افغانستان از جمله کشورهای غنی در زمینه معادن است.  

سفیر چین در کابل روز چهارشنبه با سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان و رهبر شبکه حقانی، هم دیدار کرد. عبدالنافع تکور، سخنگوی این وزارتخانه، در توییتر نوشت که چین از سیاست‌های تحریم، فشار و مداخله در امور داخلی افغانستان حمایت نمی‌کند. 

بیشتر از اقتصاد