تی‌‌تی‌پی از طالبان افغان برای پیروزی تقلید می‌کند

«با پیروزی طالبان در افغانستان، بسیاری از جنگجویان تی‌تی‌پی توجه خود را به جنگ با حکومت پاکستان معطوف کردند»

بخشی از جنگجویان تی‌تی‌پی از افغانستان به پاکستان برگشته‌اند-- A MAJEED / AFP

مرکز مبارزه با تروریسم چهارشنبه، ۲۴ مه (سوم خرداد)، اعلام کرد که با پیروزی طالبان در افغانستان، گروه تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) به سلاح‌های پیشرفته‌تری دست یافته‌ و جنگجویان خود را برای جنگ علیه حکومت، از افغانستان به پاکستان منتقل کرده‌ است. 

عبدالسید و تور همینگ در مقاله‌ا‌ی در مورد فعالیت تی‌تی‌پی که در وبسایت «مرکز مبارزه با تروریسم» منتشر شد، از افزایش تهدید این گروه تروریستی هشدار دادند.  

در این مقاله آمده است که «تی‌تی‌پی» فعالیت‌های رسانه‌ای و عملیاتی خود را تقویت کرده و از هدف‌گیری بی‌رویه غیرنظامیان در حمله‌های انتحاری دور شده است، اما روی ساختار سازمانی خود تمرکز کرده است و به نظر می‌رسد که در یک تلاش راهبردی، می‌کوشد پایه‌های قدرت خود را مستحکم کند.  

در این مقاله ذکر شده است که گروه تحریک طالبان پاکستانی با دنبال کردن راه طالبان افغان که به پیروزی در جنگ منجر شد، می‌کوشد کنترل قلمرو بیشتری را در مناطق قبایلی پاکستان را در دست گیرد.  

در این مقاله آمده است که با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، تی‌تی‌پی نیز در پاکستان جسورتر، و در عین حال تقویت شده است. این مقاله می‌افزاید که حکومت طالبان با تحریک طالبان پاکستانی همدلی دارد، و اینک این گروه از قدرتی راهبردی برخوردار شده که در تاریخ آن بی‌پیشینه است.  

در ادامه این مقاله آمده است که با تصرف افغانستان به دست طالبان و بازگشت این گروه به قدرت پس از دو دهه جنگ با حکومت این کشور و متحدان غربی آن، تی‌تی‌پی شروع به تقلید از طالبان کرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رزمجویان تی‌تی‌پی در ۲۰۱۴ به یک مدرسه کودکان پرسنل ارتش پاکستان یورش بردند و نزدیک به ۱۵۰ تن را که بیشترشان دانش‌آموز بودند، به قتل رساندند. در پی این حمله، عملیات گسترده ارتش علیه این گروه در مناطق قبایلی آغاز شد و به سرکوب نیروهای آن انجامید.  

بخشی از جنگجویان تی‌تی‌پی مجبور شدند به مناطق مرزی افغانستان کوچ کنند. تی‌تی‌پی در مناطق تحت کنترل طالبان افغان توانست به بقا ادامه دهد و در نبردهای متعدد طالبان علیه حکومت افغانستان، نیز مشارکت داشت.  

در واپسین ماه‌های نظام جمهوریت در افغانستان، تی‌تی‌پی دوشادوش طالبان می‌جنگید و به همین دلیل، رهبران طالبان مدیون این همکاری‌اند و تاکنون نخواسته‌اند با تی‌تی‌پی درگیر شوند.  

برخی از شهروندان پاکستانی با تفکر جهادی، در دهه ۹۰ میلادی از متحدان طالبان در افغانستان بودند و پس از سرنگونی رژیم طالبان در پی حمله ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا، افغانستان را ترک کردند و به پاکستان برگشتند. برخی از گروه‌های جهادی پاکستانی که رهبری منسجمی نداشتند، در ۲۰۰۷ ائتلافی شکل دادند و «تحریک طالبان پاکستان» را بنیان‌گذاری کردند.  

بیت‌الله محسود، نخستین رهبر این گروه بود، اما ۲۰۰۹ میلادی در اثر حمله هوایی ارتش پاکستان کشته شد. پس از کشته شدن بیت‌الله، حکیم‌الله محسود به قدرت رسید و او هم ۲۰۱۳، در جریان حمله هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا به وزیرستان شمالی کشته شد. گفته می‌شود که حکیم‌الله محسود با سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان و رهبر شبکه حقانی، روابط نزدیک داشته است. 

هم‌اکنون نورولی محسود رهبری تحریک طالبان پاکستان را بر عهده دارد.  

در مقاله مرکز مبارزه با تروریسم آمده است که مقام‌های پاکستان، حکومت پیشین افغانستان را متهم می‌کردند که با پشتوانه سازمان‌های اطلاعاتی خارجی،  از تی‌تی‌پی حمایت می‌کند. در این مقاله ذکر شده است که مقام‌های پاکستانی بر این باور بودند که با پیروزی طالبان در افغانستان، تی‌تی‌پی مجبور به عقب‌نشینی از این کشور خواهد شد و نداشتن قلمرو، به نابودی آن خواهد انجامید. اما با پیروزی طالبان در افغانستان، بسیاری از جنگجویان تی‌تی‌پی توجه خود را به جنگ با حکومت پاکستان معطوف کردند: «پیروزی طالبان در افغانستان به مثابه یک عامل تقویت‌کننده برای تی‌تی‌پی عمل کرده است و به آن‌ها جسارت بخشیده است.» 

در این مقاله آمده است که شماری از طلبه‌های دینی پاکستانی که قبلا با شورش طالبان در افغانستان همراه بودند، پس از پیروزی طالبان، به تی‌تی‌پی پیوسته‌اند: «عقب‌‌نشینی نیروهای آمریکایی و متحدان آن از افغانستان، طلبه‌های پاکستانی را از این کشور بیرون راند، زیرا نمی‌توانستند فعالیت‌های نظامی خود را ادامه دهند و برای ترکیب شدن با ساختار حکومت جدید طالبان، با موانعی روبه‌رو شدند.» 

در این مقاله تاکید شده است که سیاست و فرهنگ افغانستان مخالف هر گونه حکومت خارجی یا دخالت در این کشور است: «برای مثال، حاجی عثمان ترابی، فرمانده سرشناس طالبان، در جنگ با شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در استان شرقی کنر افغانستان نقش کلیدی داشت و پس از شکست دادن داعش، به مسند استانداری کنر گمارده شد، اما پس از اینکه در شبکه‌های اجتماعی خبرهایی به نشر رسید که او و خانواده‌اش دارای تابعیت پاکستان‌اند، از مقامش برکنار شد.» 

بنا به مقاله مرکز مبارزه با تروریسم، رهبر تی‌تی‌پی کوشیده است طلبه‌های پاکستانی مخالف حکومت را به پیوستن به این گروه تشویق کرده است. از سوی دیگر، دولت پاکستان نیز از طالبان خواسته است که در راستای مبارزه با تی‌تی‌پی همکاری کنند. 

بیشتر از جهان