درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان شد

انتصاب آصف علی درانی در حالی صورت می‌گیرد که پاکستان با چالش مقابله با تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) مواجه است

درانی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ معاون سفیر پاکستان در کابل بود- ایسنا

شهباز شریف، نخست‌‌وزیر پاکستان، روز سه‌شنبه دوم خرداد (۲۳ مه) آصف علی خان درانی را به‌عنوان نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان منصوب کرد. 

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که حنا ربانی کهر، معاون این وزارتخانه، با درانی دیدار کرده و از همکاری با او در اجرای ماموریتش در افغانستان اطمینان داده است.  

درانی دو ماه و نیم پس از کناره‌گیری صادق خان به این سمت منصوب می‌شود. او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ معاون سفیر پاکستان در کابل و چندی هم سفیر پاکستان در جمهوری اسلامی ایران بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتصاب آصف علی درانی در حالی صورت می‌گیرد که پاکستان با چالش مقابله با تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) مواجه است.  

پاکستان خواهان مذاکره با تی‌تی‌پی نیست اما حکومت طالبان در افغانستان از اسلام‌آباد و تی‌تی‌پی خواسته است گفت‌وگوهای صلح را آغاز کنند. آتش‌بس چندماهه میان حکومت پاکستان و تی‌تی‌پی که با میانجیگری طالبان افغانستان برقرار شده بود، در نوامبر ۲۰۲۲ لغو شد و پس از آن، تی‌تی‌پی حملات خود در پاکستان را از سر گرفت.  

محمد صادق خان، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، در ماه مارس از مسند خود کناره‌گیری کرد. او حامی مذاکرات صلح طالبان با ایالات متحده آمریکا بود و رسانه‌های پاکستانی ادعا می‌کنند در سال ۲۰۱۸ برای کشاندن طالبان پای میز مذاکره نقش داشته، اما از مخالفان گفت‌وگوی مستقیم اسلام‌آباد با تی‌تی‌پی است.  

او در اوج فشارهای پاکستان بر حکومت طالبان در افغانستان مبنی بر مبارزه با تی‌تی‌پی از مسندش کناره‌گیری کرد.   

صادق خان عضو هیئت پاکستانی به رهبری خواجه آصف، وزیر دفاع این کشور، بود که در اسفندماه به کابل سفر کردند و شواهد مبنی بر وجود پناهگاه‌های تی‌تی‌پی را در اختیار کابل قرار دادند. در آن زمان رسانه‌های پاکستانی ادعا کردند که حکومت طالبان از پاکستان خواسته هزینه عملی شدن طرح مقابله با تی‌تی‌پی را متقبل شود.  

پاکستان با حکومت طالبان روابط نزدیکی دارد و تنها مورد اختلاف آن‌ها موضوع مبارزه با تی‌تی‌پی است.

بیشتر از جهان