حمله به تاسیسات نفت و گاز در پاکستان؛ شش تن کشته شدند

دوام فعالیت تی‌تی‌پی در پاکستان باعث نگرانی شدید حکومت و ارتش این کشور شده است

تی‌تی‌پی متهم بیشتر فعالیت‌های تروریستی در پاکستان است- FAROOQ NAEEM/AFP

مقام‌های امنیتی پاکستان روز سه‌شنبه، دوم خرداد (۲۳ مه) گفتند که شماری از ستیزه‌جویان اسلام‌گرا به تاسیسات نفت و گاز در ناحیه هنگو ایالت خیبرپختونخوا حمله کردند. 

آصف بهادر، فرمانده پلیس ناحیه کرک، گفت که حدود ۵۰ شبه‌نظامی شب‌هنگام به تاسیسات نفت و گاز متعلق به یک شرکت خصوصی حمله کردند و چهار نیروی امنیتی و دو محافظ امنیتی را کشتند.  

او اعلام کرد که درگیری به‌مدت بیش از یک ساعت ادامه داشته است و با مقاومت نیروهای پلیس، ستیزه‌جویان از محل فرار کردند.  

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که پس از حمله روز سه‌شنبه، فعالیت این تاسیسات نفت و گاز متوقف شده است.  

این حمله در نزدیکی مرز افغانستان رخ داده است و تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت آن را به‌عهده نگرفته است، اما تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) در ایالت خیبرپختونخوا حضور دارد و این گروه اغلب مسئولیت چنین حملاتی را برعهده می‌گیرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادامه فعالیت تی‌تی‌پی در پاکستان باعث نگرانی شدید حکومت و ارتش این کشور شده است. این گروه طی شش ماه گذشته دست به حملات خونینی زده است.  

مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که حملات تحریک طالبان پاکستانی از خاک افغانستان سازماندهی و مدیریت می‌شود، اما حکومت طالبان این ادعا را رد می‌کند. 

پاکستان از طالبان خواسته است که در راستای مبارزه با تی‌تی‌پی با آن کشور همکاری کنند. رسانه‌های پاکستانی گزارش داده بودند طالبان پذیرفته‌اند که علیه تی‌تی‌پی دست به اقدام بزنند.  

این درحالی است که سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت، یک هواپیمای بدون ‌سرنشین ناشناس در روستای اسماعیل‌خان استان خوست افغانستان حمله‌ای هوایی انجام داد که گفته می‌شود هدف آن، خانه مسکونی یک عضو تی‌تی‌پی بوده است.  

تی‌تی‌پی از تاکتیک‌های طالبان که در جنگ با حکومت افغانستان و متحدان غربی آن‌ها به‌کار می‌گرفتند، بهره می‌برد.

حملات تی‌تی‌پی به مراکز اقتصادی باعث اخلال در روند سرمایه‌گذاری و فرار سرمایه از پاکستان خواهد شد. این درحالی است که پاکستان با بحران شدید اقتصادی مواجه است و ارزش پول آن در مقابل ارزهای خارجی افت چشمگیری داشته است.