اعاده‌ دادرسی محمد قبادلو در دیوان عالی کشور رد شد؛ حکم اعدام هر زمان ممکن است اجرا شود

محمد قبادلو ۲۳ ساله‌ در دو پرونده جداگانه در دادگاه کیفری استان تهران و دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده است

هم‌زمان با تشدید نگرانی‌های جهانی از گسترش موج اعدام‌ها در ایران، امیر رئیسیان، وکیل محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، از رد درخواست «اعاده‌ دادرسی» حکم اعدام موکلش در شعبه اول دیوان عالی کشور خبر داد.

با رد درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور، پرونده برای اجرای حکم اعدام، در اختیار دادگاه بدوی و سازمان زندان‌ها قرار می‌گیرد.

محمد قبادلو ۲۳ ساله‌، در دو پرونده جداگانه در دادگاه کیفری استان تهران و دادگاه انقلاب تهران، به اعدام محکوم شده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست ابوالقاسم صلواتی، محمد قبادلو را به‌اتهام محاربه محاکمه و به اعدام محکوم کرده است.

محمد قبادلو همچنین در دادگاه کیفری استان تهران، به‌اتهام قتل عمد فرید کرم‌پور، یکی از اعضای گارد ویژه نیروی انتظامی، به «قصاص نفس» محکوم شده است. قبادلو متهم است که در جریان اعتراض‌های ضدحکومتی پاییز گذشته یک عضو یگان ويژه نیروی انتظامی را با خودرو کشته است.

به‌گفته وکیل محمد قبادلو و اعضای خانواده او، اشکالات حقوقی پرشماری در رسیدگی قضایی به این پرونده وجود دارد. از جمله اینکه مقام‌های دادگاه، به شواهد و مدارکی که نشان می‌دهد محمد قبادلو از بیماری دوقطبی رنج می‌برد و در روز حادثه از اراده و سلامت روان برخوردار نبوده است، بی‌توجهی کرده‌اند.

به‌گفته این وکیل دادگستری در تهران، شعبه اول دیوان عالی کشور به مدارک پزشکی قانونی و نیز محتوای فیلم‌های مداربسته موجود در پرونده هیچ توجه‌‌ای نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این همه، امیر رئیسیان، وکیل محمد قبادلو، در گفت‌وگو با روزنامه شرق در تهران ابراز امیدواری کرد خانواده این عضو کشته‌شده نیروی انتظامی از قصاص محمد قبادلو صرف‌نظر کنند.

به‌گفته وکیل محمد قبادلو، «بحث ما در این پرونده حول محور سلامت روان محمد قبادلو بود. اگر این بحث توسط دادگاه، دیوان و دادگستری پذیرفته نشده، کماکان امیدواریم که خانواده کرم‌پور با لطف و بزرگواری، شرایط این جوان بیمار را درک کرده و گذشت کنند».

سازمان عفو بین‌الملل و شمار دیگری از نهادهای حقوق بشری، پیش‌تر خواهان توقف فوری اجرای حکم اعدام محمد قبادلو شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل، از تمامی نهادها و کنشگران حقوق بشری خواسته است با اعمال فشار بر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مانع اجرای حکم اعدام این جوان ۲۳ ساله شوند.

کرا بونگر، نماینده حزب چپ در پارلمان آلمان، کفالت محمد قبادلو را برعهده دارد. این نماینده پارلمان آلمان پیش‌تر صدور و تایید حکم اعدام محمد قبادلو را «وحشیانه» توصیف کرده بود و بارها خواهان توجه جهانی برای توقف حکم اعدام قبادلو شده است.

داده‌های سازمان‌ها و كنشگران حقوق بشری نشان می‌دهد که تنها در اردیبهشت‌ماه گذشته، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دست‌کم ۱۱۴ تن، از جمله صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی، سه متهم پرونده «خانه اصفهان»، و یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع، دو زندانی عقیدتی در زندان اراک را به دار آویخته است.