حاکمیت زنان بر قله کی-۲: شش زن در یک روز از «کوه قاتل» بالا رفتند

دو زن کوهنورد پاکستانی از جمله ثمینه بیگ و نیز زنان کوهنورد دیگری از لبنان، ایران، تایوان و آندورا موفق شدند به این قله صعود کنند

ثمینه بیگ اولین زن پاکستانی بود که توانست در سال ۲۰۱۳ قله اورست، بلندترین قله جهان را فتح کند - little dot/ Facebook

بلندترین قله پاکستان و دومین قله بلند جهان روز پنجشنبه به تسلط زنان درآمد و شش زن از جمله دو پاکستانی، به قله «کوه قاتل» صعود کردند.

ثمینه بیگ، کوهنورد پاکستانی، اولین زن پاکستانی بود که روز پنجشنبه به قله کی-۲ (K-2) صعود کرد و پس از آن نایله کیانی پاکستانی‌تبار ساکن دبی موفق شد به قله برسد.

در کنار آنان زنان کوهنوردی از کشورهای لبنان، ایران، تایوان و آندورا نیز موفق شدند به این قله صعود کنند.

به گزارش باشگاه آلپاین پاکستان که در زمینه ترویج کوهنوردی در پاکستان فعالیت می‌کند، یک تیم هفت نفره از زنان کوهنورد ساعت ۷:۴۲ صبح پنجشنبه به این قله هشت هزار و ۶۱۱ متری صعود کردند.

ثمینه بیگ اولین زن پاکستانی بود که توانست در سال ۲۰۱۳ قله اورست، بلندترین قله جهان را فتح کند. او تاکنون به هفت قله مرتفع در قاره‌های مختلف جهان صعود کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش باشگاه آلپاین، این اولین بار در تاریخ پاکستان است که یک تیم پاکستانی قله کی-۲ را فتح می‌کند.

در این تیم هفت نفره، علاوه بر ثمینه بیگ، عید محمد، بلبل کریم، احمد بیگ، رضوان داد، وقارعلی و اکبر حسین صدپاره نیز حضور داشتند.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، ضمن تبریک به ثمینه بیگ، او را «نماد عزم، شجاعت و دلاوری زنان» خواند و افزود: «او ثابت کرد که زنان پاکستانی در ورزش طاقت‌فرسای کوهنوردی کم از مردان نیستند. امید است ثمینه بیگ همچنان با همین روحیه پرچم پاکستان را در سراسر جهان به اهتزاز درآورد.»

به گزارش باشگاه آلپاین، دومین تیمی که روز پنجشنبه به قله کی-۲ رسید، گروهی بود که نایله کیانی، سرباز خان و سهیل سخی  عضو آن بودند.

نایله کیانی نخستین زن پاکستانی است که در اولین تلاش قله کی-۲ را فتح کرد. او در ساعت ۱۰:۳۰ قبل‌ازظهر موفق شد خود را به قله برساند.

کیانی درباره موفقیت خود گفت: «این یکی از سخت‌ترین کارهای زندگی‌ام بود و فقط اشتیاق من به ورزش‌های ماجراجویانه و کوهنوردی بود که باعث شد به آن دست یابم.»

در همین حال، نیللی عطار از کشور لبنان، اولین زن عرب‌تبار و افسانه حسامی‌فرد، نخستین زن ایرانی بودند که به قله کی-۲ صعود کردند.

به گزارش شرکت اینترنشنال کلایمبرز (International Climbers)، افسانه ساعت ۵:۴۰ صبح به قله رسید. به همین ترتیب، باشگاه آلپاین پاکستان و همچنین «دولما اوت‌دور» (Dolma Outdoor) هم در اینستاگرام تایید کردند که گریس تسنگ ۲۹ ساله از تایوان به همراه تیمش در ساعت ۷:۳۵ صبح به کی-۲ رسیدند.

بنا بر اعلام این موسسه، او این کار را بدون اکسیژن اضافی انجام داد و اولین زن تایوانی شد که قله کی-۲ را فتح کرد.

استفی تروگیت از کشور اروپایی آندورا نیز به دومین قله مرتفع جهان صعود کرد. او در توییتر نوشت که نمی‌تواند باور کند بر بالای کی-۲ قرار دارد. او یک ردیاب موقعیت‌ مکانی را هم به اشتراک گذاشت.

از سوی دیگر، گزارش‌هایی هم درباره مرگ علی‌اکبر سخی، کوهنورد افغانستانی، در جریان این اعزام هم به گوش می‌رسد.

به گزارش وب سایت Explorers Web، او می‌خواست پرچم افغانستان را بر فراز این قله به اهتزاز درآورد.

© IndependentUrdu

بیشتر از ورزش