ادعای طالبان مبنی بر صادرات قالی با نام افغانستان، حقیقت ندارد

سود بیشتر قالی دست‌باف به جیب صادرکنندگان خارجی سرازیر می‌شد

ملا برادر از کارخانه تولید قالی در هرات بازدید کرده است-Twitter/@fdpm_afg

شماری از مقام‌های طالبان، از جمله ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، از یک کارخانه تولید قالی در شهرک صنعتی هرات بازدید، و بر حمایت از قالیبافان تأکید کردند.  

ملا برادر پیش‌تر ادعا کرد در سال گذشته، قالی افغانستان با نام کشورهای منطقه به بازارهای جهانی صادر می‌شد، اما حالا با نام افغانستان صادر می‌شود. 

او همچنین بر افزایش سرمایه‌گذاری در افغانستان و حل مشکلات صنعتگران در هرات تاکید کرد و گفت: «امارت اسلامی افغانستان از تاجران و سرمایه‌‌گذاران حمایت می‌کند و آماده هر نوع همکاری با آن‌ها است.» 

1/4: محترم ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزراء از فابریکۀ قالین سازی در ولایت هرات دیدن نمود. محترم ملا عبدالغنی برادر آخند با شماری از سرمایه گذاران و تاجران در ولایت هرات ملاقات نموده و آنها را برای سرمایه گذاری در داخل کشور انگیزه داده و ترغیب نمود. pic.twitter.com/wFWKAR1Iqe

اما ادعای طالبان مبنی بر صادرات قالی‌ افغانستان با نام این کشور، واقعیت ندارد.  

یکی از قالیبافان بزرگ در استان هرات که خواست نامش محفوظ بماند، به ایندیپندنت فارسی گفت قالی‌های تولیدی آن‌ها به پاکستان صادر می‌شود و سپس از آنجا با نام و لوگوی این کشور، به کشورهای خارجی ارسال می‌شود. 

این قالیباف که برای ۳۰ تن از ساکنان هرات، از جمله زنان، فرصت کار در کارگاه خود فراهم کرده است، می‌گوید با توقف صادرات کالا از طریق گذرگاه‌های هوایی، صادرات قالی دستباف افغانستان به کشورهای اروپایی و آمریکایی متوقف شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید دارد که در شرایط کنونی، تنها گزینه برای بقای صنعت قالیبافی، صادرات آن به کشورهای منطقه است، تا از این طریق به بازارهای جهانی راه یابد.  

او از کم‌کاری حکومت طالبان و ایجاد نکردن تسهیلات برای صادرات قالی افغانی به بازارهای جهانی انتقاد می‌کند.  

در دوران حکومت پیشین افغانستان هم بیشتر قالی‌های دستباف این کشور، به نام کشورهای همسایه در بازارهای جهانی عرضه می‌شد و به همین دلیل، بیشتر سود حاصل از صدور قالی دستباف افغانستان به جیب بازرگانان خارجی سرازیر می‌شد.  

در بیشتر کارگاه‌های قالیبافی در افغانستان، زنان اشتغال دارند و با درآمد کم، در این کارگاه‌ها برای تامین هزینه‌های زندگی‌ خود کار می‌کنند. با گذشت بیش از ۲۱ ماه از سلطه طالبان، سیاست‌های زن‌ستیزانه این گروه ادامه دارد و بیشتر زنان و دختران از کار کردن در نهادهای خصوصی و غیردولتی محروم شده‌اند.  

در اوج تنش میان جمهوری اسلامی ایران و طالبان در پیوند با حقابه رود هیرمند، روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت (۲۰ مه)، ملا عبدالغنی برادر در راس هیئتی، برای افتتاح کانال‌های سد بخش‌آباد به استان فراه رفت و دو کانال را برای انحراف مسیر آب این سد افتتاح کرد.  

بیشتر از اقتصاد