وزیر اطلاعات مدعی انهدام تیم تروریستی مرتبط با اسرائیل شد

اسماعیل خطیب ادعا کرد «تیم تروریستی مرتبط با رژیم صهیونیستی از مرز‌های غربی به ایران وارد شده بودند»

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت (۲۱ مه)، در اظهاراتی مدعی بازداشت یک تیم تروریستی مرتبط با اسرائیل شد.

به گزارش رسانه‌های داخلی، خطیب که در همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت سخنرانی می‌کرد،  گفت: «پس از دستگیری تیم تروریستی مرتبط با رژیم صهیونیستی که از مرز‌های غربی به ایران وارد شده بودند، با همکاری دولت جدید عراق و تضمین‌های داده‌ شده، امیدواریم شاهد امنیت در مرز‌های غربی باشیم.»

او، ضمن آنکه مدعی شد «دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی» وابسته به جمهوری اسلامی ایران موفق شدند که در سال گذشته خورشیدی «ضرباتی پی‌درپی» به «گروهک‌های تروریستی و شبکه‌های جاسوسی» وارد آورند، گفت در جریان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»، «بیش از ۲۰۰ رسانه، ۳۵ اندیشکده و ده‌ها سرویس اطلاعاتی» علیه حکومت اسلامگرای ایران فعالیت داشتند.

خطیب اطلاعات بیشتری درمورد افراد بازداشت‌شده که او مدعی ارتباط آن‌ها با اسرائیل بود، در اختیار رسانه‌ها قرار نداد، اما همزمان با این سخنان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، روزنامه اورشلیم‌پست با انتشار گزارشی، به اظهارات او واکنش نشان داد و چنین نوشت: «این‌گونه اظهارات در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین [حکومت] ایران و دشمن سرسختش اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای، مطرح می‌شود.»

این رسانه در ادامه نوشت: «[حکومت] ایران بارها مدعی شده افرادی مرتبط با اسرائیل را بازداشت کرده است. در ژانویه نیز وزارت اطلاعات [جمهوری اسلامی] ایران مدعی شد شش تیم را که برای موساد کار می‌کردند، دستگیر کرده‌ است. ماموران اطلاعات [حکومت] ایران در آن زمان مدعی شدند درمجموع ۲۳ فرد مظنون را در استان‌های تهران، اصفهان، یزد، آذربایجان غربی و گلستان شناسایی، و ۱۳ نفر را بازداشت کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورشلیم پست سپس افزود: «وزارت اطلاعات [حکومت] ایران در آن زمان ادعا کرد موساد در تلاش است از اعتراضات گسترده در ایران، به‌منظور ترور یک مقام نظامی و انجام چندین عملیات خرابکارانه در شهرهای بزرگ، سوء‌استفاده کند. همچنین، گفته شد که این شبکه کوشیده است مواد منفجره در مقیاس وسیع، از سواحل جنوبی ایران [به داخل کشور] منتقل کند.»

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان روز یکشنبه خود، با نادیده انگاشتن اعتراض سراسری مردم ایران در شهرهای مختلف علیه مسئولان نظام، گفت: «جنگ رسانه‌ای که از سوی دشمنان ملت ایران اجرا شد، بسیار قوی‌تر از آن قضایایی بود که در برخی خیابان‌های کشور اتفاق افتاد.»

در شرایطی که اعتراض‌های گسترده به بازداشت‌ها و اعدام معترضان به دست جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان در جریان است، وزیر اطلاعات ایران به «عفو گسترده سال گذشته متهمان و محکومان» اشاره کرد و خواستار تقدیر از قوه قضائیه شد.

همزمان با این ادعاها، یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت (۲۱ مه)، دانشجویان در دانشگاه‌های تربیت مدرس، تهران، امیرکبیر و زنجان لباس سیاه پوشیدند و در اعتراض به اجرای حکم اعدام سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی، تحصن و تجمع کردند. 

این سه نفر که از متهمان موسوم به پرونده «خانه اصفهان» بودند، بامداد جمعه، ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه)، در زندان اصفهان اعدام شدند. اعدام آن‌ها اعتراض‌های گسترده‌ای را در ایران و جهان برانگیخت و بسیاری از فعالان و رهبران سیاسی و فرهنگی، مقام‌های کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی حامی حقوق بشر، این اقدام حکومت ایران را محکوم کردند.