تنش‌های مرزی میان ایران و طالبان؛ آیا گذرگاه اسلام‌قلعه بسته شده است؟

مقام‌های ایران بعد از ظهر اعلام کردند که تردد در این گذرگاه همچون گذشته برقرار است

پس از سلطه‌ طالبان بر افغانستان، تنش‌های مرزی در گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه افزایش یافته است-JAVED TANVEER / AFP

منابع آگاه محلی در استان هرات در غرب افغانستان صبح روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت (۲۰ مه)  به ایندیپندنت فارسی گفتند که در نتیجه‌ تنش‌های مرزی میان مرزبانان ایرانی و طالبان، گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه - دوغارون به روی بازرگانان بسته شده است. اما مقام‌های ایران بعد از ظهر اعلام کردند که تردد در این گذرگاه همچون گذشته برقرار است. 

صبح روز شنبه منابع آگاه محلی گفتند که تنش‌های میان مرزبانان ایرانی و طالبان در گذرگاه اسلام‌قلعه زمانی بالا گرفت که مرزبانان ایرانی می‌خواستند در نقطه‌ صفر مرزی، دیوار ایجاد کنند که با ممانعت جنگجویان طالبان روبرو شدند. این منابع تصریح کردند که هردو طرف در حالت آماده‌باش و «دست به سلاح»‌اند. 

با این حال، مقام‌های ایران بعد از ظهر شنبه خبرهایی مبنی بر بسته‌شدن این گذرگاه را رد کردند و گفتند که «تردد در گذرگاه مرزی دوغارون- اسلام‌قلعه افغانستان همچون گذشته برقرار است». 

محمد رضا دبیری، معاون امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی، گفت که تردد مسافر و ناوگان تجاری افغانستان و ایران از گذرگاه مرزی اسلام قلعه به دوغارون در شهرستان تایباد این استان همانند روال گذشته، برقرار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیری تاکید کرد: «هم‌اینک، ترددهای تجاری و مسافری در این گذرگاه مرزی در جریان است و مطالب مطرح‌شده در فضای مجازی مبنی به تعطیلی این مرز صحت ندارد.»

معاون امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی می‌گوید که روزهای شنبه این تاخیر در امور گمرکی در گذرگاه ایجاد می‌شود: «معمولا صبح‌های شنبه از سمت ایران، گاهی فرایند ترخیص و امور گمرکی ناوگان تجاری قدری با تاخیر همراه می‌شود که امروز نیز همانند هفته‌های قبل، این وقفه کوتاه به‌وجود آمد و طرف افغانستانی نیز اقدام متقابل در ارسال ناوگان انجام داد.»

به گفته‌ دبیری پس از حدود نیم ساعت و رفع تاخیر در انجام امور گمرکی، دوباره ترددها در دو سوی گذرگاه برقرار شده است. 

هم‌زمان با تشدید این تنش‌های مرزی میان گروه طالبان و ایران، مقام‌های ارتش دو طرف در کابل با هدف تقویت «همکاری‌های مشترک مرزی دیدار و گفت‌وگو کردند».

وزارت دفاع طالبان، روز شنبه ۳۰ اردیبهشت (۲۰ مه)، در بیانه‌ای گفت که این وزارت به ریاست مالی‌خان صدیق، معاون رئیس ارتش این گروه، با هیئت ایرانی به ریاست بهرام حسینی مطلق، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، دیدار کردند.

در بیانیه‌ وزارت دفاع طالبان آمده است که معاون رئیس ارتش این گروه از همکاری‌ها و «روابط حسنه‌ دو همسایه» یاد کرده است.

او گفت: «امارت اسلامی (رژیم طالبان) همواره خواهان روابط نیک با جمهوری اسلامی ایران بوده و متعهد به همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های مختلف است.»

پس از سلطه‌ طالبان بر افغانستان، تنش‌های مرزی در گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه، مرز مشترک میان افغانستان و ایران افزایش یافته است. دو هفته پیش، نیز درگیری مرزی میان جنگجویان طالبان و مرزبانان ایران در این گذرگاه رخ داده بود.

جمهوری اسلامی ایران پس از تسلط طالبان بر افغانستان برخلاف دوره اول حاکمیت این گروه در افغانستان، روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرده است. چند ماه پیش، ایران سفارت افغانستان در تهران را به طالبان واگذار کرد. با این حال، مقام‌های ایران و مقام‌های طالبان همواره تلاش کرده‌اند که این تنش‌های مرزی را به نوعی کوچک جلوه دهند و کمتر آن را رسانه‌ای کنند.