طالبان به اعدام هفت شهروند افغانستان در زندان‌های حکومت ایران واکنش نشان داد

طالبان ادعا می‌کنند که این گروه با مقام‌های ایران به تفاهم رسیده بودند که حکم اعدام ۲۰۰ شهروند افغان در ایران اجرا نشود

تصاویری از زندانی‌های افغان که در ماه مارس امسال از طرف ایران به طالبان تحویل داده شد - @HafizZiaAhmad1/Twitter

طالبان در واکنش به اعدام هفت شهروند افغانستان در ایران، می‌گوید بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که این گروه با ایران امضا کرده است، باید زندانی‌های افغان به کابل انتقال داده شوند و پرونده آن‌ها در افغانستان دنبال شود.

حافظ ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه)، در گفت‌وگویی با تلویزیون ملی افغانستان، که در حال حاضر طالبان آن را اداره می‌کند، گفت وزارت خارجه‌ این گروه پیش از رمضان امسال، تفاهم‌نامه‌ای با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران امضا کرده است. این مقام حکومت طالبانِ افغانستان در ادامه اظهارات خود، محتوای تفاهم‌نامه مذکور را این عبارت تشریح کرد: «بر اساس این تفاهم‌نامه، تمام زندانیان افغان که در ایران‌اند، به افغانستان انتقال داده می‌شوند و پرونده آن‌ها در این کشور پیگیری می‌شود. ما با کشور ایران به تفاهم رسیدیم که حدود ۲۰۰ تن از زندانیان افغان که در ایران به اعدام محکوم شده بودند، از اعدام نجات پیدا کنند.»

به گفته‌ معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ طالبان، بر اساس این تفاهم‌نامه، تاکنون بیش از یک هزار شهروند افغانستان که در ایران زندانی بودند، به کابل انتقال داده شده‌اند. 
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌تازگی، سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد جمهوری اسلامی در پنج ماه گذشته، دست‌کم هفت شهروندان افغانستان در ایران را اعدام کرده است. 

به‌گزارش این سازمان مدافع حقوق بشر، حکومت اسلامگرای ایران روز پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت، نجف سلیمان رشاد، زندانی افغان متهم به «قتل عمد»، را در زندان مرکزی خرم‌آباد اعدام کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون در مورد اعدام شهروندان افغانستان جزئیاتی را ارائه نداده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی نوشت نجف سلیمان رشاد، با سه زندانی دیگر به «قصاص نفس» محکوم شده بودند و احکام آن‌ها روز پنجشنبه اجرا شد.

این سازمان همچنین افزود این شهروند افغانستان چهار سال را در زندان جمهوری اسلامی ایران سپری کرد.

سازمان حقوق بشر ایران در عین‌حال تصریح کرد: «درجه‌بندی نکردن برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، به صدور حکم اعدام منجر شود».

جمهوری اسلامی به‌تازگی موج جدیدی از اعدام زندانیان را آغاز کرده است.

قوه قضاییه این کشور روز جمعه اعلام کرد صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی، سه معترض زندانی پرونده موسوم به «خانه اصفهان» روز جمعه اعدام شدند.

اعدام این معترضان، موجی از محکومیت‌های داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشته است. کمی پس از اعدام آن‌ها، شماری از معترضان از پنجره و پشت‌بام شعار دادند و در زاهدان نیز، در تجمع‌های اعتراضی هفتگی پس از نماز جمعه شعارهایی سرداده شد. در ساعت‌های اولیه شب، هم تجمع‌هایی در تهران و اصفهان شکل گرفت.