حمله پهپادی در خوست؛ ملا یعقوب کجاست؟

ملا یعقوب از چهره‌های جوان در میان رهبران طالبان است

ملا یعقوب فرزند ملا عمر بنیان‌گذار طالبان است-وزارت دفاع طالبان

حدود یک هفته می‌شود که از ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان اطلاعی در دست نیست. او پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت در مراسمی به مناسب دهمین سالگرد مرگ پدرش ملا محمد عمر مجاهد، بنیان‌گذار طالبان در کابل سخنرانی کرده بود.  

اظهارنظرها درباره غیابت وزیر دفاع طالبان در حالی مطرح می‌شود که روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت هواپیمای بدون ‌سرنشین ناشناس در روستای اسماعیل‌خان استان خوست افغانستان حمله هوایی انجام داده بود.  

این حمله به هدف آماج قرار دادن مفتی فاروق، عالم دین اهل وزیرستان پاکستان و با پیشینه عضویت در تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) انجام  شد و در آن چند کودک کشته و زخمی شدند.  

این برای چندمین بار است که در دوره تسلط طالبان بر افغانستان حریم هوایی افغانستان نقض می‌شود. طالبان از جمله ملا یعقوب هم اعتراف کرده‌اند که قادر به کنترل حریم هوایی نیستند و باید امکانات برای کنترل بر این حریم را به‌دست بیاورند.  

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، ادعا کردند که حمله هواپیمای بدون ‌سرنشین در استان خوست متعلق به نیروهای پاکستانی بوده است و به همین خاطر طالبان در مقابل این حمله سکوت کرده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مونسه مبارز، یکی از کاربران توییتر با انتشار عکسی از دیدار قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان با مولوی عبدالکبیر، سرپرست نخست ‌وزیری طالبان با کنایه نوشت: «فصیح آمده به رئیس الوزار بگوید که ملا یعقوب گم است و من هم صلاحیت اجرایی ندارم  و در خوست پاکستان بمبارد دارد.» 

هارون مبارز در توییترش نوشت: «بود نبود یک وزیر دفاع خود خوانده بود و در سرکوب و کشتار مردم افغانستان از مهارت‌های خاصی برخوردار بود، اما در مقابل تجاوز بیگانه‌ها به‌خصوص پاکستان خاموش بود.» 

افضل امیری کاربر توییتر نوشت: «اتل (واژه پشتو که قهرمان معنا می‌دهد) ملا یعقوب سه روز شده که غایب است.» 

اما در مقابل هواداران ملا یعقوب به ستایش از او پرداختند و ادعا کردند که وطن پرست است.  

حسن عباس نویسنده کتاب بازگشت طالبان ادعا کرده است که بر خلاف ادعاهای طالبان، این گروه با پاکستان روابط نزدیک دارد. او نوشت که اعضا خانواده ملا یعقوب در شهر کراچی پاکستان سکونت دارند و با همکاری این کشور برای دیدار خانواده از هواپیما استفاده می‌کنند.

آوریل سال گذشته نیروهای هوایی پاکستانی بخش‌های از شهرستان سپیره خوست افغانستان حمله هوایی انجام دادند که در نتیجه آن بیش از ۴۰ کشته و ۲۰ زخمی برجای ماند.

ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان در آن زمان هشدار داده بود که در مورد این گونه حملات سکوت نمی‌کنند. او گفته بود که این حمله را به‌خاطر مصالح ملی تحمل کرده‌اند و شاید در آینده تحمل نکنند.  

پس از گذشت بیش از یک سال دوباره استان خوست هدف حمله هوایی قرار گرفته است و حتی طالبان اعلام نکردند که این را کدام کشور انجام داده است. در ۳۱ ژوئیه سال گذشته ایمن‌الظواهری، رهبر شبکه القاعده  در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در منطقه دیپلمات‌نشین در شهر کابل هدف قرار گرفت و کشته شد.  

پس از این حمله هوایی، ملا یعقوب گفته بود که پاکستان به هواپیما‌های بی‌سرنشین آمریکایی اجازه می‌دهد که به افغانستان حمله کنند.  

ملا یعقوب از چهره‌های جوان در میان رهبران طالبان است. او به‌دلیل اینکه پدرش بنیان‌گذار گروه طالبان بوده است به مسند وزارت دفاع رسیده است و در میان طالبان نفوذ دارد. او در تلاش برای کسب محبوبیت ادعا می‌کند که به حفظ مرزها و دفاع از تمامیت ارضی افغانستان اهمیت می‌دهد، اما در عمل کار موثری در این زمینه انجام نداده است.  

پاکستان از حامیان اصلی طالبان در زمان جنگ این گروه با حکومت افغانستان و متحدان غربی آن بود. پناه‌گاه‌های امن و خانه‌های طالبان در پاکستان بود و تا کنون هم روابط طالبان با این کشور نزدیک است.  

بیشتر از جهان