اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات، ۸ کارگر پارس جنوبی را بازداشت کردند

دستگاه‌های امنیتی علاوه بر اقدامات سختگیرانه در پارس جنوبی، با اعتصاب و اعتراض کارگران در آن به شدت برخورد می‌کنند

اعتصاب کارگری در صنعت نفت، گار و پتروشیمی و به ویژه در پارس جنوبی با فراخوان شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت از شنبه دوم اردیبهشت اوج گرفت-فرارو

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر از بازداشت هشت نفر از کارگران پارس جنوبی به اتهام هدایت اعتصاب‌ها در این منطقه خبر داد و با بیان این ادعا که کارگران بازداشت‌شده «لیدر اصلی اعتصاب کارگری در منطقه پارس جنوبی» بودند، گفت آن‌ها به دست نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.

اکبر پورات، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر، روز یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه)، گفت از هشت کارگر بازداشت‌شده، «سه نفر بومی استان بوشهر و  پنج نفر از کارگران غیر بومی بودند».

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر همچنین کارگران بازداشت‌شده را متهم کرد «از سوی شبکه‌های خارج از کشور» حمایت می‌شدند.

اعتصابات کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی که به «کمپین ۱۴۰۲» شهرت دارد، از ۲۲ فروردین سال جاری خورشیدی با اعتصاب کارگران جوشکار در پتروشیمی سلمان فارسی سربندر در استان خوزستان آغاز شد و سپس با اعتصاب کارگران پتروپالایش دهلران در ۲۶ فروردین، ادامه یافت.

در ادامه، این اعتصابات با فراخوان شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، از شنبه، دوم اردیبهشت، با اعتصاب هماهنگ هزاران کارگر شاغل در این صنایع در شهرهای مختلف ایران و به ویژه پارس جنوبی، گسترش یافت.

کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، به ویژه کارگران پیمانی، در جریان این اعتصاب‌ها علاوه بر اعتراضاتی علیه نظام جمهوری اسلامی، دو خواسته مشخص در مورد مشکلات کارگران مطرح کردند که یکی از آن‌ها لزوم «افزایش ۷۹ درصدی حقوق» و برابر با نرخ تقریبی تورم، و خواسته دیگر آنان نیز «تغییر نوبت کاری به  ۲۰ روز کار - ۱۰ روز استراحت» است.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، روز جمعه، اول اردیبهشت، در بیانیه‌‌ای با عنوان «با قدرت وارد اعتصاب شویم»، تاکید کرد افزون بر این دو خواسته، کارگران «دیگر مطالبات پاسخ‌نگرفته خود» را، «از جمله کوتاه شدن دست پیمانکاران مفتخور، بهبود وضع خوابگاه‌ها و بالا بردن استاندارد آن‌ها در حد قابل قبول و ایمنی محیط کار» را نیز پیگیری می‌کنند.

این شورا با اشاره به اینکه «امسال اعتصابات کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی زودتر آغاز شده است»، افزود «گرانی نجومی و بالا رفتن سرسام‌‌آور نرخ تورم» جای تاملی به کارگران نداده است و با وجود «رشد نجومی تورم، پیمانکاران همچنان در اندیشه تحمیل دستمزدهای بسیار ناچیز و شرایط کاری سخت به کارگران‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه این شورا همچنین آمده است که «تا وقتی به مطالبه مزدی و خواست بیست روز کار و ده روز استراحت که نیاز بدنی و اجتماعی» کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است، پاسخ داده نشود، اعتصابات نیز ادامه خواهد داشت. شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت در این بیانیه، همچنین «اعتصاب و تجمع» را مکمل هم خواند.

پس از این فراخوان، اعتصاب کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ابعاد گسترده‌‌تری یافت و شمار شرکت‌ها، کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها و پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی که به اعتصاب پیوستند، دست‌کم به بیش از ۶۰  مورد، و شمار کارگران اعتصابی به هزاران نفر رسید.

پارس جنوبی که از پروژه‌های راهبردی گاز و پتروشیمی در ایران به‌حساب می‌آید و از آن با عنوان «پایتخت انرژی» در ایران یاد می‌شود، از جمله مناطقی است که در جریان اعتراضات اردیبهشت ماه، شاهد اعتصاب هزاران کارگر بود.

با آغاز اعتصاب‌ها، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران کوشیدند با دادن وعده‌هایی به کارگران همزمان با تهدید آنان، از ادامه اعتصاب‌ها و گسترش آن جلوگیری کنند.

در ادامه اقدامات حکومتی برای سرکوب اعتصاب کارگران صنعت نفت و گاز نیز احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر، روز پنجشنبه، ۱۱ اردیبهشت، با تهدید کارگران معترض، گفت «زمینه به‌کارگیری ۱۰ هزار کارگر جدید در پارس جنوبی» فراهم شده است.

این در حالی است که شمار مجموع کارگران در پروژه‌های عسلویه، کنگان و جم ۹۰ هزار نفر است و حدود ۲۷ هزار کارگر در پروژه‌های در حال ساخت پارس جنوبی به کار مشغول‌اند.

همزمان، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی استان بوشهر برای ممانعت از ادامه اعتصاب کارگران صنعت نفت و گار و پتروشیمی و جلوگیری از گسترش بیشتر آن در پارس جنوبی، اعلام کردند «تعدادی از پیمانکاران متخلف تامین نیروی انسانی پروژه‌های توسعه‌ای پارس جنوبی» را «احضار و بازداشت» کرده‌اند.

از سوی دیگر، مقام‌های شرکت‌های نفت و گاز، به ویژه در پارس جنوبی، نیز شماری از کارگران معترض را به بهانه‌های مختلف اخراج کردند تا از ادامه اعتصاب جلوگیری کنند.

این در حالی است که شماری از کارگران نیز در جریان اعتصاب، به دست نیروهای امنیتی و سرکوبگر دستگیر شدند و در بازداشت‌های کوتاه‌مدت، هدف بازجویی و تهدید قرار گرفتند.

اظهارات یکشنبه ۲۴ اردیبهشت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر درباره «بازداشت هشت نفر از کارگران پارس جنوبی» با اتهام «لیدری اعتصابات»، اقدام دیگری در جهت سرکوب اعتراضات کارگران، به ویژه اعتصابات کارگران صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، و نیز زمینه‌سازی برای صدور احکام سنگین علیه این کارگران محسوب می‌شود.