تعطیلی یک غرفه و شش پنل مجازی در نمایشگاه کتاب

«فروش کتاب‌های مغایر ضوابط نشر» و «عدم رعایت شئونات و حجاب اسلامی» دلایل این محکومیت‌ها بوده است

تاکید بر حجاب اجباری به یکی از مهمترین موضوعات برگزاری نمایشگاه کتاب امسال تبدیل شده است - Twitter/@enghelabezanane

علی رمضانی، قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از برخورد با برخی دیگر از ناشران خبر داد. رمضانی با اعلام اینکه در کمیته تخلفات نمایشگاه، ۱۷ پرونده مطرح شده است، گفت: «هفت پرونده منجر به صدور رای شده و باقی نیاز به بررسی بیشتری دارد. غرفه یکی از ناشران به مدت یک روز تعطیل شد، ۶ ناشر محکوم به تعطیلی پنل مجازی شدند.»

«فروش کتاب‌های مغایر ضوابط نشر» و «عدم رعایت شئونات و حجاب اسلامی»، دلایل محکومیت این ناشران عنوان شده است. هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه دولتی کتاب در تهران، پلمب مراکز فرهنگی و کتاب‌فروشی‌ها به‌دلیل تن ندادن به حجاب اجباری، در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد.

پیش از این، مسئولان انتشارات روزنه از دستور مسئولان نمایشگاه کتاب تهران برای تعطیلی غرفه این انتشارات در نمایشگاه کتاب، خبر دادند. ماموران امنیتی بامداد سه‌شنبه پنجم اردیبهشت، پیش از آغاز نمایشگاه، علیرضا بهشتی شیرازی، مدیر انتشارات روزنه را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.

در آخرین مورد از این پلمب‌ها، شهر کتاب بابلسر در صفحه اینستاگرامش از توقیف این مجموعه به‌دلیل ارائه خدمات به زنان بدون حجاب اجباری خبر داد. پیش از این نیز کتابفروشی روباه قرمز در مجتمع آ.اس‌.پ تهران، فروشگاه شهر کتاب اصفهان و کافه کتاب اردیبهشت در رشت، پلمب شده بودند.

هم‌زمان برخی از ناشرانی که نمایشگاه کتاب را تحریم‌ کرده‌اند، نمایشگاه‌های آنلاین به راه انداخته‌اند، اما وزارت ارشاد این را هم برنتابید و این انتشارات‌ را تهدید کرد. امین کمالوندی، مشاور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مورد این نمایشگاه‌ها به تسنیم گفت: «هرگونه نمایشگاه کتاب آنلاین و مجازی هر شرکت دولتی و غیردولتی بدون مجوز خلاف مقررات است‌؛ در این زمینه به آن‌ها تذکرات لازم داده می‌شود و برخورد قانونی صورت می‌گیرد، چون مجوزی وجود ندارد.»

پس از انتشار بنرهایی از لئو تولستوی و ویکتور هوگو در‌مورد حجاب که جنجال زیادی در فضای مجازی برپا کرد، وزارت ارشاد این بار بنرهایی از ویل دورانت و وندی شلیت در نمایشگاه کتاب نصب کرده است. در این بنرها باز هم به نقل از نویسندگان غربی، جملاتی در مورد حجاب نوشته شده است. در یکی از این بنرها از قول وندی شلیت نوشته شده است: «چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم مردان محترمانه رفتار کنند در حالی که تعداد زیادی از زنان با پوشش و رفتار خود دائما پیام می‌فرستند که لازم نیست اینگونه باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای ابتدایی نمایشگاه، انتشار تصاویر دو بنر بزرگ از سخنان تولستوی و ویکتور هوگو، دو نویسنده بزرگ، توجه کاربران رسانه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده بود. مسئولان نمایشگاه جمله‌ای را به لئو تولستوی، رمان‌نویس روسی، منتسب کرده‌ بودند و روی یکی از این بنرها نوشته‌اند: «مسبب ازدیاد طلاق در اروپا، تمدن فاسد، اختلالات جنسی و نبودن حجاب است.» اقتصادنیوز با انتشار این تصویر نوشت: «اینکه آیا اساسا مرحوم لئو تولستوی این جمله را گفته یا خیر و کجا گفته و نوشته است یا من‌درآوردی مسئولان است، موضوع این بحث نیست، بلکه می‌خواهیم به این بهانه دو نکته مهم‌تر را به میان بیاوریم.»

رمضانی، سخنگوی نمایشگاه کتاب، نیز در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به این بنرها گفته بود: «جالب است که میان زیبایی‌های نمایشگاه این موضوع موردتوجه قرار گرفت‌؛ همه این‌ها منابعی دارد. البته ممکن است در ترجمه‌ای کلمه حجاب نباشد یا مترجمی از پوشش استفاده نکرده باشد. در روزهای آتی به این موضوع پاسخ می‌دهیم، البته اصراری نداریم و اگر خطایی صورت گرفته است، اصلاح خواهد شد. اما اینکه در فرایند کاری نمایشگاه سر رسانه‌ها به این بخش از موضوع حجاب گرم شده، شاید سری در آن نهفته است.»

تاکید بر حجاب اجباری به یکی از مهم‌ترین موضوعات برگزاری نمایشگاه کتاب امسال تبدیل شده است. برخوردهای شدید امنیتی با ناشران، ایجاد مزاحمت برای زنانی که حجاب اجباری بر سر ندارند و تاکید بر موضوعات مذهبی، نمایشگاه کتاب امسال را به حاشیه برده است.

پیش از این، مدیرمسئول یکی از ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب با اشاره به تذکرها و تهدیدهای ماموران لباس‌شخصی و مسئولان نمایشگاه کتاب، به ایندیپندنت فارسی گفته بود: «ماموران حراست مدام بین غرفه‌ها تردد می‌کنند و به حاضران در نمایشگاه و مسئولان غرفه‌ها تذکر می‌دهند. در برخی موارد، ماموران حراست مردم را به اخراج از نمایشگاه تهدید می‌کنند. در صورتی هم که رعایت نکردن حجاب اجباری و حتی عقب رفتن مقنعه زنان مسئول غرفه را مشاهده کنند، جدی‌تر تذکر می‌دهند و پس از تذکر کتبی، غرفه را پلمب و آن انتشارات را از نمایشگاه اخراج می‌کنند.»