مخبر: چند هزار میلیارد دارایی نفتی داریم که استفاده نمی‌کنیم

هزاروپانصد شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از روسیه، چین، آلمان، فرانسه و سایر کشورها در نمایشگاه نفت تهران حضور دارند

اوجی: «ما در حال حاضر هفت میدان را با شرکت‌های قدر روسی داریم توسعه می‌دهیم» -- پوستر نمایشگاه نفت تهران (۱۴۰۲)

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، روز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت (۱۷ مه)، با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، و محمد مخبر، معاون رئیس ِ دولتِ سیزدهم جمهوری اسلامی، افتتاح شد. الکساندر نوواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، که مسئول انرژی در کابینه این کشور است، از مهم‌ترین مهمان‌های خارجی این نمایشگاه به شمار می‌رود. 

اوجی در کنار نوواک به خبرنگاران گفت: «آقای نوواک دیشب هم به ما قول دادند. ما در حال حاضر هفت میدان را با شرکت‌های قدر روسی داریم توسعه می‌دهیم. شش میدان دیگر هم انشاالله توافق کردیم برای توسعه‌شان.» 

نوواک از سه‌شنبه وارد ایران شده و به گفته مسکو، هدفش از این سفر گسترش همکاری با ایران در عرصه نفت و گاز است. حکومت‌های روسیه و ایران، تحت‌تحریم‌ترین حکومت‌های جهان‌اند و کوشیده‌اند در همکاری با یکدیگر با نتایج تحریم‌های غرب مقابله کنند. به گفته دولت روسیه، نوواک در این سفر علاوه بر اوجی، با شماری از مسئولان شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات نفت و گاز نیز دیدار کرد. در اطلاعیه دولت روسیه آمده است که طرفین درباره همکاری در زمینه برق، انرژی هسته‌ای و منابع انرژی تجدیدپذیر نیز گفت‌وگو کردند، اما جزئیاتی در این مورد ارائه نشده است. این سفر در حالی انجام می‌گیرد که روسیه در سال جاری میلادی برای نخستین بار به ایران سوخت صادر کرد تا جای خالی مشتریان ازدست‌رفته غربی خود را پر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غلامرضا جمالی، مدیر نمایشگاه نفت تهران، در سخنان افتتاحیه خود، این نمایشگاه را «بزرگ‌ترین رویداد صنعتی و تجاری ایران و بزرگ‌ترین نمایشگاه نفت خاورمیانه و غرب آسیا» خواند و گفت برگزاری آن «حرکتی شایسته در راهیابی به جهاد تببین طبق بیانات رهبری» است. او گفت شعاری که علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، برای سال جاری انتخاب کرده است («مهار تورم، رشد تولید»)، در محور توجه نمایشگاه قرار خواهد داشت. شعار خود نمایشگاه نیز «تولید فناورانه و مصرف بهینه» است. 

جواد اوجی نیز در مراسم افتتاحیه سخنرانی کرد. او گفت صادرات نفت در دولت ابراهیم رئیسی دو برابر شده است، و نمایشگاه را «از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خاورمیانه و جهان» نامید. اوجی گفت: «با وجود تحریم‌ها، این نمایشگاه پررونق‌تر برگزار می‌شود و حضور بیش از ۲۰۰ شرکت خارجی، نشان‌دهنده تقویت دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم است.»

به گفته برگزار کنندگان، ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور، از جمله روسیه، چین، آلمان، فرانسه و عمان در این نمایشگاه حضور دارند. 

مخبر، معاون رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، نیز در مراسم افتتاحیه گفت ایران جایگاه اول را در ذخایر نفتی جهان، و جایگاه چهارم را در زمینه ذخایر گاز دارد. او همچنین در ادامه این بخش از اظهارات خود افزود: «چند هزار میلیارد دلار دارایی در حوزه نفت داریم که فقط به آن نگاه می‌کنیم و هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌بریم.» این در حالی است که طبق آمار اوپک در زمینه ذخایر اثبات‌شده نفت، ایران پس از ونزوئلا و عربستان سعودی، در جایگاه سوم قرار دارد. در جدول اداره انرژی آمریکا نیز ایران در جایگاه سوم است و در جدول شرکت بریتانیایی «بی‌‌پی» در جایگاه چهارم (بریتیش پترولیوم ذخایر کانادا را بیشتر از ایران می‌داند). 

معاون رئیس‌ جمهوری ایران از بخش خصوصی خواست که «با تمام توان وارد میدان شود»، و گفت دولت «موظف است» در این زمینه از این بخش حمایت کند.

بیشتر از اقتصاد