دولت رئیسی بار مالی ثابت نگه داشتن قیمت نان را بر دوش نانوایان می‌گذارد

نانوایان می‌گویند دولت نه به تعهداتش عمل می‌کند و نه به آن‌ها اجازه افزایش قیمت می‌دهد

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی، سهمیه نانوایان هر ماه کمتر می‌شودــ خبر فوری 

محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران، از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی سهمیه آرد نانوایی‌ها خبر داد و از ناتوانی دولت رئیسی در اجرای طرح نان سهمیه‌ای انتقاد کرد. او با بیان اینکه سهمیه آرد نانوایی‌ها هر ۱۰ روز یک بار کمتر می‌شود و این موضوع دغدغه‌ای جدی برای آنان ایجاد کرده، گفت برای رسیدگی به این موضوع به فرمانداری هم رفته است اما هیچ نهادی خود را ملزم نمی‌داند به نانوایان پاسخ بدهد.

این فعال صنفی با تاکید بر اینکه کاهش سهمیه آرد انگیزه پخت را از نانوایان می‌گیرد، افزود: «به‌ نظر می‌رسد دولت می‌خواهد با پرداخت ۱۵ درصد کمک‌هزینه به نانوایان قیمت نان را به شکل دستوری ثابت نگه دارد.»

نانوایان می‌گویند با توجه به افزایش چندین برابری هزینه‌های نانوایی، کمک‌هزینه دولتی کفایت نمی‌کند و آن‌ها مدام ضرر می‌دهند. اتحادیه نانوایان تهران قیمت‌های پیشنهادی‌اش را به دولت اعلام کرده است اما آن‌طور که رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی می‌گوید، دولتی‌ها به نظر فعالان صنفی توجه نمی‌کنند.

به گفته سلیمانی، حتی نانوایانی که در فروش، وزن نان و قیمت هیچ‌گونه تخلفی نداشتند هم با کاهش سهمیه آرد مواجه شده‌اند و ماهانه ۲۰ کیسه از سهمیه آنان کسر شده است. او دشواری ادامه کار نانوایان در شرایط فعلی را تشریح کرد و با انتقاد از جریمه‌های سنگینی که دولت برای آن‌ها تعیین می‌کند، به خبرگزاری ایلنا گفت: «من شرایط مردم را درک می‌کنم و می‌دانم توان پرداخت هزینه‌های اضافی به نانوایان را ندارند اما دولت باید نانوایان را هم در نظر بگیرد.»

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی با تاکید بر اینکه پرداخت جریمه‌های ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی از توان نانوایان خارج است و پخت نان سنگک سه هزار تومانی صرفه اقتصادی ندارد، افزود که بسیاری از نانوایان را با «ریش‌سفیدی» کردن، به ادامه کار ترغیب می‌کند و به آنان اعلام نرخنامه جدید را وعده می‌دهد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی با تایید قطع‌ پیاپی دستگاه‌های خودپرداز در هفته‌ گذشته، گفت کاغذ دستگاه‌ها به دست نانوایان نمی‌رسد و شرکت پشتیبان پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست؛ به‌ طوری‌ که نانوا مجبور است چندین مرتبه تماس بگیرد تا کاغذ برایش ارسال شود. او همچنین به دشواری‌های کار با دستگاه‌های خودپرداز برای نانوایان و مشتری‌ها اشاره کرد.

دولت ابراهیم رئیسی سال ۱۴۰۱ به بهانه جلوگیری از قاچاق آرد، یارانه آرد را حذف و اجرای طرح نان سهمیه‌ای از طریق کارت‌ بانکی را اجرا کرد. دولتی‌ها ادعا کرده بودند که با اجرای این طرح، قیمت نان گران نمی‌شود و یارانه آن مستقیم به حساب مردم واریز خواهد شد. به‌رغم این وعده‌ها، طرح نان سهمیه‌ای آن‌طور که دولتی‌ها گفته بودند اجرا نشد و اکنون پس از گذشت حدود یک سال، دردسرهایی که برای نانوایان و مردم ایجاد کرده، آشکارتر شده است.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که طرح دولت رئیسی بازار نان را آشفته‌تر کرده است؛ به‌ طوری‌ که قیمت یک عدد نان سنگک یا بربری از محله‌ای به محله‌ای دیگر فرق می‌کند. روزنامه اعتماد در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: «در نانوایی یک محله نان بربری کنجدی ۱۰ هزار تومان است، در محله‌ای دیگر قیمت همان نان پنج هزار تومان و در یک محله دیگر ۱۲ هزار تومان است. اما قیمت نان سنگک خیلی بیشتر از این‌ها است. کف قیمت نان سنگک در اغلب نانوایی‌ها ۱۰ هزار تومان است؛ در برخی نانوایی‌ها هنوز نان به قیمت مصوب به دست مردم می‌رسد یعنی پنج هزار تومان، اما سقف قیمت این نان تا ۳۰ هزار تومان هم هست. اگر نانوایی بروید، می‌توانید نان ۳۰ هزار تومانی بخرید. اگر همین نان را آنلاین بخرید، باید ۴۰ هزار تومان هزینه کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالان صنفی می‌گویند با توجه به افزایش سایر هزینه‌ها، قیمت نان نیز باید ۱۰۰ درصد بیشتر شود اما دولت رئیسی از یک سو به مردم گران نشدن قیمت نان را وعده می‌دهد و از سوی دیگر بار مالی این وعده را بر دوش نانوایان می‌گذارد.

وزارت امور اقتصاد و دارایی روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد دولت در سال جاری برای افزایش قیمت نان و آرد برنامه‌ای ندارد و مقرر است اقتصاد واحدهای نانوایی با اتکا به ابزارهای غیرقیمتی تقویت شود.

این وزارتخانه مدعی است دولت با کمک‌هزینه ۳۰ درصدی، بخشی از هزینه‌‌های سربار واحدهای نانوایی را جبران کرده است اما نانوایان می‌گویند دولت نه به تعهداتش در پرداخت کمک‌هزینه به نانوایان عمل می‌کند و نه به آن‌ها اجازه افزایش قیمت می‌دهد.

روزنامه دنیای اقتصاد روز سه‌شنبه در گزارشی، با استناد به داده‌های آماری نوشت در بازه زمانی بهمن ۱۳۹۵ تا بهمن ۱۴۰۱، قیمت نان و غلات در ایران ۶۲۱ درصد گران‌تر شده که از این میزان، ۶۲ درصد آن در یک سال گذشته رخ داده است.