دولت قیمت آرد را افزایش داد ولی با افزایش قیمت نان مخالف است

افزایش قیمت نان با حذف آرد یارانه‌ای؛ نان باگت ۱۸ هزار تومان می‌شود

افزایش قیمت نان در روزهای اخیر مختص به تهران نیست و در برخی شهرهای دیگر نیز مشاهده شده است - AFP

دولت سیزدهم از یک سو با افزایش قیمت آرد موافقت کرده است و از سوی دیگر ادعا می‌کند که افزایش قیمت نان در برخی نانوایی‌ها مبنای قانونی ندارد و با «متخلفان» برخورد می‌شود.

در روزهای گذشته، قیمت آرد از کیلویی دو هزار و ۷۰۰ تومان برای صنایع و اصناف به کیلویی ۱۲ هزار تومان رسید. نانوایی‌ها می‌گویند آرد سهمیه‌ای که دولت در اختیار آنان می‌گذارد، کافی نیست و آن‌ها مجبورند بخش زیادی از آرد موردنیاز خود را از بازار آزاد تهیه‌ کنند؛ به همین دلیل برخی نانوایی‌ها قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند اما مقام‌های دولتی می‌گویند این کار «تخلف» است.

حشمت‌الله عسگری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، این ادعا را مطرح کرد و از «برخورد قاطع و قانونی با متخلفان» در سطح استان تهران خبر داد. او افزایش قیمت نان در برخی نانوایی‌ها را «خودسرانه» خواند و گفت: «قیمت نان در سال جاری همان مصوبه سال گذشته است و هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداریم.»

افزایش قیمت نان در روزهای اخیر مختص به تهران نیست و در برخی شهرهای دیگر نیز مشاهده شده؛ حتی بعضی از مردم می‌گویند قیمت یک عدد نان بربری در نانوایی‌ها به هفت هزار تومان رسیده است.

پس از افزایش قیمت گندم و آرد، ماکارونی هم در فروشگاه‌های ایران گران و کمیاب شد؛ اما روزنامه دولتی ایران از افزایش قیمت‌ها دفاع کرد و مدعی شد که با «واقعی شدن قیمت‌ها»، دست قاچاقچیان کوتاه می‌شود. ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، نیز با دفاع از گرانی قیمت گندم و آرد، ادعا کرد که برخی نانوایی‌ها آردهای خود را به دلالان می‌فروشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سوی دیگر این ماجرا، نانوایی‌ها قرار دارند که می‌گویند برای تهیه آرد موردنیاز خود به بازار آزاد مراجعه و آن را به نرخ کیلویی ۱۲ هزار تومان تهیه می‌کنند. قیمت آرد آزاد برای واحدهای تولیدی نان فانتزی از ۱۲ هزار تومان هم بیشتر است و بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلو آرد برای واحدهای نان فانتزی‌پزی از یک هزار و ۷۵۰ تومان به ۱۶ هزار تومان رسیده است.

به گفته محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌ فانتزی، از روز شنبه، ۱۰ اردیبهشت، سامانه سهمیه آرد برای واحدهای صنفی نان فانتزی بسته شد و قیمت آرد دولتی آن‌ها هنوز مشخص نیست. او با انتقاد از حذف «بدون نظم» و «بی‌برنامه» یارانه آرد و نان گفت: «در برنامه پنجم و برنامه ششم تاکید شد که باید ۴۰ درصد مصرف به نان حجیم منتقل شود اما حالا یارانه نان‌های حجیم را برداشته‌اند.»

رئیس اتحادیه نان‌ فانتزی گفت که در نتیجه حذف آرد یارانه‌ای، میان نان سنتی و فانتزی رقابتی نابرابر ایجاد می‌شود و فاصله قیمتی نان‌ها بالا می‌رود تا آنجا که ممکن است قیمت نان باگت شش هزار تومانی به ۱۸ هزار تومان افزایش یابد.

او همچنین درباره خطر کاهش فروش و تعدیل نیروی نانوایی‌های فانتزی در پی افزایش قیمت آرد هشدار داد.

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی و نمایندگان مجلس وعده داده‌ بودند که ارز ترجیحی دارو و نان حذف نمی‌شود؛ اما با تصمیم ستاد تنظیم بازار، قیمت گندم و آرد افزایش یافت و حالا دولت قصد دارد با روش دستوری، مانع از افزایش قیمت نان شود.

بیشتر از اقتصاد