کارگران پیمانی نفت: خبرسازی‌های دروغین بی‌تاثیر است، به اعتصاب‌ها ادامه می‌دهیم

شورای سازمان‌دهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت از مردم ایران خواست پشتیبان کارگران باشند

شورای سازمان‌دهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اعتصاب سراسری کارگران پروژه‌ای نفت، گاز، فولاد و معدن که از ابتدای اردیبهشت آغاز شده است، به‌رغم «ادعاهای دروغین» ادامه دارد. در این بیانیه آمده است که از زمان آغاز اعتصاب‌های سراسری تاکنون، بخش‌های مختلفی از کارگران پروژه‌ای کارگاه‌های خود را ترک کرده‌اند و به اعتصاب پیوسته‌اند، به‌طوری‌که در فاصله کمتر از یک ماه پس از شروع اعتصاب، ده‌ها هزار کارگر وارد اعتصاب شده‌اند.

کارگران افزایش ۷۹ درصدی حقوق، ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت در ماه را خواستارند و می‌گویند کارفرمایان دولتی باید دیگر مطالبه‌های آنان را نیز پرداخت کنند. امنیت در محیط کار، ارتقای استانداردهای خوابگاه‌ها، بالا رفتن کیفیت غذا و بهداشت و درمان رایگان، از مطالبه‌های کارگران اعتصاب‌کننده است.

آن‌ها همچنین به امنیتی شدن محیط کار خود اعتراض دارند و برگزاری تجمع‌های اعتراضی را حق مسلم خود می‌دانند. در بیانیه شورای سازمان‌دهی کارگران پیمانی نفت آمده است: «باید دست پیمانکاران مفت‌خور از محیط‌های کاری کوتاه شود.»  

امضاکنندگان بیانیه می‌گویند در این مدت پیمانکاران، کارفرمایان و مقام‌های مسئول به انواع تهدیدها و ترفندها متوسل شدند تا اعتصاب آن‌ها را بشکنند، اما موفق نشدند و اعتصاب همچنان ادامه دارد.

در بیانیه شورای سازمان‌دهی کارگران پیمانی نفت آمده است که تهدید به‌کارگیری نیروهای جدید و اخراج کارگران برای پایان دادن به اعتصاب‌ها نیز بی‌تاثیر بوده است و حتی رسانه‌های دولتی هم بر شکست این طرح اذعان کرده‌اند.

کارگران پیمانی نفت در ادامه نیز تاکید کردند: «تهدید به دستگیری و تلاش برای تفرقه‌افکنی در صفوف اعتصاب‌‍ از‌طریق پخش اخبار کذب، بخش دیگری از تلاش‌ها بود که با هوشیاری و اتحاد کارگران خنثی شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به گفته کارگران، به‌رغم اینکه اعتصاب‌ها ادامه دارد و کارگاه‌ها تخلیه و تعطیل شده‌اند، تبلیغات حکومتی حاکی از آن است که اعتصاب تمام شده است و کارگران به محیط کار بازگشته‌اند. به‌رغم این‌ ادعا، اعتصاب‌کنندگان تاکید کردند برای هیچ‌یک از خواسته‌هایشان پاسخ نگرفته‌اند و مطالبه‌های سراسری آنان باید به‌شکل سراسری پاسخ داده شود و حکومت با تهدید و خبرسازی‌های دروغین نمی‌تواند آنان را از پیگیری مطالبه‌هایشان منع کند. آن‌ها همچنین از مردم ایران خواستند که همچنان حمایتشان کنند.

کارگران پروژه‌ای نفت و گاز پیش‌تر نیز به مناسبت روز جهانی کارگر تاکید کرده بودند که اعتصاب سراسری خود را ادامه می‌دهند.

ویدیویی، روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد اعتصاب کارگران در مناطق مختلف از‌جمله دشت عباس دهلران در استان ایلام ادامه دارد. اعتصاب کارگران در حالی وارد بیست‌وششمین روز شد که حقوق ماه اسفند بسیاری از آنان تاکنون پرداخت نشده است.

کارگران پیمانی نفت پس از کشته شدن مهسا امینی و آغاز خیزش انقلابی در همراهی با اعتراض‌های عمومی ایرانیان، اعتصاب‌های متعددی را سازمان‌دهی کردند. طی این مدت نیز ده‌ها کارگر بازداشت و اخراج شدند.