واتیکان وقوع معجزه احتمالی در کلیسای کنتیکت را بررسی می‌کند

معجزه در کلیسای کاتولیک، بخشی مهم از روند تبدیل شدن به قدیس است

پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک در حال سخنرانی در کلیسا -  آوریل ۲۰۲۳ - AFP

براساس گزارش‌ها، کلیسای کاتولیک در حال بررسی معجزه‌ای احتمالی است که در کلیسایی واقع در کنتیکت روی داده است.

به گزارش [نشریه] هارتفورد کوارنت، این معجزه مفروض در کلیسای سنت توماس در توماستون، کنتیکت رخ داده است.

جناب جوزف کراولی، ریاست کلیسای سنت ماکسیملیان کلبه که شامل کلیسای سنت توماس هم می‌شود، گفت نان‌های مقدسی که موقع مشاهده مراسم عشای ربانی توزیع شد، در داخل سیبوریوم [ظرف جام مانند] چند برابر شدند.

کشیش کراولی بعد از عشای ربانی با اشاره به ظروف فلزی که در آن نان مقدس می‌گذارند، گفت:«خدا خودش را در سیبوریوم تکثیر کرد. خدا روزی‌رسان است و شیوه این کار عجیب است. و چنین اتفاقی رخ داد.»  

اسقف‌نشین هارتفورد در واکنش به این امر، پژوهش‌هایی را برای تعیین معجزه بودن یا نبودن آن آغاز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آن زمان به بعد، جماعت مکتب ایمان واتیکان، گروهی که قدمت آن به دهه ۱۵۰۰ میلادی بازمی‌گردد و وظیفه‌اش ترویج و دفاع از دین کاتولیک در سراسر جهان است، با پی بردن به این موضوع پژوهش خود را آغاز کرد.

دیوید الیوت، سخنگوی این اسقف‌نشین، بیانیه‌ای برای هارتفورد کوارنت فرستاد و گفت:«گزارش‌هایی مانند ادعای معجزه در توماستون باید به جماعت مکتب ایمان در رم ارجاع شود. این اسقف‌نشین بر همین مبنا رفتار کرده است و در زمان مقرر منتظر پاسخ خواهد بود.»

معجزه در کلیسای کاتولیک، بخشی مهم از روند تبدیل شدن به قدیس است. بررسی‌های مربوط به قداست معمولا پنج سال بعد از درگذشت یک کاتولیک خاص آغاز می‌شود.

برای این منظور [فرد] باید واجد معیارهایی از‌جمله «معجزات تاییدشده» باشد - مقام‌های واتیکان باید تعیین کنند که این معجزات نتیجه مستقیم دعای فردی برای قدیس انتخابی است. آن‌ها باید به این تصمیم برسند که این معجزه نتیجه شفاعت قدیس احتمالی فقید بین شفاعت‌خواه و خدا بوده است.  

کلیسای کاتولیک معجزه را به‌منزله «نشانه اعجاز مانند شفابخشی یا کنترل طبیعت که فقط منسوب به قدرت الهی است»، توصیف می‌کند.

برای کسانی که با الهیات کاتولیک آشنایی ندارند، تکثیر نان‌های مقدس کاری کوچک با استفاده از قدرت الهی به‌ نظر می‌رسد، اما مراسم شکرگزاری – که اغلب عشای ربانی یا شام خدا نامیده می‌شود – شاید مقدس‌ترین و مهم‌ترین مراسم– یا مناسک – مقدس این دین باشد.  

کاتولیک‌ها معمولا به استحاله یا این تفکر اعتقاد دارند که نان و شراب مراسم عشای ربانی، به معنای واقعی کلمه به بدن و خون مسیح پس از تقدیس تبدیل می‌شود، نه اینکه صرفا نمادی از حضور مسیح باشند.

مایکل اونیل با نام مستعار شکارچی معجزه که کتابی با عنوان «علم و اعجاز: چگونه کلیسا ماوراءالطبیعه را بررسی می‌کند» نوشته است، در گفت‌وگو با هارتفورد کوارنت نمونه‌هایی از معجزات مراسم عشای ربانی پیشین را نقل کرد.

او گفت:«معجزات مراسم عشای ربانی انواع گوناگون دارد، اما به نظر من مهم‌ترین آن‌ها  مواردی نادر بود که گفتند از نان مقدس خون انسان می‌ریخت.»   

کشیش بودن مایکل مک گیونی، بنیانگذار شوالیه‌های کلمبوس در کلیسای سنت توماس که معجزه ادعایی در آن رخ داد، پایان یافت. او را برای قرارگرفتن در برنامه قداست در نظر داشتند و برای این منظور به یک معجزه تاییدشده دیگر نیاز دارد و پس از آن، وارد مرحله بررسی نهایی قداست در کلیسای کاتولیک می‌شود.

لئونارد بلر، اسقف اعظم، به هارتفورد کوارنت توضیح داد: «آنچه گزارش شده است در کلیسای محلی ما در توماستون رخ داده که زمانی مایکل مک گیونی کشیش آن بود، و درصورت تایید، نشانه یا اعجازی خواهد بود که فقط منسوب به قدرت الهی است تا ایمان ما به معجزه روزانه عشای ربانی تقویت شود. همچنین برای اسقف‌های ایالات متحده آمریکا که برای تجدید و تقویت ایمان و عمل کاتولیک‌ها در این مراسم مقدس تلاش می‌کنند، منبع برکتی از بهشت خواهد بود.»

واتیکان به نامزدهای قداست که معجزات «تاییدشده» دارند، عنوان «متبرک» داده است.    

© The Independent

بیشتر از جهان