گلنار دهقانی اسقف ایرانی‌‌الاصل مهمان مهم تاج‌گذاری چارلز سوم بود

بهرام، برادر گلنار دهقانی، در سال‌های اول وقوع انقلاب به دست ماموران حکومت کشته شد

گلنار دهقانی در مراسم تاج‌گذاری شاه چارلز-twitter/nasserkarami

گلنار (گلی) فرانسیس دهقانی، اسقف اعظم و عضو مجلس اعیان بریتانیا، یکی از روحانیون مسیحی مهم شرکت‌کننده در مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم در کلیسای وست‌مینستر لندن بود. مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم در ششم ماه مه (۱۶ اردیبهشت) با چهل‌وچهارمین سالروز قتل حکومتی بهرام، برادر جوان گلنار فرانسیس دهقانی، به دست عوامل جمهوری اسلامی ایران مصادف شد. اسقف اعظم کلیسای بریتانیا پیش از شرکت در مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم، در توییتی نوشت که یاد و خاطره برادرش را زنده نگه می‌دارد.

گلنار فرانسیس سال ۱۹۶۶(۱۳۴۵) در اصفهان متولد شد. پدر و مادرش، حسن دهقانی و مارگارت تامپسون، اهل شهرستان تفت در استان یزد بودند. حسن دهقانی اولین اسقف ایرانی آنگلیکان بود. او نزدیک به ۳۰ سال در این سمت ماند و حدود ۱۰ سال هم ریاست کلیسای اسقفی در اورشلیم و خاورمیانه را برعهده داشت. پدربزرگ مادری گلناز، ویلیام، هم بین سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۳۹ در ایران اسقف بود.

خانواده دهقانی پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران با تهدید‌ها و حملات هدفمند حکومتی که با هدف آزار پیروان سایر ادیان و به فرمان خمینی انجام می‌شد، مواجه شدند. در یکی از این حملات، مادر گلنار مصدوم شد و پس از مدتی هم خبر رسید که بهرام، پسر ۲۴ ساله آنان، در مسیر خانه‌ به ضرب گلوله کشته شده است. حسن دهقانی، به همراه همسر و دخترانش چندماه قبل از این اتفاق از ایران مهاجرت کرده بودند و بهرام هم قصد داشت ایران را ترک کند و به خانواده‌اش در بریتانیا ملحق شود اما نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران گذرنامه‌اش را توقیف کردند و به او گفتند تنها در صورتی می‌تواند ایران را ترک کند که پدرش دسترسی به صندوق بازنشستگی کلیسا را واگذار کند. حسن دهقانی بعدها در کتابی به نام «بیداری سخت»، خاطرات آن روزها را به رشته تحریر درآورد.

سال‌های زندگی در بریتانیا برای حسن دهقانی و خانواده‌اش با آرامش بیشتری همراه بود؛ گلنار پس از مهاجرت در یک مدرسه شبانه‌روزی درس خواند و سپس از دانشگاه ناتینگهام لیسانس هنر گرفت اما در نهایت پس از ازدواج با یک کشیش بریتانیایی و ادامه تحصیل در رشته الهیات در دانشگاه بریستول، به راهی قدم گذاشت که پدر و پدربزرگش رفته بودند و طولی نکشید که به‌عنوان اولین اسقف ایرانی کلیسای لفبورو بریتانیا معرفی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همان زمان، خبر برگزیده شدن یک زن پناهنده ایرانی به‌عنوان اسقف کلیسا در رسانه‌های بریتانیایی بازتاب پیدا کرد و سایت محبت‌نیوز که اخبار مسیحیان ایرانی را پوشش می‌دهد، نوشت این تصمیم در راستای از میان برداشتن میراث دشمنی با خارجی‌ها و اقلیت‌های قومی اتخاذ شده است. محبت‌نیوز حسن دهقانی را نیز «مردی مومن، رهبری برجسته، معترف ایمان و دوست محبوب افرادی بسیار» معرفی کرد.

گلنار دهقانی پس از انتصاب به‌عنوان اسقف کلیسای بریتانیا از پیشرفت‌های کلیسا تقدیر کرد اما گفت که این پیشرفت‌ها کافی نیستند و کلیسای بریتانیا باید مدرن باشد.

کشیش دهقانی مدتی نیز به‌عنوان تهیه‌کننده برنامه مسیحیان با رسانه‌های بریتانیایی همکاری می‌کرد و حدود دو سال هم مدرس موسیقی در مدرسه‌ای بریتانیایی بود. مشاور وزیر امور زنان بریتانیا نیز از سوابق کاری گلنار دهقانی است. او سه فرزند دارد.

گلنار دهقانی در جریان خیزش انقلابی ایرانیان و پس از اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، در مجلس اعیان بریتانیا به اعدام‌های حکومتی در جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و گفت: «من به عنوان یک ایرانی‌تبار هنوز دوستان و عزیزانی در آنجا دارم که نگرانشان‌ام. احتمال دارد اعدام‌های بیشتری در راه باشد؛ چرا که ده‌ها حکم در این مورد صادر شده‌ است.»