آمریکا تا سال ۲۰۷۰ اکثریت مسیحی را از دست می‌دهد

در تمام سناریوهایی که این مطالعه پیش‌بینی کرد، در دهه‌های آینده در آمریکا، تعداد افرادی که غیرمذهبی شناخته می‌شوند، افزایش می‌یابد

مطالعه جدید نشان می‌دهد حدود یک‌سوم مسیحیان در سنین بین ۱۵ تا ۲۹ سالگی از دین خود خارج می‌شوند - Giorgio VIERA / AFP

ایالات متحده آمریکا بیش از هر کشور دیگری در جهان موطن مسیحیان مانده است. مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد تا سال ۲۰۷۰، این ساختار جمعیتی تغییر می‌کند و مذهبی که مدت‌های مدید فرقه اکثریت این کشور بود، به اقلیت بدل می‌شود.

نمونه‌سازان مرکز پژوهش‌های پیو در مطالعه‌ای جدید که روز سه‌شنبه منتشر شد، نوشتند: «اگر روندهای اخیر در تغییر دین ادامه یابد، ظرف چند دهه، مسیحیان کمتر از نیمی از جمعیت ایالات متحده آمریکا را تشکیل خواهند داد.»  

این برآوردها که در آن از ترکیب مذهبی فعلی این کشور به مثابه نقطه شروع استفاده شد، با در نظر گرفتن تفاوت‌های مذهبی بر اساس سن و جنس، میزان زادوولد، الگوهای مهاجرت و میزان «تغییر مذهب» انجام گرفت.

این گزارش تغییر مذهب را این‌طور توصیف کرد: «تغییر [مذهب] که در برخی موارد تبدیل مذهب توصیف می‌شود؛ در این گزارش، تغییر از مذهبی که شخص (در کودکی) با آن بزرگ شده، به هویت مذهبی فعلی‌ او (در بزرگسالی) تعریف شده است.»

این گزارش چهار چشم‌انداز احتمالی در ایالات متحده آمریکا را، همگی با نرخ‌های مختلف تغییر مذهب، که از دهه ۱۹۹۰ به طور پیوسته در حال افزایش است، پیش‌بینی می‌کند. در هر چهار چشم‌انداز، تعداد افراد غیرمذهبی که به آن‌ها عنوان «هیچ‌کدام» نیز داده شده است، افزایش یافت.  

مدلسازان بر اساس الگوهای فعلی که در دهه‌های اخیر مشاهده شد، به این نکته اشاره می‌کنند که حدود یک‌سوم مسیحیان در سنین بین ۱۵ تا ۲۹ سالگی از دین خود خارج می‌شوند؛ دورانی که آن را «دوره‌ای پرآشوب که در آن تغییر مذهب بیشتر رخ می‌دهد» توصیف می‌کنند.

آن‌ها با در نظر گرفتن همان روندهای مشاهده‌شده، اشاره می‌کنند که حدود ۲۱ درصد از هیچ‌کدام‌ها- یا جوانانی که به فرقه مذهبی وابسته نیستند- به مسیحیت روی می‌آورند. چنانچه این روندها ثابت بماند، که به گفته پژوهشگران با توجه به افزایش تغییر مذهب در سال‌های اخیر بعید است، آن‌وقت تا سال ۲۰۷۰، مسیحیان ۴۶ درصد جمعیت ایالات متحده آمریکا و هیچ‌کدام‌ها ۴۱ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

اگر تغییر مذهب به رشد خود ادامه بدهد، اما روی ۵۰ درصد ثابت بماند، آن‌وقت مسیحیان تا سال ۲۰۷۰ کمی بیش از یک‌سوم (۳۹ درصد) جمعیت را تشکیل خواهند داد. آمریکایی‌هایی که با عنوان هیچ‌کدام شناخته می‌شوند، تقریبا نیمی (۴۸ درصد) از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مطالعه نشان داد چنانچه تغییر مذهب محدود نشود، شکاف بین غیرمذهبی‌ها و مسیحیان آنقدر افزایش می‌یابد که منعکس‌کننده تقریبا معکوس شدن روندهای جاری امروزی خواهد بود؛ به طوری که در آن، مسیحیان به ۳۵ درصد جمعیت (اکنون ۶۴ درصد جمعیت) و هیچ‌کدام‌ها به ۵۲ درصد (اکنون ۳۰ درصد جمعیت) جمعیت برسند.

این مرکز در سرتاسر گزارش خود تاکید کرد که تمام برآوردها بر اساس داده‌ها و نمونه‌های ریاضی بوده‌اند و نباید به مثابه پیش‌بینی آینده به حساب بیاید.

به نوشته آن‌ها، «هیچ‌یک از این سناریوهای فرضی دقیقا مطابق نمونه پیش‌بینی‌شده پیش نمی‌رود اما در مجموع، نشان می‌دهد که تغییر [مذهب] چقدر در ترکیب مذهبی کلی جمعیت ظرف چند دهه، تاثیر دارد.»

آن‌ها عواملی را برمی‌شمارند که بر ترکیب مذهبی این کشور به شکل چشمگیری تاثیرگذار است و شاید حتی به احیای مسیحیت در دهه‌های آینده منجر شود؛ عواملی نظیر رکود اقتصادی، بحران تغییرات اقلیمی، تغییر الگوهای مهاجرت یا نوآوری‌های دینی.

اما این عوامل در مطالعه لحاظ نشده‌اند.

پژوهشگران یادآوری می‌کنند که طبق هر چهار سناریو، جمعیت پیروان ادیان غیرمسیحی (مثل یهودیان، مسلمانان، هندوها و بودایی‌ها) افزایش می‌یابد به ۱۲ تا ۱۳ درصد جمعیت می‌رسد و درصد فعلی‌ آن‌ها دوبرابر می‌شود.

احتمالا به این دلیل که رشد مذاهب غیرمسیحی در ایالات متحده آمریکا به تغییر مذهب ربطی ندارد، بلکه به عواملی نظیر مهاجرت وابسته است. آن‌ها در این مطالعه، الگوهای مهاجرت را در هر چهار سناریو، ثابت نگه داشتند.

در این مطالعه آمده که کاهش احتمالی هویت مسیحی مطابق با روندهایی است که در سرتاسر اروپای غربی در ۵۰ سال گذشته رخ داد. مثلا آن‌ها به روندهای مشاهده‌شده در کشورهایی مثل بریتانیای کبیر اشاره می‌کنند که در سال ۲۰۰۹ تعداد «هیچکدام»ها از مسیحیان پیشی گرفت و هلند که اوج این نوع غیرمذهبی شدن در آن در دهه ۱۹۷۰ آغاز شد.

به گفته آن‌ها، نداشتن هویت مذهبی در این مطالعه به این شکل توصیف شده است: «[ما] نمی‌دانیم باورها و اعمال مذهبی در دهه‌های آینده چگونه متحول می‌شود.»

این تمایزی مهم است؛ چون آن‌ها به این نکته نیز پی برده‌اند که آمریکایی‌هایی که با عنوان «هیچکدام»ها شناخته می‌شوند، به طور یکسان بی‌ایمان یا بی‌توجه به اعمال دینی نیستند. بسیاری از افراد این گروه همچنان اعمال مذهبی سنتی را به جا می‌آورند؛ «ازجمله اکثریت قاطعی که به نوعی قدرت برتر یا نیروی معنوی اعتقاد دارند».

بودجه این مطالعه را موسسه‌های خیریه پیو و بنیاد جان تمپلتون تامین کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان