یوروویژن ۲۰۲۳ زیر سایه حمله روسیه به اوکراین؛ سوئد برای هفتمین‌بار فاتح رقابت‌ها شد

لحظاتی پس از آنکه گروه اوکراینی توورچی ترانه «قلب فولادی» را اجرا کرد، روسیه شهر ترنوبیل، محل زندگی این گروه، را بمباران کرد

در سراسر مراسم یوروویژن امسال نشانه‌هایی از جنگ اوکراین دیده می‌شد- OLI SCARFF/AFP

لورین، خواننده و ترانه‌سرا از سوئد، با ترانه «خالکوبی» (تتو) برنده شصت‌وهفتمین دوره مسابقه آواز یوروویژن شد.

لورین زینب نورا طلحاوی معروف به لورین، خواننده سوئدی مراکشی‌تبار ۳۹ ساله، پیش‌تر در سال ۲۰۱۲ هم با ترانه «سرخوشی» (یوفوریا) برنده یوروویژن شده بود. سوئد پیش از این، شش بار دیگر هم فاتح این مسابقات شده بود.

پس از سوئد، نمایندگان فنلاند، اسرائیل و ایتالیا در جایگاه‌های بعد ایستادند. کریا، خواننده رپ و ترانه‌سرای ۲۹ ساله فنلاندی با ترانه «چاچاچا» در این مسابقات درخشید و رتبه دوم را از آن خود کرد. پس از او، نوا کیرل، نماینده اسرائیل، با ترانه «تک‌شاخ» (یونیکورن) رتبه سوم قرار گرفت. مارکو منگونی، نماینده ایتالیا، با ترانه «دو زندگی» (دوئه ویته) هم به جایگاه چهارم رضایت داد.

مسابقه آواز یوروویژن نخستین بار سال ۱۹۵۶ در شهر لوگانو در سوییس برگزار شد. از آن زمان این مسابقه از نظر نحوه اجرا تغییرات زیادی کرد. این مسابقه هر ساله بین کشورهای عضو اتحادیه پخش برنامه‌های اروپایی برگزار می‌شود و پس از مسابقات ورزشی، پربیننده‌ترین مسابقه تلویزیونی در اروپا است.

در سال ۲۰۲۲، گروه ارکستر کلوش از اوکراین برنده این مسابقه شد، اما کی‌یف به‌ دلیل جنگ در این کشور، نتوانست به رسم این مسابقات، میزبان رقابت‌‌های سال جاری باشد و این فرصت در اختیار نایب قهرمان، یعنی بریتانیا، قرار گرفت و تماشاگران خوش‌اقبال دارای بلیت فینال مسابقات آواز یوروویژن پس از ماه‌ها انتظار، شامگاه شنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) در شهر لیورپول شاهد هنرنمایی و رقابت نمایندگان ۲۶ کشور راه‌یافته به فینال برای دستیابی به میکروفون بلورین بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده اوکراین در یوروویژن ۲۰۲۳ گروه توورچی با ترانه «قلب فولادی» بود و با اجرای ویژه خود رتبه ششم مسابقات را از آن خود کرد. شعر این ترانه از مقاومت خستگی‌ناپذیر اوکراینی‌ها در برابر محاصره چندماهه کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل الهام گرفته شده است. این گروه هنگام اجرا با ترکیب نورهای زرد و آبی، به حمله نظامی روسیه به اوکراین اعتراض کرد.

لحظاتی پس از پایان اجرای این گروه، شهر ترنوبیل، محل زندگی این گروه، هدف حمله هوایی روسیه قرار گرفت. گروه توورچی در توییتر نوشت: «در حالی که ما بر صحنه یوروویژن درباره قلب‌های فولادی، تسلیم‌ناپذیری و اراده‌مان می‌خواندیم، روسیه شهر ما را بمباران کرد.»

مراسم یوروویژن ۲۰۲۳ تا حد زیادی تحت تاثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین قرار داشت و در سراسر این مراسم نشانه‌هایی از این جنگ دیده می‌شد. با این‌ همه، برگزارکنندگان در بیانیه‌ای با درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهوری اوکراین، برای سخنرانی در برابر ۱۶۰ میلیون بیننده مخالفت کردند. این بیانیه، با اشاره به «نیت ستایش‌برانگیز» رئیس‌جمهوری اوکراین، تصریح کرد که خواست زلنسکی با «ماهیت غیرسیاسی» این رویداد مغایر است.

بیشتر از فرهنگ و هنر