زلنسکی در دیدار با مقامات آلمان از «همبستگی فوق‌العاده» با مردم اوکراین تشکر کرد

رئيس‌جمهوری اوکراین پس از سفر به ایتالیا و دیدار با پاپ، بلافاصله عازم برلین شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز یکشنبه ۱۴ مه (۲۳ اردیبهشت) با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان دیدار و از دولت او برای نشان دادن «همبستگی فوق‌العاده» با مردم اوکراین و حمایت‌های نظامی گسترده از این کشور تشکر کرد.

به گزارش رویترز، زلنسکی که روز شنبه برای دیدار با مقامات ایتالیا و همچنین پاپ به ایتالیا و واتیکان سفر کرده بود، در نیمه‌های شب عازم برلین شد.

رهبر اوکراین با شلوار رزمی خاکی و یک ژاکت مشکی، ابتدا از سوی فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهوری آلمان، مورد استقبال قرار گرفت و سپس برای دیدار با اولاف شولتز به ساختمان صدراعظم رفت.

زلنسکی ضمن قدردانی از دولت آلمان در دفترچه مهمانان ریاست جمهوری این کشور نوشت: «در چالش‌برانگیزترین زمان در تاریخ مدرن اوکراین، آلمان ثابت کرد که دوست واقعی و متحد قابل اعتماد ما است. ما با هم پیروز خواهیم شد و صلح را به اروپا بازمی‌گردانیم.»

آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا محسوب می‌شود، در آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به دلیل واکنش دیرهنگام و مردد در حمایت از کی‌یف با انتقاد مواجه شد، اما پس از آن به یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان کمک‌های مالی و نظامی به این کشور تبدیل شده است.

دولت آلمان روز شنبه از ارائه ۲.۷ میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین خبر داد. این حمایت، بزرگ‌ترین بسته حمایتی این کشور از زمان تهاجم روسیه در فوریه سال گذشته تاکنون است. برلین همچنین متعهد شده است تا زمانی که لازم باشد از کی‌یف حمایت بیشتری کند.

زلنسکی آخرین بار در فوریه سال گذشته، درست قبل از شروع جنگ، برای حضور در شورای امنیت مونیخ به آلمان سفر کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلمان در حمایت از اوکراین گام‌های مهمی برداشته است به عنوان نمونه با وجود اینکه گاز روسیه نیمی از واردات گاز این کشور را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده بود، برلین دیگر هیچ گونه واردات مستقیم گازی از روسیه ندارد. این کشور همچنین حدود یک میلیون پناهنده اوکراینی را پذیرفته است.

دیدار زلنسکی با رهبر کاتولیک‌های جهان

زلنسکی روز شنبه با سفر به واتیکان، در دیدار با پاپ از او خواست که از طرح صلح کی‌یف حمایت کند.

پاپ که از زمان آغاز جنگ تقریبا در تمام مراسم عشای ربانی هفتگی خواستار پایان تهاجم روسیه به اوکراین شده است، در دیدار با رئيس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که واتیکان آماده است در بازگرداندن کودکان اوکراینی که از سوی روس‌ها گرفته شده‌اند، کمک کند.

کی‌یف تخمین می‌زند که از فوریه ۲۰۲۲ تاکنون نزدیک به ۱۹ هزار و ۵۰۰ کودک به روسیه یا کریمه تحت اشغال روسیه برده شده‌اند و خروج غیرقانونی این کودکان را محکوم می‌کند.

واتیکان با صدور بیانیه‌ای بدون اشاره به نام کشور روسیه، اعلام کرد که زلنسکی در این ملاقات ۴۰ دقیقه‌ای درباره مصائب جنگ اوکراین با پاپ گفت‌وگو کرد. زلنسکی که برای اولین بار از زمان آغاز جنگ به رم سفر کرده بود، یک جلیقه ضدگلوله را که پیشتر یک سرباز اوکراینی به تن کرده بود، به رهبر کاتولیک‌های جهان هدیه داد.

زلنسکی در توییت خود پس از دیدار با پاپ نوشت: «از او خواستم جنایت‌های روسیه در اوکراین را محکوم کند زیرا بین قربانی و متجاوز برابری وجود ندارد.»

پاپ فرانسیس بارها ابراز تمایل کرده که با بازدید از هر دو پایتخت درگیر جنگ به عنوان یک واسطه بین کی‌یف و مسکو عمل کند، اما پیشنهاد او تاکنون نتوانسته پذیرفته نشده است.

اوایل روز شنبه نیز، زلنسکی با جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، ملاقات کرد. در آن دیدار، ملونی قول حمایت کامل نظامی و مالی از اوکراین را داد و بر حمایت از پیشنهاد عضویت این کشور در اتحادیه اروپا تاکید کرد.

ملونی در یک کنفرانس خبری «تجاوز بی‌رحمانه و ناعادلانه» روسیه را محکوم کرد و قول داد ایتالیا «تا زمانی که لازم باشد» از اوکراین حمایت خواهد کرد. او همچنین از روسیه خواست که فورا از مناطق اشغالی عقب‌نشینی کند.

بیشتر از جهان