گروه هفت: نگران خطر مبادلات مالی نامشروعی هستیم که از ایران سرچشمه می‌گیرند

وزیران اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی گروه هفت در بیانیه خود تاکید کرده‌اند:«ما به تقابل با تلاش‌ها برای دور زدن یا تضعیف تحریم‌های وضع‌شده ادامه می‌دهیم.»

نشست وزیران اقتصاد و دارایی و روسای بانک‌های مرکزی هفت کشور صنعتی، در آستانه دیدار رهبران این هفت کشور در نیاگاتای ژاپن برگزار شد- SHUJI KAJIYAMA/POOL/AFP

وزیران اقتصاد و دارایی و نیز روسای بانک‌های مرکزی هفت کشور صنعتی (گروه هفت) در بیانیه مشترکی، نسبت به مخاطرات معاملات مالی با جمهوری اسلامی ایران هشدار دادند.

در این بیانیه که در پایان نشست یک روزه وزیران اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی هفت کشور صنعتی در ژاپن منتشر شد، گفته شده است:« ما عمیقا نگران خطر مبادلات مالی نامشروعی هستیم که از ایران سرچشمه می‌گیرند.»

در این بیانیه بر تقویت جایگاه گروه ویژه اقدام مالی FATF و نهادهای مشابه تاکید شده است و این نهادها، ضامن یکپارچگی و سلامت نظام مالی جهان خوانده شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل عمل نکردن به تعهدات خود برای پیوستن به پیمان‌های مالی بین‌المللی مربوط به تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی، مجددا از سه سال پیش در فهرست سیاه گروه اقدام مالی FATF  قرار گرفت.

این امر، روابط بانکی و مالی بین‌المللی ایران را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است.

پیوستن یا نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی و دیگر معاهدات بین‌المللی از جمله برای مبارزه با حمایت مالی از تروریسم، یکی از بحث‌های پردامنه و جنجالی در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بود. با وجود تمایل دولت وقت، نیروهای اصولگرا، به‌ویژه از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام مانع پیوستن ایران به این پیمان‌ها شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیران اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی گروه هفت در بیانیه خود تاکید کرده‌اند:«ما به تقابل با تلاش‌ها برای دور زدن یا تضعیف تحریم‌های وضع‌شده ادامه می‌دهیم.»

در این بیانیه همچنین از روسیه و کره شمالی نیز انتقاد شده است.

آلمان، آمریکا، ایتالیا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و کانادا کشورهای عضو گروه هفت هستند. روسیه، نیز که پیش از این عضو این گروه بود، پس از حمله نظامی به اوکراین از گروه هفت اخراج شد.

در این بیانیه گفته شده است:« در بیانیه آنها آمده: «ما از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی برای تعلیق عضویت روسیه به طور کامل حمایت می‌کنیم.»

وزیران اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی هفت کشور صنعتی در عین حال، بر حمایت خود از اوکرایت تاکید کرده‌اند.

در این بیانیه همچنین از تهدیدات کره شمالی، آزمایش متعدد و مکرر موشک‌های بالستیک و تامین مالی برنامه ساخت سلاح‌کشتار جمعی کره شمالی به‌طور ابراز نگرانی شده است.

این نشست در آستانه نشست رهبران هفت کشور صنعتی برگزار شد. قرار است رهبران گروه هفت، از ۱۹ تا ۲۱ مه در هیروشیما گرد هم آیند.

بیشتر از جهان