ماکرون از آزادی دو شهروند فرانسوی زندانی در ایران خبر داد

علاوه بر برنارد فیلان که خبر آزادی او صبح جمعه منتشر شده بود، رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که بنجامین بریر نیز آزاد شده است

خانواده‌های شهروندان فرانسوی بازداشت‌شده در ایران، روز هشتم بهمن ۱۴۰۱ در تظاهراتی در پاریس، اقدام جمهوری اسلامی را گروگانگیری خواندند- REUTERS/Christian Hartmann

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در توییتی از آزادی بنجامین بریر، شهروند فرانسوی زندانی در زندان مشهد و برنارد فیلان، شهروند ایرلندی–فرانسوی خبر داد و اعلام کرد این کشور به تلاش‌برای آزادی سایر شهروندان خود ادامه خواهد داد.

او در این توییت نوشت:« آزادی. سرانجام. بنجامین بریر و برنارد فلان عزیزان خود را پیدا خواهند کرد. تسکین دهنده است. من از آزادی آنها استقبال می کنم. از همه کسانی که باعث این امر شدند تشکر می کنم. ما برای بازگشت هموطنانی که هنوز در ایران در بازداشت هستند، به اقدامات خود ادامه خواهیم داد.»

دست‌کم چهار شهروند دیگر فرانسوی دیگر، سیسیل کولر، ژاک پاریس، لوئی آرنو و فریبا عادل‌خواه، در حال حاضر در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

پیشتر سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایرلند، خبر داده بود که برنارد فیلان در نتیجه «تعامل سازنده» آزاد شده است.

سفارت جمهوری اسلامی در ایرلند و نیز رئیس‌جمهوری فرانسه درباره نحوه و دلیل آزادی این دو زندانی توضیحی نداده‌اند.

مقامات غربی و فعالان مدافع حقوق بشر، از بازداشت شهروندان خارجی و دوتابعیتی از سوی جمهوری اسلامی به‌عنوان «گروگانگیری» یاد می‌کنند و می‌گویند که تهران، در قبال دریافت امتیازهای سیاسی و اقتصادی، این گروگان‌ها را آزاد می‌کند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز بامداد جمعه ۲۲ اردیبهشت اعلام کرد که برنارد فیلان، شهروند ایرلندی فرانسوی که در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در ایران بازداشت شده بود، آزاد شده است.

ایرنا مدعی شده بود او که به «جرم تهیه و ارسال اطلاعات امنیتی» دستگیر شده بود، با حکم قضایی و «به‌دلیل بشردوستانه» آزاد شده است.

پیشتر روز پنجشنبه مایکل مارتین، وزیر امور خارجه ایرلند با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تلفنی گفت‌و‌گوو از او به‌خاطر از آزادی یک تبعه ایرلندی تشکر کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنارد فیلان ۶۴ ساله که در صنعت گردشگری فعال است، در همین زمینه به ایران سفر کرده بود که در آبان‌ماه همزمان با خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی بازداشت شد.

فیلان به دلیل آنچه که «ارایه اطلاعات به دشمن» خوانده شده بود، به شش‌ سال و نیم زندان محکوم شده بود. با این حال، مقامات ایرلند و نمایندگان پارلمان این کشور ضمن رد اتهامات او تاکید کرده بودند که این اتهامات ساختگی است و او از محاکمه عادلانه در ایران برخوردار نبوده است.

در زمان بازداشت برنارد فیلان، گزارش‌هایی نیز درباره وخامت وضعیت سلامتی او منتشر شده بود.

بنجامین بریر، جهانگرد فرانسوی ۳۸ ساله، نیز از ماه مه ۲۰۲۰ در زندان مشهد به‌سر می‌برد.

او متهم بود که با یک پهپاد تفریحی از «مناطقی ممنوعه» عکس گرفته است. او به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شده بود.

اواخر اسفند ماه گذشته، بنجامین بریر، زندانی فرانسوی در زندان مشهد در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران که روزنامه «لو پاریزین» فرانسه آن را «چند خط برای توصیف یاس» نامیدT خواستار دخالت او برای آزادی خود شد. ابراهیم رئیسی خود به دلیل سوابق نقض حقوق بشر و اعدام‌های دهه ۶۰ مورد انتقاد شدید قرار دارد و نام او در فهرست تحریم‌ها است.

به گزارش روزنامه «لو پاریزین» فرانسه، بلاندین بریر، خواهر این زندانی فرانسوی گفت که بنجامین این نامه را به زبان فارسی و دست‌نویس نوشته است و دوشنبه صبح به نگهبانان زندان تحویل داده است.

در این نامه او خطاب به ابراهیم رئیسی گفته بود: «به مقام شما متوسل می‌‌شوم تا آزادی خود را که باید یک ماه پیش و بعد از تبرئه‌ام به من اعطا می‌شد، بازیابم. آزادی که هرگز نباید از من گرفته می‌شد.»

به نوشته «لو پاریزین»، بنجامین بریر در اواسط ماه فوریه ۲۰۲۳، از تمام اتهامات تبرئه شد اما همچنان پشت میله‌های زندان به‌سر می‌برد.

به گفته بنجامین بریر، یک ماه پیش پس از اعلام تبرئه از تمام اتهامات  از او خواستند که وسایلش را جمع کند اما نگهبانان زندان در یک متری خروج از زندان او را به سلول دیگر منتقل کرده‌اند.