خانواده‌های شهروندان فرانسوی بازداشتی در ایران، در پاریس تجمع کردند

تجمع‌کنندگان عملکرد جمهوری اسلامی در حبس شهروندان فرانسوی را «گروگان‌گیری حکومتی» توصیف کردند

تجمع‌کنندگان در پلاکارد بزرگی که در دست داشتند، عملکرد جمهوری اسلامی در حبس شهروندان فرانسوی و ایرانی-فرانسوی را «گروگان‌گیری حکومتی» توصیف کردند -REUTERS/Christian Hartmann

خانواده‌ها و نزدیکان شهروندان فرانسوی و دوتابعیتی ایرانی-فرانسوی زندانی در ایران، روز شنبه هشتم بهمن (۲۸ ژانویه)، در میدان تروکادرو پاریس تجمع سکوت برگزار کردند. 

شرکت‌کنندگان در این تجمع پلاکاردها و تصاویری از زندانیان را در دست داشتند و خواستار رسیدگی به وضعیت و آزادی فوری آنان شدند.

آنان در پلاکارد بزرگی که در دست داشتند، عملکرد جمهوری اسلامی در حبس شهروندان فرانسوی و ایرانی-فرانسوی را «گروگان‌گیری حکومتی» توصیف کردند. 

این تجمع در سکوت و بدون سخنرانی و شعار برگزار شد و علاوه بر شهروندان فرانسوی و ایرانی، نمایندگان انجمن‌های مختلف فرانسه نیز در آن شرکت کردند. 

دولت و مقام‌های ارشد فرانسه بازداشت شهروندان این کشور در ایران را «گروگان‌گیری»‌ خوانده‌اند. در حال حاضر، هفت شهروند فرانسوی و ایرانی-فرانسوی به اتهام‌هایی چون جاسوسی اجازه ترک ایران را ندارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فریبا عادل‌خواه، در خرداد ۱۳۹۸ (ژوئن ۲۰۱۹ )، بازداشت و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم شد. او ۶۳ ساله و متخصص انسان‌شناسی است و درباره روحانیون شیعه در افغانستان، ایران و عراق تحقیق می‌کرد. 

بنژامین بریر ۳۸ ساله، در مه ۲۰۲۰ بازداشت شد. او از کردستان عراق وارد ایران شد و در مناطق مرزی ایران و تركمنستان به اتهام «به پرواز درآوردن پهپاد» و جاسوسی به ۸ سال زندان محکوم شد. 

دو عضو اتحادیه صنفی آموزگاران فرانسه، سسیل کولر ۳۸ ساله، و ژاک پاری ۷۰ ساله، نیز در مه ۲۰۲۲ در ایران بازداشت شدند. سفر آن‌ها به ایران هم‌زمان با برگزاری اعتصاب‌های معلمان و فرهنگیان ایرانی بود و در اعتراف‌های خود به دیدار با برخی فعالان حوزه صنفی معلمان و کارگران در ایران اشاره کرده و به مشارکت در رهبری اعتراض‌ها متهم شدند. 

برنار فیلان، ۶۴ ساله، شهروند فرانسوی-ایرلندی، در مهر ۱۴۰۱ (اکتبر ۲۰۲۲)، در مشهد بازداشت شد. او به‌عنوان مدیر بازاریابی یک شرکت ثبت‌شده در ایران به ایران سفر کرده بود. خانواده‌اش گفتند که او بارها به ایران سفر کرده بود. او هفته گذشته به درخواست خانواده خود دست به اعتصاب غذای خشک زد. 

والدین لویی آرنو دو روز پیش در روز پنجشنبه، هویت او را فاش کردند. آرنولد در ۲۸ سپتامبر در سفر توریستی به ایران بازداشت شده است و از آن زمان، در زندان اوین نگهداری می‌شود. والدین لویی آرنو در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه بازداشت او را خودسرانه توصیف کردند و گفتند: «پسر ما نه جاسوس است و نه شریک توطئه و شرارت.»

تجمع روز شنبه در پاریس در اوج تلاطم روابط میان تهران و پاریس برگزار شد. دولت فرانسه در ماه اکتبر انتشار ویدیوی اعتراف اجباری سسیل کولر و ژاک پاری را محکوم کرد. کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، در ماه نوامبر درباره بازداشت شهروندان فرانسوی در ایران، با همتای ایرانی‌اش، حسین امیرعبداللهیان، تلفنی مذاکره کرد. در این مکالمه، وزیر خارجه جمهوری اسلامی «مداخله» کشورهای اروپایی در امور داخلی ایران را مورد انتقاد قرار داده بود. 

کولونا خواستار آزادی فوری تمامی شهروندان فرانسوی بازداشت‌شده در ایران شده است. 

در حال حاضر، بیش از ۲۰ شهروند غربی و دوتابعیتی در ایران زندانی‌اند. در ماه‌های اخیر، فرانسه و شماری دیگر از کشورها، از جمله آلمان، هلند و کانادا از شهروندان خود خواستند به ایران سفر نکنند و اگر به ایران رفته‌اند هر چه زودتر آن‌جا را ترک کنند. 

اتحادیه اروپا روز دوشنبه، دور جدیدی از تحریم‌های حقوق بشری را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد و مقام‌های جمهوری اسلامی را به توقف بازداشت خودسرانه و آزادی تمامی افرادی که به‌طور غیرقانونی در ایران بازداشت شده‌اند، ترغیب کرد.