پلمب‌ها به دلایل عقیدتی و حجاب گسترده‌تر شد

انتشارات روزنه در نمایشگاه کتاب و۱۲ واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در ساری و شهرکرد پلمب شدند

در طی سه ماه اخیر دست‌کم صدها واحد صنفی به‌دلیل مبارزه با بی‌حجابی یا روزه‌خواری پلمب شده‌اند. روز پنجشنبه اعلام شد که واحدهای صنفی بسیاری در طی هفته‌های گذشته به بهانه‌های عقیدتی پلمب شده‌اند. خبرگزاری هرانا اعلام کرد، روز شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه، ۱۲ واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در شهرهای ساری و شهرکرد به دست ماموران اداره اماکن پلمب شدند.

پلمب محل کسب این شهروندان به بهانه تعطیلی در یکی از اعیاد بهائیان صورت گرفته است. هرانا در همین راستا هویت این ۱۸ شهروند که واحدهای صنفی‌شان پلمب شده‌اند را اعلام کرد. بر این اساس، کوروش مرادی و منصور روحانی دارای واحد صنفی نجاری در ساری، مسیح موقن، مهرداد موقن، امین موقن، میثم موقن، رامین موقن، شایان احمدی، نبی‌الله موقن، طهمورث احمدی، پویا احمدی، شکیب علیپور، فرزاد موقن، پرهام موقن، پیمان موقن، ضیا موقن، میلاد موقن، میعاد موقن دارای واحدهای صنفی پخش، فروش و تعمیرات رادیاتور و اگزوز، مکانیکی و باطری‌سازی در شهرکرد بوده‌اند که با برخورد نهادهای امنیتی روبرو شده‌اند و کسب‌وکارشان پلمب شده است.

بر اساس این گزارش، ۱۸ شهروند بهائی در این ۱۲ واحد صنفی مشغول به کار بودند و فرماندهی انتظامی و ماموران اداره اماکن، محل کسب این شهروندان بهائی را به‌دلیل تعطیلات عید رضوان پلمب کرده‌اند.

هرانا به نقل از یک منبع مطلع در مورد پلمب این واحدهای صنفی، نوشت: «برخی از این شهروندان در شهرکرد برای پیگیری پلمب واحدهای صنفی خود به اداره اماکن این شهر مراجعه کردند که آن‌ها را به اداره اطلاعات ارجاع دادند. در آنجا از این شهروندان بهائی تعهد کتبی خواستند مبنی بر اینکه هر زمان خواستید محل کسب خود را تعطیل موقت کنید باید با هماهنگی و اجازه صنف مربوطه باشد، با دشمنان همکاری نکنید و از مرجع آیین بهائیت پیروی نکنید. اما هیچ‌یک از دوستان این تعهدنامه را امضا نکردند و کماکان در حال پیگیری از مراجع قضایی بابت بازگشایی محل کسب‌وکار خود هستند.»

این اتفاق در حالی رخ داده است که بر اساس قانون نظام صنفی، صاحبان واحدهای صنفی می‌توانند تا سقف ۱۵ روز در سال، واحد صنفی خود را بدون اطلاع اتحادیه تعطیل کنند.

نمایشگاه کتاب تهران از روز چهارشنبه شروع به کار کرد و در کمتر از یک روز، مسئولان انتشارات روزنه از دستور مسئولان نمایشگاه کتاب تهران برای تعطیلی غرفه این انتشارات در نمایشگاه کتاب خبر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، ماموران امنیتی بامداد سه‌شنبه پنجم اردیبهشت، علیرضا بهشتی شیرازی، مدیر انتشارات روزنه را بازداشت و به زندان اوین منتقل کرده بودند. دیده‌بان ایران با انتشار این خبر از قول انتشارات نشر روزنه، نوشت: «شروع و پایان نمایشگاه کتاب برای ‎ نشر روزنه یک روز بیشتر طول نکشید. امروز مسئولان نمایشگاه کتاب تهران بدون ذکر دلیلی مشخص، دستور به بسته شدن غرفه نشر دادند. هنوز دلیل این اقدام برای خود ما نیز مشخص نیست.»

خبرها حاکی از آن است که ماموران امنیتی با عبور‌و‌مرور مداوم در غرفه‌های نمایشگاه کتاب، به زنان حاضر در نمایشگاه تذکر می‌دهند و برای رعایت حجاب، آنان را تحت فشار می‌گذارند.

مدیر یک دفتر پلیس+۱۰ در منطقه چیذر تهران نیز اعلام کرد که به علت اینکه مشتریان حجاب اجباری را رعایت نکردند، این دفتر تعطیل شده است. مدیر این دفتر پلیس+۱۰ بنری مقابل ورودی این دفتر با این نوشته: «علی‌رغم تذکرات مکرر مبنی رعایت حجاب، متاسفانه به دلیل عدم توجه بعضی از خانم‌ها این دفتر فعلا تعطیل و از ارائه خدمات به شما مردم خوب منطقه معذور است»، نصب کرده است.

تعطیلی یک دفتر وابسته به پلیس به دست پلیس اماکن و همچنین غلط املایی در نوشتن واژه «علی‌رغم» (به‌صورت «علی رقم») مورد توجه کاربران رسانه‌های اجتماعی قرار گرفت.

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز روز چهارشنبه از پلمب یک واحد صنفی در شهرستان اراک به‌دلیل آنچه «عدم رعایت شئونات اسلامی» عنوان کرده است، خبر داد. مهدی تقوی‌نیا، فرماندهی انتظامی استان مرکزی، در‌این‌باره گفت: «یک مغازه لباس‌فروشی در یکی از پاساژهای شهر اراک به دلیل بی‌توجهی به تذکرات قبلی و (کشف حجاب) پلمب شد.»

تقوی‌نیا همچنین در ادامه گفت: «متصدی این واحد صنفی با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی، به مراجع ذی‌صلاح معرفی شده است.»

از سوی دیگر، نهادهای بودجه‌گیر هر روز از پروژه‌های رانتی جدید در حوزه «حجاب و عفاف» رونمایی می‌کنند. در تازه‌ترین اقدام، سازمان بسیج اصناف کشور ۱۰۰ طرح ویژه لباس خانم‌های فروشنده، در واحد‌های صنفی طراحی کرد. این طرح در قالب جشنواره مد آفرین در شهر سمنان ارائه شد. غلامرضا حسن‌پور، رئیس سازمان بسیج اصناف، با اعلام این خبر گفت: «با همکاری وزارت کشور و سازمان بسیج مستضعفان، نقشه راهی در حوزه حجاب و عفاف تعریف شده است. در قالب جشنواره مد آفرین با حضور طراحان لباس از دانشگاه‌های کشور، ۱۰۰ طرح پوشش مناسب فروشندگان خانم مصوب شد تا به‌عنوان لباس فرم فروشندگان در واحد‌های صنفی استفاده شود.»