واکنش طالبان به شلاق زدن چهار متهم؛ مداخله نکنید

رهبر طالبان آبان‌ گذشته با جمعی از قضات این گروه دیدار کرد و دستور داد که «حد و قصاص» را در سراسر کشور اجرا کنند

طالبان در حال شلاق زدن متهمان در ملا عام-AFP

دادگاه عالی طالبان چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت (۱۰ مه) اعلام کرد که چهار تن را در استان‌‌های پروان  جوزجان شلاق زده‌اند.

در اطلاعیه این  دادگاه آمده است که  دو تن به اتهام فرار از منزل در استان پروان با حضور برخی از مقام‌های طالبان جزا تطبیق شده است.  

اصطلاح «فرار از منزل» برای زنانی به کار می‌رود که با مردی جز همسر یا عضو خانواده، از خانه خود فرار می‌کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه دادگاه طالبان ذکر شده است که در شهرستان درزآب استان جوزجان نیز دو تن به اتهام «نکاح نامشروع» مجازات شده‌اند.

دادگاه طالبان بر خلاف گذشته، اشاره‌ای به «شلاق ‌زدن» این چهار متهم نکرده است. 

یوناما، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، دوشنبه، ۸ مه (۱۸ اردیبهشت)، گزارشی با موضوع مجازات‌های بدنی و اعدام در افغانستان منتشر کرد. در این گزارش آمده است که طالبان در شش ماه گذشته، ۲۷۴ مرد، ۵۸ زن، و دو پسر را در ملاءعام شلاق زده‌اند.

بنابر این گزارش، نخستین مجازات بدنی اعمال‌شده در رژیم طالبان، ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱ در استان کاپیسا بود که در آن، یک زن و یک مرد به اتهام رابطه جنسی خارج از ازدواج و بر اساس حکم دادگاه طالبان، در ملاءعام شلاق زده شدند.

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، آبان‌ گذشته با جمعی از قضات این گروه دیدار کرد و دستور داد که «حد و قصاص» را در سراسر کشور اجرا کنند.

شیخ عبدالمالک حقانی، معاون اداری دادگاه عالی طالبان، سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت (۹ مه)، در واکنش به گزارش یوناما گفت که این نهاد به‌ مثابه نهادی تبلیغاتی، قصد دارد با دادگاه‌ طالبان بازی سیاسی و تبلیغاتی کند. 

 

او هشدار دارد که به هیچ شخص یا نهادی اجازه نمی‌دهند که در حکم دادگاه‌های طالبان مداخله کنند و حکم‌های صادره اجرا خواهد شد. 

حقانی تاکید کرد که کار دادگاه‌های عالی طالبان با هدف اجرای احکام خداوند و قرآن، ادامه خواهد یافت.

پیش‌تر، معاون اداری دادگاه عالی طالبان گفته بود که برای  صدور و اجرای حکم قصاص و حدود مطابق با شریعت اسلامی، هیچ منعی وجود ندارد. 

او گفته بود که دادگاه‌های طالبان ۱۷۵ حکم قصاص، ۷۹ حکم دیه (خون‌بها)، ۳۷ حکم سنگسار، چهار حکم خراب کردن دیوار روی متهمان،  ۱۰۳ حکم اجرای حدود شرعی و ۱۵۶۲ حکم جزاهای تعزیزی صادر کرده‌اند.

اجرای حکم‌های شلاق و قصاص با انتقاد شدید در داخل و خارج افغانستان مواجه شده است، اما طالبان تاکید دارند که در راستای تطبیق شریعت اسلامی نرمش نمی‌کنند.

بیشتر از جهان