تونس؛ حمله به کنیسه یهودیان پنج کشته بر جا گذاشت

وزیر امور یهودیان خارج از اسرائیل: «متاسفانه این حادثه قبل از یک دوره پرتنش و آزار و اذیت جامعه یهودی در این محل رخ می‌دهد»

یک زائر یهودی در حال خواندن تورات در معبد ۲۵۰۰ ساله الغریبه در تونس، ۱۸ می ۲۰۲۲ـ  FETHI BELAID / AFP

خبرگزاری تی‌ای‌پی تونس، روز چهارشنبه، ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت)، اعلام کرد در پی حمله به کنیسه‌ای در جزیره جربه تونس در جریان زیارت سالانه یهودیان، تعداد کشته‌شدگان اینک به پنج نفر افزایش یافته است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دو زائر یهودی و سه نگهبان تونسی در این حمله جان باختند.

خبرگزاری تی‌ای‌پی تونس به نقل از یک مقام پزشکی گزارش داد: «یک نگهبان پس از حمله سه‌شنبه، بر اثر جراحات وارده درگذشت.»

وزارت خارجه تونس اعلام کرد به‌غیر از نظامیان کشته‌شده، یک فرانسوی ۴۲ ساله و یک تونسی ۳۰ ساله نیز در میان افرادی بودند که جان خود را از دست دادند. مقام‌های اسرائیلی و خانواده‌های کشته‌شدگان، هویت این دو فرد را شناسایی کردند و دریافتند جان‌باختگان پسرعمو بودند: آویل حداد با تابعیت دوگانه تونسی و اسرائیلی، و بن حداد با تابعیت فرانسوی.

به‌گفته وزارت کشور تونس، چهار غیرنظامی نیز در این حمله زخمی شدند و مهاجم نیز با حمله متقابل نگهبانان کشته شد.

وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه، تاسف عمیق خود را از این حادثه ابراز کرد. فرانسه در این بیانیه مداخله سریع نیروهای امنیتی تونس را ستود و وعده داد در ادامه مبارزه با یهودستیزی و تمام اشکال تعصب، در کنار تونس خواهد ایستاد.

آمیچای چیکلی، وزیر امور یهودیان خارج از اسرائیل، حمله جربه را به شدت محکوم، و در این رابطه چنین گفت: «متاسفانه این حادثه قبل از یک دوره پرتنش و آزار و اذیت جامعه یهودی در این محل رخ می‌دهد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنگره یهودیان اروپا نیز«خشم و تاسف» خود را ابراز کرد. آریل موزیکانت، رئیس کنگره یهودیان اروپا، با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «حمله‌های تروریستی همچنان یهودیان را در سراسر جهان هدف قرار می‌دهد؛ حتی زمانی که برای دعا گرد هم می‌آیند.» او در ادامه این بخش از بیانیه خود افزود: «ما تجربه‌های بی‌شماری [از حمله‌های مشابه] در طول سال‌های اخیر، از جمله در این کنیسه، داشته‌ایم.»

مقام‌های مسئول در حال بررسی انگیزه این حمله‌اند.

جربه، جزیره‌ای زیبا در سواحل جنوبی تونس است و محل سکونت جامعه اصلی یهودیان این کشور در شمال آفریقا به شمار می‌رود. زیارت معبد ۲۵۰۰ ساله الغریبه، از قدیمی‌ترین کنیسه‌های آفریقا، سالانه هزاران بازدید‌کننده از سراسر جهان جذب می‌کند.

وزارت کشور تونس همچنین اعلام کرد مهاجم، نگهبانی وابسته به مرکز نیروی دریایی گارد ملی این کشور در شهر بندری اغیر در جربه بود. او پیش از رفتن به سمت کنیسه، نخست یک همکارش را با سلاح سازمانی‌ خود به‌قتل رساند. سپس هنگامی که به کنیسه رسید، به سوی واحدهای امنیتی مستقر در معبد آتش گشود، ولی آن‌ها پیش از رسیدنش به ورودی، توانستنند فرد مهاجم را از پا درآورند. کنیسه سپس محصور شد و کسانی که در داخل و اطراف آن بودند، در امان نگه داشته شدند تا مقام‌های مسئول انگیزه‌های حمله را بررسی کنند.

رونا، خواهر آویل حداد، به رادیو عمومی اسرائیل گفت تمام خانواده او از تونس به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند و برادرش که جواهرفروش بود، اغلب به جربه سفر می‌کرد. رونا افزود تا ساعت‌ها پس از حمله به کنیسه، او و خانواده‌اش می‌کوشیدند با آویل تماس بگیرند، اما سپس از طریق دوستان خانوادگی از مرگ او باخبر شدند.

بیشتر از جهان