تجمع معلمان در ۱۲ استان ایران؛ بازداشت عاتکه رجبی، معلم معترض در مشهد

در سنندج فاتح عثمانی و فرزاد صفی خان‌پور بازداشت شدند

معلمان علاوه بر خواسته‌های مدنی خود، خواهان آزادی معلمان زندانی شدند- Public media

در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، روز سه‌شنبه معلمان در شهرهای مختلف ایران با تجمع مقابل ادارات آموزش و پرورش اقدام به سردادن شعارهای اعتراضی کردند. در جریان این تجمع سراسری شماری از معلمان از جمله عاتکه رجبی در مشهد و همچنین فاتح عثمانی و فرزاد صفی‌خان‌پور در سنندج بازداشت شدند و نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی شماری از معلمان معترض را نیز مورد ضرب و جرح قرار دادند.

شهرهای سقز و سنندج در استان کردستان، شوش و اهواز در استان خوزستان، مرکز استان همدان، کرمانشاه و هرسین در استان کرمانشاه، شهر اصفهان، اراک در استان مرکزی، تربت حیدریه و مشهد در خراسان رضوی، بجنورد در خراسان شمالی، آبدانان در استان ایلام، رشت در استان گیلان، جلفا در استان آذربایجان شرقی، تاکستان در استان قزوین و شمار دیگری از شهرهای ایران شاهد تجمع‌های اعتراضی معلمان و فرهنگیان معترض بودند.

این تجمع‌ها با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در روز ۱۹ اردیبهشت هم‌زمان با سیزدهمین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، معلم کرد در سال ۱۳۸۹، برگزار شد و این شورا هدف آن را اعتراض به «پرونده‌سازی و فشارهای امنیتی بر فعالان صنفی»، «حمله به مدارس و ایجاد و تهدید سلامت جسمی دانش‌آموزان دختر»، «تشدید القائات ایدئولوژیک در کتاب‌های درسی» اعلام کرد.

اعتراض به «بی‌توجهی آشکار حکومت به جایگاه علم و معلمان»، «اجرا نکردن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» و «اجرا نکردن درست قانون رتبه‌بندی و تبدیل آن به ابزاری برای مطیع کردن معلمان» نیز از جمله دیگر دلایل برگزاری اعتراض‌های معلمان در روز سه‌شنبه بود.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در قطعنامه‌ای هم‌زمان با اعتراض‌های روز سه‌شنبه و با اشاره بر «ناتوانی اشغال‌کنندگان پست‌های مدیریتی در نظام آموزشی» فعلی، تاکید کرد که این ناکارآمدی ناشی از «ناکارآمدی کل نظام اجرایی و ضدیت کل حاکمیت [جمهوری اسلامی] با اندیشه و آموزش مدرن» است.

معلمان معترض در جریان تجمع روز سه‌شنبه در شهرهای مختلف با سردادن شعارهای اعتراضی خواهان آزادی فوری همه معلمان بازداشتی و زندانی و توقف حمله به مدارس و مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر شدند.

معلمان در جریان تجمع‌های اعتراضی روز سه‌شنبه پلاکاردهایی با مضمون «مسمومیت دانش‌آموزان، جنایت علیه بشریت»، «معلمان زندانی را آزاد کنید»،  «نه به کالایی شدن آموزش»، «اجرای کامل رتبه‌بندی» و «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» در دست داشتند.

بنرهای (برنوشته‌های) اعتراضی با مضمون «جای معلم زندان نیست، پاسخ مطالبه‌گری زندان نیست» و «بی‌توجهی به آموزش و پرورش، بی‌توجهی به آینده کشور و جوانان است» و همچنین «تامین مصونیت دانش‌آموزان دختر در مدارس» از جمله دیگر پلاکاردها و بنرهای تجمع معلمان در شهرهای مختلف بود.

در شهر مشهد، نیروهای امنیتی و سرکوبگر از تجمع معلمان در مقابل اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ممانعت کردند و برخی گزارش‌ها حاکی است که در این شهر نیروهای سرکوبگر از ساعت‌ها پیش با استقرار در اطراف اداره آموزش و پرورش و با برخوردهای خشونت‌آمیز اجازه شکل دادن به تجمع را ندادند.

همچنین عاتکه رجبی، معلمی که پیش‌تر به‌دلیل پیام‌هایی ویدیویی در حمایت از اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱، از محل کار خود اخراج شده بود، در مسیر شرکت در تجمع اعتراضی مقابل اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در مشهد به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی بازداشت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وب‌سایت هرانا، رسانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیز تاکید کرد که عاتکه رجبی که به منظور شرکت در تجمع اعتراضی معلمان در مشهد از منزل خارج شده بود، به دست نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شده است و از محل نگهداری و اتهام‌های مطروحه علیه او هنوز اطلاعی در دست نیست.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز با تاکید بر اینکه «عاتکه رجبی طی چند روز گذشته، بارها مورد تهدید قرار گرفته بود» و به دست نیروهای اداره‌ اطلاعات مشهد بازداشت شده است، گزارش داد که عصر سه‌شنبه «نیروهای امنیتی با هجوم به منزل عاتکه رجبی، با درهم ریختن خانه، آرزو رجبی خواهر عاتکه رجبی را نیز بازداشت کردند». 

در همین حال، نیروهای سرکوبگر در شهر سنندج نیز برای بر هم زدن تجمع اعتراضی معلمان در روز سه‌شنبه اقدام به ضرب و جرح تعدادی از معلمان معترضی کردند که در مقابل اداره کل آموزش و پرورش کردستان تجمع کرده بودند.

نیروهای سرکوبگر همچنین اقدام به بازداشت فاتح عثمانی معلم و فرزاد صفی خان‌پور، دبیر جامعەشناسی، کردند و این دو فعال صنفی فرهنگیان سنندج حین بازداشت در تجمع مقابل اداره آموزش و پرورش مورد «ضرب و شتم» قرار گرفتند.

به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، فرزاد صفی خان‌پور ساعتی پس از بازداشت در تماس با خانواده خود اعلام کرد که در بازداشت پلیس امنیت فرماندهی انتظامی سنندج است و روز چهارشنبه بە دادسرا منتقل خواهد شد.