جایزه صلح و حقوق بشر به شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان اعطا شد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان برای اعتراض سراسری در روز سه‌شنبه فراخوان تجمع صادر کرد

دیداری جمعی از فعالان صنفی معلمان، کارگری، مدنی و بازنشستگان با محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، بهمن ۱۴۰۱ - Telegram/@kashowra

بنیاد ۱۸ مه در نشست مطبوعاتی خود اعلام کرد که جایزه ویژه صلح و حقوق بشر سال ٢٠٢٣ را به شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعطا می‌کند. 

در بیانیه بنیاد ۱۸ مه، با اشاره به فعالیت‌های شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در دو دهه گذشته و به طور خاص طی یک سال اخیر، آمده است که این شورا در ایجاد همبستگی بین‌المللی برای محکوم کردن سیاست‌های ضد حقوق بشری دولت ایران در سرکوب معلمان و فعالان اتحادیه‌های کارگری تلاش‌های بسیاری کرده و به رساندن صدای معلمان ایران به جامعه بین‌المللی متعهد بوده است.

«ایجاد همبستگی جهانی در دفاع از آزادی بیان، آزادی، حق تشکل‌یابی، تلاش برای دسترسی عمومی به آموزش رایگان و باکیفیت و مقابله با خصوصی‌سازی آموزش، مبارزه با سرکوب و بازداشت دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و فعالان اتحادیه‌های کارگری» از جمله فعالیت‌های جنبش معلمان‌اند که در این بیانیه به آن‌ها اشاره شده است.

این بیانیه، پس از اشاره به بازداشت بیش از ۲۰۰ معلم در فاصله یک‌ ماه تا روز جهانی کارگر در سال گذشته، در مورد فعالیت‌های معلمان در خیزش سراسری ایران می‌نویسد: «در جریان جنبش انقلابی جاری در ایران که در اعتراض به قتل ژینا امینی آغاز شد، تعدادی زیادی کودک و دانش‌آموز و نیز دو معلم به قتل رسیدند و شمار زیادی معلم و دانش‌آموز هم بازداشت شدند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به کشته شدن کودکان و خشونت و سرکوب‌های ایجادشده تجمع‌ها و اعتصاب‌هایی را برگزار کرد.»

بنیاد ۱۸ مه با اشاره به مسمومیت حدود دو هزار دانش‌آموز دختر با گاز سمی از آذرماه ۱۴۰۱ در مدارس ایران و بی‌توجهی مقام‌های جمهوری اسلامی، افزود: «در پاسخ به بی‌توجهی مقام‌های مربوطه، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ۱۶ اسفند تجمعی سراسری علیه این مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه ترتیب داد که نیروهای امنیتی با خشونت آن را سرکوب کردند و به دستگیری بسیاری از معلمان شرکت‌کننده در تظاهرات منجر شد.»

مراسم رسمی جایزه گوانگجو برای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ در تاریخ ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲) در کره‌جنوبی برگزار خواهد شد.

معلمان در ایران با وجود افزایش فشارها در روزها و هفته‌های گذشته، کماکان در حال پیگیری مطالبات صنفی خود، آزادی معلمان و دانش‌آموزان زندانی و همچنین اعتراض به مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان‌اند و در همین راستا اعلام کرده‌اند که روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت، تجمع‌هایی هماهنگ در سراسر ایران برگزار خواهند کرد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان اعلام کرد که در تجمع سه‌شنبه، به «حذف عملی اصل ۳۰ قانون اساسی، تشدید القائات ایدئولوژیک در کتاب‌های درسی، درست اجرا نشدن قانون رتبه‌بندی و تبدیل آن از یک عامل تشویق معلمان به ابزاری برای مطیع کردن آنان، انتظار بیش از یک دهه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ایجاد ناامنی روانی و تهدید سلامت جسمی دانش‌آموزان به ویژه دختران دانش‌آموز و...» اعتراض خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام شورای هماهنگی، این تجمع از ساعت ۱۰ تا ۱۲ سه‌شنبه در تهران، مقابل مجلس شورای اسلامی، در مراکز استان‌ها، مقابل ادارات کل آموزش و پرورش و در شهرستان‌ها مقابل ادارات آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

در بخشی از بیانیه شورای هماهنگی در مورد این تجمع اعتراضی آمده است: «هر یک از این معلمان عالمانه و عاشقانه، زندگی کوتاه یا بلند خود را به تلاش برای رشد و اعتلای فرزندان این سرزمین اختصاص دادند و آگاهانه دریافته بودند تنها انسان است که می‌تواند و باید محور و هدف هرگونه تعلیم و تربیت قرار گیرد؛ فارغ از تعلق داشتن به هر دین، مذهب، قومیت، جنسیت، زبان، نژاد، محل سکونت و...‌»

در ادامه فشارها بر فعالان معلمان، فرزانه ناظران‌پور، مربی و مولف کتب هنر با ۲۸ سال سابقه خدمت، بازداشت و برای اجرای حکم ۱۰ ماه زندان روانه بند زنان زندان اوین شد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم کردن این اقدام اعلام کرد که بازداشت و احضار فعالان صنفی معلم هم‌زمان با هفته معلم هدیه حاکمیت به جامعه فرهنگیان و رسواکننده شعارهای توخالی منزلت معلمان در رژیم اسلامی است.

مسعود فرهیخته، معلم و فعال صنفی، نیز پیش از این با هجوم ماموران امنیتی به منزلش در کرج بازداشت شد.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی عصر جمعه هشتم اردیبهشت، با حمله به منزل محمد حبیبی، سخنگوی بازداشت‌شده کانون صنفی معلمان، گروهی از فعالان کارگری و معلمانی را که به دیدار همسر محمد حبیبی رفته بودند، بازداشت کردند و با خود بردند.

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان در استان تهران، طی چند سال اخیر چندین بار بازداشت و برایش احکام زندان صادر شده است. او آخرین بار نوزدهم بهمن ۱۴۰۱ و پس از تحمل حدود ۱۰ ماه زندان آزاد شد، اما مجددا شانزدهم فروردین‌ در محل کارش که یکی از هنرستان‌های شهرک اندیشه شهریار است، بازداشت شد.