دلیل علمی حباب‌های عمودی و هم‌راستای شامپاین

راز آن، در طعم این نوشیندنی نهفته است

سایر نوشیدنی‌های گازدار، الگوی حباب‌های بی‌نظم‌تری دارند و دلیل آن هم این است که سورفکتانت ندارند - Canva

یک لیوان شامپاین درست مثل سایر نوشیدنی‌های گازدار یا آبجو حباب دارد، اما حباب‌های داخل لیوان شامپاین، برخلاف سایر نوشیدنی‌های گازدار، خطوط عمودی منظمی را تشکیل می‌دهند.

به گزارش تلگراف، کارشناسان از مدت‌ها پیش در پی کشف رمز و راز علمی پشت دینامیک سیالات این نوشیدنی گوارا بوده‌اند و اینک می‌گویند که راز آن، در طعم این نوشیندنی نهفته است.

سورفکتانت‌ها یا مواد فعال سطحی، مولکو‌ل‌های ماده‌ای به شمار می‌روند که سبب کاهش کشش سطحی بین مواد مختلف می‌شوند و کشش سطحی آب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. این ماده که معمولا در مواد شوینده نیز پیدا می‌شود در شامپاین هم وجود دارد و اعتقاد بر این است که این ماده، عامل طعم متمایز شامپاین است.

پژوهشگران دانشگاه براون اینک مطالعه و تحقیقی را انجام داده‌اند که نشان می‌دهد این ماده، خواص سطحی حباب‌های نوشیدنی را تغییر می‌دهد و عامل هم‌ترازی عمودی آن‌ به شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شامپاین، حباب‌های کوچک و مقدار زیادی از این مولکول‌های روان‌کننده وجود دارد که نظم و شکل بسیار منظمی از کربناتاسیون را ایجاد می‌کند.

سایر نوشیدنی‌های گازدار، الگوی حباب‌های بی‌نظم‌تری دارند و دلیل آن هم این است که سورفکتانت ندارند.

پروفسور روبرتو زنیت، استاد مهندسی در دانشگاه براون و نویسنده اصلی این مقاله، به نشریه تلگراف گفت که مولکول‌های طعم شامپاین، برهم‌کنش‌های حباب‌ها را تثبیت می‌کنند و کربناته خطی ایجاد می‌کنند.

‌به گفته او در مورد شامپاین، این مولکول‌های طعم‌دهنده، خواص سورفکتانت-مانند دارند، این مولکول‌ها به راحتی به سطح می‌چسبند. سورفکتانت‌ها خواص سطحی حباب‌ها را تغییر می‌دهند که به تثبیت برهم‌کنش‌های آن‌ها منجر می‌شود. این مقاله که در مجله «فیزیکال ریویو فلوییدز» منتشر شده است، اولین مقاله‌ای است که جنبه فیزیکی تشکیل حباب منحصربه‌فرد شامپاین را توضیح می‌دهد.

برخی از آبجوها مولکول سورفکتانت دارند و برخی دیگر فاقد آن‌اند. این بررسی همچنین توضیح می‌دهد که چرا برخی از آبجوها حباب‌هایی دارند که در یک راستا قرار می‌گیرند و با وجود این، برخی دیگر بدون گازند. آن‌هایی که سورفکتانت دارند منظم‌اند و آن‌هایی که سورفکتانت ندارند نامنظم.

آب گازدار هیچ آلودگی در خود ندارد، بنابراین هیچ سورفکتانتی وجود ندارد و این به تشکیل شکل نامنظمی از حباب‌ها منجر می‌شود.

به گفته پروفسور زنیت، این نظریه وجود دارد که این آلاینده‌ها در شامپاین، که به‌عنوان سورفکتانت عمل می‌کنند، چیزهای مطلوب و خوبی‌اند.

این مولکول‌های پروتئینی که به نوشیدنی، عطر و طعم می‌دهند و منحصربه‌فردند، همان عاملی به شمار می‌روند که زنجیره‌های حباب‌های تولیدشده را پایدار می‌کنند.

او می‌گوید هدف از انجام این تحقیقات آن بوده که مشخص شود اصول علمی مکانیک سیالات، تا چه در حد در زندگی روزمره و حتی در مصرف نوشیدنی‌هایی چون آبجو و شامپاین هم کاربرد دارند و مهم‌اند.

دانشمندان برای انجام این تحقیق علمی، نوشیدنی‌های مختلفی از جمله آبجو، شامپاین، آب گازدار و غیره را در لیوان‌های مختلفی ریختند و تشکیل حباب در دیواره داخلی لیوان‌ها و میزان سورفکتانت در آن‌ها را بررسی کردند.

آن‌ها همچنین مایعی را در ظرفی شفاف قرار دادند و هوا را از طریق یک سوزن به انتهای آن پمپ کردند.

افزودن تدریجی سورفکتانت‌ها و تغییر جریان گاز نشان داد که دو عامل، موجب ایجاد خطوط منظم و مستقیم حباب‌ها می‌شوند: افزودن سورفکتانت‌ها و حباب‌های بزرگ‌تر.

بیشتر از زندگی